lång resa med 6mån föl

Sv: lång resa med 6mån föl

Det finns ju de som efter ett tag väljer att åka liggande också, då ställer bommar och inredning till det för lillfölis.

kl

Är det ingen som tänker alls på vad som händer vid en kraftig inbromsning? :confused:

Det blir mos av både unge och transport om det vill sig illa. Transporten var väl skitsamma men en mosad unge är inget som någon vill ha på sitt samvete hoppas jag.

Ställ den i "spilta" med höbalar uppbyggt framför så att den inte kan hoppa över bommen. Stora balar som går över nästan hela utrymmet funkar bäst, säkra med spännband flera varv (int ebara runt på mitten alltså) och fäst i bindringen som brukar finnas längst fram i transporten.

Är den så ung att den måste stå lös är det ändå bättre att ha den instängd på mindre utrymme, just för risken vid inbromsning.

Skulle åxå strippa släpet och ha fölis lös och även sätta upp en kamera som är skyddad sen se till att alla dörrar inte går att öppna inifrån.

Det kommer nog att gå jättebra :)
Lycka till med det lilla livet :)

Men hur gör fölis om den är instängd i en spilta och verkligen inte orkar stå på sina ben längre??

Det finns risker med allt, tyvärr :(

Det finns ju de som efter ett tag väljer att åka liggande också, då ställer bommar och inredning till det för lillfölis.

Tror du verkligen att dessa hästar "väljer" att lägga sig ner?
Jag tror att de blir helt ut-slut av att stå och hålla balansen, att de tillslut tippar omkull...

Av erfarenhet vet jag att hästar (och många människor med för den delen;)) alltid följer minsta motståndets lag... I det här fallet blir det mindre arbetsamt att ligga ner jämfört med att vingla omkring i ett större utrymme.
Kan hästen "vila sig" genom att luta sig lätt mot sidoväggen alt bakväggen håller de lättare balansen.

...men man gör som man vill med sin egen häst...
Jag kommer aldrig att låta mina unghästar skramla runt som popcorn i en panna.

Vilket sätt ni än bestämmer er för att transportera er häst på, så önskar jag er lycka till med er nya häst!

Nej jag är inte arg på något sätt, sorry om det uppfattades så. ;)

Men kan tycka att det är lite konstigt att du som du verkar inte har så mkt erfarenhet och verkar så osäker. Även om du vill ha tips och råd, vill ge dig på att köra en fölis denna sträcka.

Be att den får vara kvar ett tag till så den blir större, så är det enklare för dig att transportera "fölisen" genom att binda upp.

Eller anlite en transportör.

Lycka till!:laugh:

Jag har transporterat mycket häst men inga fölungar ;)

Jag ville bara ventilera lite tankar och få fler inputs än bara från mina närmsta vänner :D

De som kört fölungar har ofta konstaterat att de gärna vänder sig om och står med rumpan mot färdriktningen och i nästan alla fall så har fölis lagt sig ned och snusat o sovit i godan ro.
Ägaren har ingen möjlighet att ha fölungen kvar och att köra med lastbil hade säkert varit en bra lösning men då återstår ju fortfarande detta att de tvingas att stå upp i 8 timmar.

Jag ÄR jättenojjig över detta med inbromsningsriskerna och kommer försöka att ha frambommen kvar och säkra upp fronten med välsurrade höbalar.

Jag har transporterat mycket häst men inga fölungar ;)

Jag ville bara ventilera lite tankar och få fler inputs än bara från mina närmsta vänner :D

De som kört fölungar har ofta konstaterat att de gärna vänder sig om och står med rumpan mot färdriktningen och i nästan alla fall så har fölis lagt sig ned och snusat o sovit i godan ro.
Ägaren har ingen möjlighet att ha fölungen kvar och att köra med lastbil hade säkert varit en bra lösning men då återstår ju fortfarande detta att de tvingas att stå upp i 8 timmar.

Jag ÄR jättenojjig över detta med inbromsningsriskerna och kommer försöka att ha frambommen kvar och säkra upp fronten med välsurrade höbalar.

Kanske kan du sätta en skiva tvärs över fram till och sedan fixera med hö el halm balar fram. Då kan du kanske hafölisen lös då kommer den ingenstans, varken åtsidorna, om du inte har öpen mellanvägg sas.

Lycka till!!:D

Min erfarenhet är en annan, de lägger sig ner - lugn och sansat - nästan direkt efter avfärd. Det är lätt att konstatera när man har kamera i släpet.

Min erfarenhet är en annan, de lägger sig ner - lugn och sansat - nästan direkt efter avfärd. Det är lätt att konstatera när man har kamera i släpet.

En kamera kostar ju ungefär 3000:- o uppåt ungefär inte alla som kan lägga ut på sådan utrustning. Eller det kanske jag som har fel.:o

Nu var jag inte ute efter att sälja en kamera, jag var ute efter att visa att jag inte GISSAR hur hästarna gör, jag ser med egna ögon.

Nu var jag inte ute efter att sälja en kamera, jag var ute efter att visa att jag inte GISSAR hur hästarna gör, jag ser med egna ögon.

Nä det förstår jag att du inte tänkte sälja, det får man inte just häsr heller. Hehe.

Men ska du/man köpa en ute i handeln så får man räkna med att lägga ut dessa pengar. Ur den synvnkeln.

Återigen, jag pratat inte om att man ska ha kamera. Jag pratar om att jag VET för jag har SETT hur hästarna gör. Läs gärna inläggen tidigare

Det handlar INTE om att man ska ha kamera i släpet.

Återigen, jag pratat inte om att man ska ha kamera. Jag pratar om att jag VET för jag har SETT hur hästarna gör. Läs gärna inläggen tidigare

Det handlar INTE om att man ska ha kamera i släpet.

Jag citerar:

Lovisaleonora skrev:

Sa du då inte att det skulle vara bra att ha en kamra i släpet!?!:confused:

Jag kanske inte kan läsa, hm :angel:.

När vi hämtade vår häst när hon var föl var hon iofs 9 mån... Men det var 30 mil iallafall. Hon fick åka ensam, lös i urplockad transport. Strödde upp den ordentligt så det blev som en rullande box. Hon åkte hur bra som helst :)

Vill du verkligen inte förstå?

Det är lätt för mig att konstatera hur det ligger till EFTERSOM JAG SER DET I KAMERAN. Jag har ALDRIG UPPMANAT NÅGON att skaffa kamera.

Jag säger att JAG har sett det, för jag har kamera.

När vi hämtade vår häst när hon var föl var hon iofs 9 mån... Men det var 30 mil iallafall. Hon fick åka ensam, lös i urplockad transport. Strödde upp den ordentligt så det blev som en rullande box. Hon åkte hur bra som helst :)

Och det är väl så man bör göra också. Ungen vänder sig kvickt med rumpan i färdriktningen först. Efter en stund så lägger den sig ner.

Med tillägg att säkra framdörren utifrån så att inte ungen kan peta upp den.

Kan man inte det, så dra ett rejält spännband run hela släpet :D

Och ingen grimma på ungen i släpet!!

AM (som också har kamera men vägrar sälja den ;) )

Senast ändrad:

Men jag kanske får köpa den?? Skulle behöva fler för då ser jag dubbelt så bra och åker hälften så fort ;);)

AM

Vill du verkligen inte förstå?

Det är lätt för mig att konstatera hur det ligger till EFTERSOM JAG SER DET I KAMERAN. Jag har ALDRIG UPPMANAT NÅGON att skaffa kamera.

Jag säger att JAG har sett det, för jag har kamera.

Varför tar du ton, det verkar som om du inte kan läsa vad jag skrivet. Det är väl inget o bli för******ad för.

Det fattar jag väl att du har sett det för att du har kamera, men om något är bra så föreslår man kanske det till andra, eller!?!

Och det som jag menar att om man ska skaffa en så kostar det pengar som kanske inte alla har. Det är väl ändå inget att bli SÅÅÅÅÅÅÅ arg för. Det är iaf så som jag tolkar dig. :grin:

Och Ts har kanske ett större behov just nu då hon skulle hämta fölisen. Och inte sedan.;)

Men igen; vem har sagt något om att någon ska köpa något? Om jag gör en källhänvisning - VEM tolkar det som en uppmaning att gå ut och spendara tusentals¨kronor på källan?!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 789
Senast: Stollan
·
Hästhantering Hej! Har en funering här eller m¨ånga rättare sagt. Har i sista sekunden fått veta att transportören ej kör ända hem till nya...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
Hästhantering På lördag så ska jag hämta hem min häst (7 månader) har kollat i gamla trådar men lyckas inte riktigt hitta något svar och ingen som har...
2
Svar
20
· Visningar
3 781
Senast: Eme_liie
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama