Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

N

Nillan

Har ett dräktigt sto som behöver magnetröntgas i frambenen men försäkringsbolaget betalar inte detta förens fölet är fött. Fölningen är beräknad runt 24 maj. Jag vill hitta felet på stoet så fort som möjligt så hon får rätt behandling och slipper lida mer än nödvändigt, men vill inte åka de ca 24 mil jag har till närmaste magnetröntgen med en fölunge. Hur skulle ni gjort? åkt så snart som möjligt när fölet är fött eller väntat tills det klarar sig en hel dag själv hemma? :confused:
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Kan du inte åka nu? Varför vänta flera månader om hästen lider och behöver behandling? Låter inte sunt att hästen ska stå och ha ont tills i slutet av maj, och ytterligare många månader efter det om du inte vill ta med fölet.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

veterinären tror inte att hon har ont av att bara gå i hagen men varje morgon när jag släpper ut henne så tar det ca 100 m innan hon går som vanligt. hon går typ som en fånghäst för att sedan efter att ha rört på sig gå helt obehindrat. så nått är det som är fel men efter många utredningar så har vet ännu inte hittat felet, bara magnetröntgen kvar. Detta kostar tyvärr 15.000 vilket jag omöjligt kan fixa fram och försäkringsbolaget menar på att om hon ändå inte lider i hagen så kan hon lika väl gå där å vila tills fölet är fött. jag vill självklart få en förklaring så snart som möjligt men känns inte bra att åka med ett föl så långt. hur gammalt bör fölet va för att göra denna resan? känns riskabelt att åka med föl och sto
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Jag hade nog tyckt att det var vanskligt med ett föl på klinik, där finns ju massor av rena smittor och dessutom främmande bakterier och skit för ett litet föl utan fullt utvecklat immunförsvar.

Titta på Jordbruksverket, där finns lagar och regler för hur transporter får gå till, hur gamla hästar måste vara, hur långa tider man får köra etc.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Tänk på att föl föds utan immunförsvar så små föl ska inte utsättas för en massa smittor som det kan finnas på kliniker om det inte är för att rädda livet på fölet.

För att fölet ska kunna klara sig utan mjölk den tid det tar att köra mamma fram och tillbaka 48 mil så bör det vara närmare halvåret.

Vill du åka till klinik när fölet är fött är mitt råd att göra det när fölet är avvant. Tänk på att både sto och föl kan väldigt förtvivlade och besvärliga om de skiljs åt utan att vara vana att vara isär. Allra bäst är förstås att åka nu när du bara har en häst att hålla ordning på.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Magnetröntgar de dräktiga ston?

Om så skulle jag åka nu om stoet är resvant.

Även om fölet kan lämnas blir stoet oxå väldigt orolig så nej jag skulle inte vänta.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

har faktiskt inte tänkt på om man får magnetröntga dräktiga ston...vet sa inget om att man inte får det men ska kolla upp det. Jag hade gärna åkt nu men då är det bara pengarproblemet kvar, kan jag inte lösa det så verkar det vara bäst att vänta tills fölet är mint 6 månader då,alltså vänta ett år på att få en diagnos ställd på henne:( man kan ju alltid hoppas på att skadan har hunnit läka ut av sig själv fram tills dess. det verkar vara så försäkringsbolaget tänker iallafall:( tack för tipset om jordbruksverket!
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

varje morgon när jag släpper ut henne så tar det ca 100 m innan hon går som vanligt. hon går typ som en fånghäst för att sedan efter att ha rört på sig gå helt obehindrat. sto

Men släpp henne på lösdrift då, så hon slipper vara stillastånde hela nätterna? Hästar är ju inte gjorda för att stå stilla så länge.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Har med tänkt på det men Vet rekommenderar snarare att hon ska va stilla så mycket som möjligt,hels box större delen av dygnet och ut i liten sjukhage för att få lite miljöombyte och frisk luft :s
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Konstig rekommendation med tanke på att de inte ens hittat felet. Ska hon vara stillastående resten av dräktigheten lär andra problem dyka upp. Kolik, olater, dålig kondition osv.

Det behöver ju inte vara en lösdrift där hästarna galopperar i sken flera gånger dagligen, utan bara en rejäl utebox med hage utanför, så hon kan promenera lite var och varannan timme. Uppenbarligen mår hon ju inte bra av att stå stilla?
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Hästen är alltså så pass dålig att hon inte kan ha ett värdigt hästliv utan ska stå på m e m boxvila i ETT ÅR?! Och det stackars fölet då? Ska det också tvingas till sjukhage och boxvila under de viktiga första månaderna av sin utveckling?
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Tycker du ska kontakta en annan vetrinär , det kan inte vara eningen att hästen skall stå inne i box eller sjukhage under så lång tid för att man inte har en diagnos ....

Det viktigaste är om man kan /får magnetröntgar en dräktig häst och i sen bestrida försäkringsbolaget om de vägrar betala för detta skriftligt .
Det kan inte vara meningen att hästen ska gå och lida om det finns något man kan göra för att underlätta för hästen i behandling efter diagnos .
Dock är det ju inte säkert att det hjälper med en magnetröntgen men då har man iallafall uterslutit något och får gå vidare därifrån .

Mia
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Har med tänkt på det men Vet rekommenderar snarare att hon ska va stilla så mycket som möjligt,hels box större delen av dygnet och ut i liten sjukhage för att få lite miljöombyte och frisk luft :s
Jaha.
Fast jag håller nog med om att även om det är en skada så borde den vara ute i hage.

tänk när den blir tyngre o inte ens har basicmuskler.

Byt Vet o det bästa borde väl att få reda på vad felet är.. nu.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Håller med er alla om att hon borde röra på sig. Hon går i stor hage som vanligt med resten av flocken och går in 20.00 och släpps ut igen 07.00 och det är då man ser att hon har ont. Rids hon så går hon med JÄTTE korta steg fram. När jag frågade vet vad man kan göra mot att hon är så halt efter att ha stått still under natten tyckte han att jag helst av allt skulle ha henne på boxvila men eftersom det handlar om så lång tid så tyckte han med att det var bättre att hon fick gå som hon gör nu eller att jag tar in henne några timmar tidigare, tyckte absolut inte att hon skulle röra sig mer och då är ju lösdrift inget alternativ. Hittar dom vid MR att det är nått liggament eller nån mjukdel i hoven som är felet så är det tydligen bara vila som gäller och då är hon ju redan under rätt behandling. Men ska ännu en gång kontakta försäkringsbolaget, för det smidigaste hade ändå varit att få magnetröntgen undanstökad. Ska prata med kliniken om hon överhuvudtaget får röntgast under dräktigheten,men dom har inte telefontid förens på måndag. Vad jag fattar det som så måste hästen vara under narkos vid magnetröntgen. Nån som vet? Tack för funderingar och åsikter förresten:)
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Det undrar jag med, står ju alltid på röntgen att man ej får vara gravid.

Och aldrig att jag skulle våga köra 24 mil och söva en dräktig häst om det inte var livet om att göra.

De flesta skador läker faktisk av sig själv med tid och vila.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Båda fram:confused: korta steg

Låter som fång.

det kan vara lurigt att diagnosticera.

Hur ser hovarna ut?
Puls/ värme?
Det enklaste testet- hur vänder den?

vet de inte om det sitter i hoven eller benet?
Är den skodd?
det kan man ju faktiskt t o m kolla hemma.

Låter helt klart som fång o OM det är så, så måste det fixas nu för den kommer inte klara av att bli tung.

Ta ut en jäkligt skicklig hovis.
 
Senast ändrad:
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Men de går ju inte hur många mil som helst bara för att det är lösdrift. Det du vill få bort är ju just det att hon har ont EFTER att ha stått stilla i box över natten.
Går hon ute slipper du det. Då kan hon traska lite hit och dit som hon själv känner för.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Håller med er alla om att hon borde röra på sig. Hon går i stor hage som vanligt med resten av flocken och går in 20.00 och släpps ut igen 07.00 och det är då man ser att hon har ont. Rids hon så går hon med JÄTTE korta steg fram. När jag frågade vet vad man kan göra mot att hon är så halt efter att ha stått still under natten tyckte han att jag helst av allt skulle ha henne på boxvila men eftersom det handlar om så lång tid så tyckte han med att det var bättre att hon fick gå som hon gör nu eller att jag tar in henne några timmar tidigare, tyckte absolut inte att hon skulle röra sig mer och då är ju lösdrift inget alternativ. Hittar dom vid MR att det är nått liggament eller nån mjukdel i hoven som är felet så är det tydligen bara vila som gäller och då är hon ju redan under rätt behandling. Men ska ännu en gång kontakta försäkringsbolaget, för det smidigaste hade ändå varit att få magnetröntgen undanstökad. Ska prata med kliniken om hon överhuvudtaget får röntgast under dräktigheten,men dom har inte telefontid förens på måndag. Vad jag fattar det som så måste hästen vara under narkos vid magnetröntgen. Nån som vet? Tack för funderingar och åsikter förresten:)

:eek: RIDS ???? Du skojjar va ?

Och när uppstod skadan ? Kom inte å säg att du valde att avla på en redan så skadad häst ??? Nu vet vi inte hur mkt hästen lider, men om den stapplar ut boxen varje morron så skulle jag vilja påstå att ständigt kunna "röra" sej mer låter som en bättre ide än att låta henne stå och bli "stel"..

Röstar för lösdrift med bra undrlag och bra sammansatt flock.
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Självklart så rider jag henne inte nu. För ca 4 månader sen alltså ca 3 månader efter att stoet blivit inseminerat märkte jag att hon började gå med kort steg. Efter det började vet utreda vad hältan kom ifrån. Efter många klinikbesök med röntgen,3 behandlingar av hov och kotledsinflammation i båda fram utan förbättring så ville vet att hon skulle magnetröntgas innan hon fick mer behandlingar eftersom han misstänker nått i mjukdelarna,ligamenten eller senfäste i hoven. Fång är ordentligt utrett av klinikhovslagaren,ingen rotation eller sänkning av hovbenet. Inget utanpå hoven som tyder på fång. Aldrig haft värme eller puls nånstans, verken i hov eller övriga benet. Ingen breddad lamellrand. På morgonen har hon jobbigt att vända men inget hon behöver göra, det är väl ända tecknet på fång i så fall men kan ju vara nått annat med.

Vi har ingen lösdrift i stallet så då måste jag flytta henne. Vet inte om det finns nån i närheten. Byter jag stall så blir det stress för hästen och spring i hagen, till en början iallafall, och risk för sparkar. Hon verkar trivas jättebra i den flock hon har nu och här har hon en stor fölningsbox. Hur bra är det att föla på lösdrift? Värt att ta de riskerna eller ska hon stanna kvar i de stall hon står i nu?
 
Sv: Åka med föl och sto 24 mil eller lämna fölet hemma?

Tyvärr kan du bara välja mellan pest eller kolera, som jag ser det. Det finns ingen bra lösning, bara värre eller värst.

Med tanke på hur hästen beskrivs här måste jag säga att det känns underligt att betäcka, och göra hästen ännu tyngre och otympligare med de symptom hon har idag. Det känns långt ifrån optimalt.

Vi har tvingats röntga ett sto som var långt framskriden i sin dräktighet, som veterinären uttryckte det: det var antingen röntgen (minimal risk för fölet som redan var så långt utvecklat) eller omgående avlivning (då bägge strukit med). Summan med det stoet var att/om hon skulle klara att gå hela tiden ut, med hänsyn till att hon blev tyngre och otympligare - inte helt olikt er situation.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 919
Senast: Efwa
·
Avel Hjälp ! Fick mitt efterlängtade stoföl sjunde maj . Hon ser ut som en broiler - ardenner i kroppen och är pigg, busig och underbart fin...
Svar
7
· Visningar
3 464
Avel Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har...
2
Svar
21
· Visningar
5 817
Senast: Ingridl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp