Åka in på klinik o öppna hovböld?

H

HBB

Hur mkt kostar det att åka in med en häst på klinik och öppna en hovböld? då min försäkring INTE går in och täcker hovböld=( Min varmblods vallack på 15 år har nämligen haft en rejäl hovböld för 2 månader sen ungefär. Han va då rejält tjock och svullen i hela benet, blockhalt och hade feber.

Veterinären kom då ut och gav han smärtstillande och sen skar dom upp en kanal i hoven o man såg verkligen hur allt var nästan forsade ut =( efter det va ja petnoga med o göra rent o linda osv. Han blev helt återställd o fick skor på sig och jag började sätta igång han försiktigt o till slut kunde börja rida han som vantligt. I går när jag åkte upp till han så va han en aning svullen i benet o varm o hoven & han ömmade när han gick, visar i stort sätt likadan symptom som när han fick hovbölden.

Min fundering är nu om det är hovbölden som spökar igen och hur mkt kostar det att åka in me hästen på klinik och öppna upp bölden? Eftersom bölden satt väldigt högt upp i hoven så kanske inte allt var kommit ur ordentligt o bölden kommit tillbaka?

hjälp:S

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åka in på klinik o öppna hovböld?

Det är omöjligt att svara på, det beror på hur det ser ut och vilken (efter)vård som krävs.
Gissningsvis mellan 1-2 000 kr. Åt det mindre slaget om deras hovslagare bara skär upp och lägger förband. Å det högre om det är illa och hästen måste läggas in och specialbeslag krävs. Kanske t o m en röntgenplåt.

Min hovslagare och hennes pojkvän som e mkt duktg på hovbölder, dom kom ut o skar upp lite o hoven och tömmde den på var o sen efter det fick han ha gips och förband på sig och jag bytte det var tredje dag o gjorde rent o hade på nå sorts rosa lera som man blandar me vatten som veterinären rekomenderade... o han blev då helt bra men nu verkar bölden kommit tillbax =(

Jag tyckte du skrev att veterinären skar upp den i första inlägget?
Spelar ingen roll.
Sök hjälp på kliniken så får du svar. Personligen föredrar jag att åka till klinik med stationerad hovslagare framför att ringa hem egna hovslagaren. Inte för att min hovslagare inte klarar bölder, utan för att på kliniken har man tillgång till lugnande/smärtstillande, alla omslag man kan behöva och om bölden är sådan att man behöver skära i blödande delar krävs en veterinär enligt lagen.

Hej E!!

En häst i grannstallet fick en böld "öppnad" på S-holm i går,lite akut,gick på 2000:- inkl vet.

Jag har nyligen gått en hovverkningskurs och där fick vi höra att hovbölder läker mycket bättre om den får gå hål på själv.Den extra dag som hästen kanske får gå innan den spricker ska man tjäna igen på läkningstiden.Vad tror ni om det?

Min hade hovböld som blev öppnad på klinik för några månader sedan å det gick på ca 800kr tror jag. Gjorde andra saker också så kommer inte ihåg exakt. Blev bedövad så det kostade lite, sen skar han upp och gipsade.

du måste oavsett ha en veterinär, hovslagare får inte skära upp bölder! det krävs smärtställande för det!

prova att sätta hoven i en hink med varmt grönsåpevatten. det kan hjälpa att dra ur bölden.

jag håller med dig. bäst att inte skära alls, utan evt ge smärtställande några dagar och bada hoven så ofta man kan.

skär man upp så blir det ett extra hål som det kan komma in bakterier i, mkt stor infektionsrisk..

Precis vad min hovslagare säger oxå :bow:

Han är mycket kompetent och har jobbat på Helsingborgs Djursjukhus i många år, så han borde ju veta. :)

Oftast så brukar de faktiskt spricka upp av sig självt.

Tips till TS.

Lägg ett varmt grötomslag på hoven under natten så mognar bölden snabbare.

Extra hål?

Till TS: Jag var inne med min lilla för drygt en månad sedan, akut. Ihop med medskickat Hippotrim och Finadyne samt lite omplåstringsmaterial gick det på 2000kr. Då stod dock medicinerna för runt 700kr.

Extra hål?

Till TS: Jag var inne med min lilla för drygt en månad sedan, akut. Ihop med medskickat Hippotrim och Finadyne samt lite omplåstringsmaterial gick det på 2000kr. Då stod dock medicinerna för runt 700kr.

När bölden öppnar sig själv blir det absolut inte större hål än vad som behövs.

Min erfarenhet av bölder är att de som dränerar sig själva tenderar att komma tillbaka. Dels för att det inte är säkert att allt var kommer ut (när man verkar upp en hovböld gör man en krater just för att säkerställa att hålet inte täpps till), dels för att ingen rengöring sker. En annan synpunkt som talar för att öppna en böld är att bölden inte alltid väljer den - ur hästens synpunkt - bästa vägen. Den spränger sig istället fram där det är minst motstånd, något som kan få till följd att det så att säga passerar genom hoven och dränerar sig i kronrand eller balle istället. Detta kan påverka horntillväxten, men ökar också det risken för recidiv eftersom dräneringen inte sker på lägsta punkten (dvs ofta blir ofullständig). Risken för dubbelsula ökar också.

Ett större dräneringshål i sulan är enligt min uppfattning inte det minsta värre än ett litet. Vad grundar ni det på? På vilket sätt skulle ett större hål inverka menligt på hästen? Alla andra bölder ser man till att öppna ordentligt.

Senast ändrad:

Jasså, men extra hål uppfattade jag som fler hål och det blir det ju inte.

Sen vet jag inte om jag håller med om att ju mindre hål desto bättre. Stor risk att det sluts då och så börjar det om. Det är ju därför man vill verka bort så gott det går, för att minimera instängningsrisken. Men säger någon annan något annat så men i mina öron låter det konstigt.

Vill du utveckla händelseförloppet då en böld spricker upp i kronranden? Vi har en inackordering som det ser misstänkt ut som om en böld är på väg att spricka ut i kronranden. Hästen är inte varm i själva hoven men väl ngt varm i karled och nedre delen av kotan, inte svullen och inte markant hälta men väl en rörelsestörning, man ser att han inte tar för sig riktigt med det bakbenet. Tittade på honom på lina i kväll och han har svårt att fatta vä galopp ( det är vä bak detta sitter ), avlastar inre benet.

Vi har inte sett detta alls tidigare i veckan men ikväll syns det som en skrovlig yta vid kronranden, det ser ut som en svag spricka längs med och är lite mjukt på hornet. Inget var har runnit ut vad vi kunnat se. Han har inte haft problem med bölder förut men varit ömfotad utan skor varför han nu skotts runtom för ca 4 v sedan.

Vi ska förstås ringa vet eller hovis i morgon bitti för undersökning, frågan är om hovis är bäst i första hand - blev därför nyfiken på din beskrivning av bölder som tar vägen genom kronranden!

När min hade hovböld för ett par månader sedan gick notan på ungefär 7000 kr.
Det berode dock på att vet trodde det var en hovbensfraktur så det gjordes lite extra åtgärder och undersökningar+ återbesök (När bölden givetvis spruckit själv)

Sist kostade hovbölden 1900 kr på klinik men då togs även ett antal blodprover, böjprov m.m.

När jag var på Ultuna och öppnade en hovböld i höstas gick det på 2500 Kr. Men då behövdes röntgen för bölden gick inte att lokalisera med visitertång. Hästen grymt smärttålig:crazy: + att han då gått på penicillin 2 dagar.

Och det verkades upp ett rejält hål
hovbldultuna98.07.jpg

som dock läkte jättefint med gipsbandage som böts var 3e dag i 14 dagar.
Jag föredrar faktiskt den metoden framför att bölden kommer upp i kronrand eller balle....

till dig Fredag;P

Jo veterinären kom ut först och gav smärtstillande och skar upp lite i hoven så bölden kunde rinna ut. Sen en vecka efter det kom min hovslagare ut och hennes pojvkän som e duktig på bölder, dom öppnade lite i hoven så ja kunde spola rent o så men dom ville inte skära mer eftersom hästen skulle då få ont och då behvödes de smärtstillande o sen på klinik så har dom ju tillgång till allt annat osv.

Till dig som skrev att man ska låta bölden va o låta det läka ut av sig själv ;P Jadu jag vet inte vad ja tycker om det haha min häst såå jälva ont så han hoppa på tre ben och det ena benet em bölden i va dubbelt så stort än det andra benet så jag tyckte nog inte man skulle låta de läka ut av sig själv ;P redan nästa dag då då veterinären hade öppnat bölden så va han mkt bättre o kunde gå på hoven...

Men idag då jag va uppe i stallet då ömma han ingenting i hoveb men han va lite varm o svullen i benet så jadu kanske ska åka in me han på klinik iallafall ???

Men ringde nyss till min veterinär och han sa att jag skulle lägga om varmt omslag runt hoven o linda hans ben o sen avvakta några dagar och har det inte blivit bättre då så får man ta nästa steg....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 802
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar