Åka med föl i transport

maria_b

Trådstartare
Hej!

Har ett föl som precis är avvant ifrån mamma och kommer inom bara någon vecka att behöva åka en 15 mil lång resa själv för operation. Min fundering är om jag ska ta ur all inredning helt och hållet, dvs även frambommen? Fölet har åkt med sin mor i transport minst 15 ggr och då har vi haft frambomen för att stoet har stått uppbunden i den, men nu när fölet ska åka själv och inte vara uppbunden så fyller den ju ingen funktion? Det borde väl snarare vara en skaderisk att ha kvar den så hon inte försöker att häva sig över den? Tänkte om jag tar ut all inredning och lägger ett rejält lass med hö framtill, borde inte det funka?

Mvh Maria

Sv: Åka med föl i transport

Ta bort allt. Glöm inte att säkra dörren så fölisen inte kan ta sig ut på något vis.

Ta ut all inredning i transporten och lägg in mycket strö . Jag körde min fölunge förra vintern 30 mil! för operation. Körningen gick hur bra som helst fölungen vände sig en gång i släpet och vände tillbaka sen stod hon still

Ok! Precis som jag hade tänkt, vad bra. Ja dörren säkras ordentligt, den går inte att öppna inifrån så det är inget problem.

/Maria

Ok! Precis som jag hade tänkt, vad bra. Ja dörren säkras ordentligt, den går inte att öppna inifrån så det är inget problem.

/Maria

Jag tog ut mellanvägg men lät frambommen vara kvar och så staplade jag upp höbalar framför den i höjd upp till bommen på översta läget, balarna säkrade jag ordentligt med spännband. Detta innebär att fölet inte kan krypa under bommen och skulle de få för sig att hoppa över bommen slår de inte runt utan får backa ner igen.
Sen lastade jag in fölungen och vände runt honom på en gång då de gärna åker bakklänges och då slipper han vända sig samt fundera på att hoppa över bommen fram. Sen tog jag av grimman och gav en ordentlig tuss vattenindränkt hö och så åkte vi , stod som ett ljus hela resan dit och hem!

Lyckat till!

jag säger som många andra säkra fram dörren lägg en hö bal framm till å massa halm på golvet å ta väck bommar å mellan vägg så den kan röra sej å se till att alla lucor å alle väl stängt och låst. lås gärna fram dörren om det går.

Vad var anledningen till att du hade kvar bommen fram överhuvudtaget? Åt vilket håll min fölunge vill stå är jag inte bekymrad om, hon är väldigt lastvan för sin ålder och valde att åka baklänges ibörjan men har de senaste gångerna velat åka framlänges. Jag lastar in henne som vanligt och vill hon stå baklänges så kommer hon att vända på sig själv. Hö kommer jag lägga in mkt utav! Hon kommer att stå på spån istället frö halm då hon är "avvand" från halmen för två månader sedan pga sin hov. Halmen packar sig lättare och blir inte lika lätt att doppa ner tån i som spånet. Transporten är redan uppspånad ordentligt sedan senaste besöket.

Mvh Maria

Vad var anledningen till att du hade kvar bommen fram överhuvudtaget? Åt vilket håll min fölunge vill stå är jag inte bekymrad om, hon är väldigt lastvan för sin ålder och valde att åka baklänges ibörjan men har de senaste gångerna velat åka framlänges. Jag lastar in henne som vanligt och vill hon stå baklänges så kommer hon att vända på sig själv. Hö kommer jag lägga in mkt utav! Hon kommer att stå på spån istället frö halm då hon är "avvand" från halmen för två månader sedan pga sin hov. Halmen packar sig lättare och blir inte lika lätt att doppa ner tån i som spånet. Transporten är redan uppspånad ordentligt sedan senaste besöket.

Mvh Maria

För det första fanns det ingen anledning att ta ut den, för det andra ville jag ha något att förankra höbalarna i ( vill inte ha höbalar som börjar rulla runt i transporten vid en häftig inbromsning.) Jag vill också minska ner måtten invändigt på transporten eftersom jag vid en häftig inbromsning eller väjning inte vill att fölet ska ha för mycket yta att kastas runt på. Jag hyrde för ändamålet en faustras smal transport (provan?) med dörrar vilket var perfekt för en ensam fölunge på sin första egna tur.
Att jag blötte upp höet var för att det är svårt att ha vatten i transporten och jag ville inte ha en jättetörstig fölunge med i värsta fall foderstrupsförstoppning när vi kom fram.

Senast ändrad:

när jag hämtade hem min lilla så tog jag ur precis allt jag kunde i inredningsväg. la in ordentligt med strö och lade ett gäng halmbalar framför skötardörren. tog även halm och stampade/tryckte till i nederkant på dörren så att hon inte skulle kunna få in en hov där om hon lyckades flytta balarna eller så.

det ska nog gå bra, de står ju oftast jättesnällt och har fullt upp med att hålla balansen. Min vände sig om efter några km men sedan stod hon helt still bakåtvänd hela vägen hem.

lycka till! :)

Tack för svaret, de flesta verkar vara inne på samma linje som jag så så får det bli! Jag tar ut all inredning och har mkt hö framtill!

Jag har alltid vuxit upp med att de är olagligt att ha hästar lösa i transporten. Kan de vara sant?
Men jag hade nog gjort samma sak som de andra skrivit eller tagit med en bra kompis. Mina föl har åkt med sina mödrar och sen inte behövt åka fören de är nästan ett år gamla och då har dom stått uppbundena men vi har övat mkt innan och kört korta sträcker. och de har alltid gått jättebra. Peppar peppar ta i trä....:angel:

Jag vet inte men därefot är det olagligt att ha föl lösa i transporten, men från vilken ålder den lagen inte längre gäller vet jag inte. Ett föl som dessutom inte är tillräckligt van att stå uppbunden utgör ju en större risk för att skada sig om de ska bindas upp "bara för att de måste". Mitt föl har stått bunden i stallet ganska mkt, men det bara korta perioder. Eftersom hon alltid stått lös brevid morsan i transporten så tror jag inte det är nån bra idé att binda upp henne nu, när morsan precis har åkt, speciellt inte när resan är 15mil lång. Och som flera har nämnt så åker många föl gärna baklänges och då kan de ju inte vända sig. Jag vet inte från vilken ålder det är lämpligt att börja binda dem men tror inte att jag skulle vilja före ett års ålder, om då hästen är van att stå bundet vilken den bör vara.
Vore intressant om nån som har erfarenhet av mkt föl och åringar kan svara på det!

Mvh Maria

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 158
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Har en funering här eller m¨ånga rättare sagt. Har i sista sekunden fått veta att transportören ej kör ända hem till nya...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
E
Hästhantering Nu på lördag ska jag flytta och mina två hästar följer såklart med. :laugh: Men jag har lite funderingar på hur jag ska göra vid...
2
Svar
28
· Visningar
2 769
Senast: Cheran
·
A
Hästhantering 45 mil bort står det föl jag har köpt. Hur transporterar vi henne på bästa sätt? Alternativen är att åka helt ensam i en helt...
2
Svar
39
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka