Åka bil med barn.

V

vansinnet

I slutet av september ska vi åka ner till Stockholm för att hälsa på några kompisar till min sambo.
Såklart ska Nikki med. Då kommer hon att vara lite över 6 månader och jag oroar mig lite för hur det ska gå på resan.

Vi ska åka bil, och det är cirka 80 mil härifrån.
Förmodligen kommer vi att åka och sova en natt i Umeå (25 mil bort) och sedan fortsätta därifrån.

Tror ni att det kommer bli för tufft? Får dom ont i kroppen av att sitta så länge i babyskyddet?
Hur gör man?

Snälla bukeföräldrar, dela med er av era erfarenheter.

Sv: Åka bil med barn.

Har läst att långa bilresor inte är så jättebra för bebisar, att dom ska sitta max en eller var det två timmar i babyskyddet? Jag kan åka max 5 mil med Miranda, därefter blir hon vansinnig och börjar vråla :angel:. Varför inte åka flyg eller tåg? :idea:

Vår dotter var bara ett par månader första gången vi åkte på långresa (60 mil, Mariestad-Sundsvall), och jag upplevde det inte som några problem alls. Hon sov, åt och sov igen. Tror vi gjorde 3 stopp på hela vägen (åkte hela sträckan på en dag). Har efter det åkt så långt flera gånger, andra gången var hon 8 månader, men hade då vuxit ur babyskyddet för länge sen.... Hon har alltid varit jättelätt att resa med (precis som hennes nu 4-månaders lillasyster verkar vara, fast hon har "bara" åkt 25-milsturer ett antal gånger än så länge:angel:)

Jag frågade på BVC hur länge en bebis kan sitta i babyskyddet, och då var Elina bara några veckor gammal. Hon sa, 5-6 timmar. Men det var ju inte varje dag då, plus att hon tyckte att de skriker om de får ont i ryggen, man får lyssna på vad bebisen säger. Det tyckte jag lät rimligt iallafall! Många stopp och fikapauser så är det nog inga problem :)

Ja jag tror inte det ska bli några problem när det gäller humöret på Nikki. Hon älskar att åka bil, och kan sova flera timmar i sträck så länge bilen är igång.

Vi har ju åkt till Umeå ett par vändor ända sedan hon var 2 veckor, och det har aldrig varit problem.
Hade ju såklart tänkt stanna ett par ggr på vägen eftersom man måste äta, byta blöja och sträcka lite på benen och så.

Tåg hade ju kunnat vara ett alternativ, men vi hade tänkt ta med oss lite saker, både ner och sen hem, och jag vet inte om det blir mycket packning..

Vi åkte till fjällen när Rasmus bara var några månader. 40 mil. Vi stannade halvvägs och åt och böt blöja sen sov han vidare! När han vaknade i bilen fick han ersättning.

Sen har vi åkt halvlånga turer. Men med husvagn så vi har ju bara åkt 80 km/h. Orsa (24 mil) och Mantorp (30 mil) han har haft leksaker med sig men mest sovit hela resorna. Med undantag då för mat stopp och då har vi anpassat oss så vi käkat när han blivit hungrig och vill ha ny blöja.

Har aldrig upplevt att Rasmus fått ont i kroppen av att åka, då hade han grinat och stretat i stolen och de har han aldrig gjort. Tips är att bara ha en kortärmad body, de blir (i alla fall i vår stol) väldigt vamt i stolen för den sitter så "tätt"

Stanna varje/varannan timme så hon får "sträcka" på sig och få lite luft, så gjorde vi när vi åkte 84 mil på en dag. Precis som vi vuxna behöver sträcka på oss så behöver barnen det också. Tyra har dock inga problem med att åka bil så för oss gick det lätt. Men en leksak eller två skador nog inte.

Vi gjorde som så,att under tiden som bebis sov,då rullade vi på! Vi väckte aldrig för att bebis skulle få sträcka på sig!

Ibland kunde vi rulla på i 3-4 tim,och sen vaknade bebis! då stannade vi för paus!
Ibland kanske det bara blev 1 tim,sen vaknade bebeis,då pausade vi!

Men tänk på att om bebis suttit en stund,att man kan bli lite stel,så lyft upp sakta och försiktigt,och kanske inte lika snabbt som man bara varit till affären som är kvarteret bort!

Vi har åkt Göteborg Mora t o r ett par gånger sedan Frida föddes, en sträcka på ca 50 mil. Det har gått utmärkt :-) En eller två pauser har det brukat bli. Frida somnar oftast så fort bilen åker iväg.

Vi gör så att vi stannar efter vägen och tar ur honom ur bilstolen.
Hu är ju han bara 4 (snart 5) mån så vi bär eller lägger honom i knäet eller på sätet (håller i då givetvis)
Matar och byter efter vägen. Då fungerar det utan problem

Vad snälla bebisar alla har, själv är jag alldeles svettig bara av resan in till stan (5 mil). Längre resor är en omöjlighet, får alltid fixa barnvakt när vi ska på t ex hundutställning. Fast det kanske funkar om man kör på natten, när bebisen vanligtvis sover..

Hur stor är din dotter nu? För oss blev det ett lyft att flytta från babyskyddet till bilbarnstolen då de kom upp lite bättre och kunde se lite mer vad som händer.

Vi har åkt fyra fem timmar många gånger och det har fungerat bra, nu är det ju relativt stora, sex och tre år men de tycker att bilresor generellt är roligt och ännu roligare blev det efter att vi vann en bärbar dvd spelare, helt plötsligt så hör man knappt ett ljud från baksätet, nu är det lite tjafsigt när Fredrik har kommit på att han oxå vill se på film så vi väntar på att han ska bli stor nog att vända framåt så de kan titta ihop.

Dryga timmen har vi till sommarstugan, mormor hem och mormor sommarstuga och det åker vi lätt med lite rolig musik i bilsteron. När de var mindre så sjöng vi väldigt mycket i bilen oxå.

Vi har kört landet upp och ned i somras och vi har inte kunnat köra långt annat än hans första sovpass. Efter första stoppet har han ofta suttit och ylat trots att vi rastat och rastat huuur länge som helst på diverse vägkrogar.

Det är lite olika hur barnen fixar det. Vår kille är ju ingen storsovare av stora mått heller... Vi brukar köra så länge han sover och kommer ca 30-35 mil per dag. Men då är det med ett stopp och sen har jag suttit och sjungit och sjungit och när jag inte orkar mer har han suttit och varit helt missnöjd.

Vi körde ett längre pass (Sundsvall-Luleå) och då var han riktigt trött i ryggen. Då låg han helt still när vi tog upp honom och lade honom på rygg. Det var en jättemiss av oss att köra så långt och jag mår fortfarande dåligt över det :( (Han var då ca 5 mån)

När mina barn var små så fanns ett sorts nät man kunde spänna över banvagnsinsatsen som man satte fast i baksätet. Så de kunde sova i vagnen... finns inget sånt kvar längre ? Jag minns att sonen var iallafall 5 månader när vi använde den

Vi körde till fjällen när Lillan va ca 3 månader, ca 60 mil. Vi hade två fikastopp och en hel del snabbstopp med kissepaus pga fler barn :laugh: Det va inga problem alls, hon sov i stort sett hela vägen...

Sitter här efter att ha kört 70 mil inatt. Inga problem alls. Vi valde att köra på natten eftersom att hon alltid somnar så fort hon sitter i en bil och vi ville inte vända på dygnet för henne.
Vi stannade en gång och lät henne äta sen har vi sträckkört. Hon är precis lika pigg idag som hon är i vanliga fall. Det var hon förra veckan också efter 85 mils sträckkörning med 2 mat pauser. Ångrar inte en sekund att vi valde att köra på natten, det har varit såå skönt att resa med en sovande bebis. :)

HAr inte läst hela tråden, så ngn kanske har skrivit det här

Tydligen ska det finnaas ngt alternativ till bilbarnstol att hyra på babyaffärer för längre resor. Så bebisarna kan ligga ner. Du kan ju fråga på ngn större butik o se vad de har

När mina barn var små så fanns ett sorts nät man kunde spänna över banvagnsinsatsen som man satte fast i baksätet. Så de kunde sova i vagnen... finns inget sånt kvar längre ? Jag minns att sonen var iallafall 5 månader när vi använde den

JAg tror det är sånt som finns att hyra

Det lät ju inte sådär supersäkert :confused:

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Fritid Jag och min sambo ska åka till USA i september. Vi kommer, efter lite solsemester, att landa i Dallas och har sedan 3 veckor på oss att...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: hastflicka
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
34 713
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng