Elanor

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av att åka båt med häst? Alltså i transporten.
Funderar på att ta med min pålla till Visingsö till sommaren,
men jag är så nervös inför turen med färjan!

Sv: Åka båt

oh, intressant att höra era erfarenheter i detta ämnet :bump: Har ofta funderat över hur det funkar med resa över till Gotland och så... Ursäkta min lilla "trådkapning" :o

Jag har åkt båt med hästar i lastbil, fast längre turer än visingsö och gotland... De som jobbar på de båtarna vet hur de ska lasta för att hästarna ska få stå bra (ventilation och "gung"). Sen är det bara att se till att ventilationen inne i lastbilen/släpet är bra. Å så kollar man de någon gång under natten. Gå med hästen innan... se till att de har vatten och hö. Inte så svårt!

Jo det är klart men nu gäller det 30 minuter på mindre färga,
vilket borde innebära att den gungar mera? Möjligheten att ta ut och leda innan vet
jag inte om det finns,... eller jo det finns nog en parkering lite längre
bort när jag tänker efter....

om hästen blir lite rädd, ska man bara försöka lugna den och göra vad
man kan? För det går ju inte att ta ut hästen direkt.

Har åkt färja till åland med en shettis för några år sedan. Det var full storm och vi fick inte gå ner och titta till honom eftersom det gungade så mycket. När vi äntligen fick se till honom så stog han bredbent på tvären för att hålla balansen och åt i godan ro. Vi var nervvrak men ponnyn var helt obekymrad.

Det gungade rejält i 2 låååååååånga timmar.

Viktigt är framför allt bra ventilation i släpet och vatten.
I normala fall brukar man få gå ner på däck även under resan när man har häst med, nu fick vi förlita oss på personalen att allt var bra under resan.

oj läskigt. Eftersom det rör sig om mycket kortare tid i mitt fall
kommer jag att vara med hästen hela tiden. Man behöver inte ens lämna bilen om man inte vill. Är det bara bra väder gungar det nog inte så fasligt mycket, ochs läpet
kanske parerar en del?

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Du behöver kanske inte ge dig ut den stormigaste dagen om du känner dig osäker.
Om du bara ska åka 30 min så behöver du inte ta ut och leda innan. Det handlar ju mest om att hästen ska få röra på sig innan den ska stå "helt stilla" en längre stund. Och 30 min är ju ingen längre stund.
Det kommer inte bli några problem!

Hej!

Hämtade min häst från just Visingsö för ett par månader sedan.
Det blåste riktigt ordentligt just den dagen och vi blev varnade av färjepersonalen när vi kom dit att vi gjorde resan på egen risk...
Bestämde oss för att åka över ändå och prata med hon som ägde hästen och hon sa att de åkt över med hästar under värre väder och det hade gått bra så vi chansade på att det skulle gå bra...
Kan ju tala om att vi människor måste ha varit mycket räddare än hästen under båtturen ;)
Hade fruktansvärda skräckscener från "The Ring" :eek::rofl:

Hästen stog iaf blickstilla under hela turen (kanske för att han fick koncentrera sig på att hålla balansen...)
och när vi kollade till honom efteråt verkade han helt lugn :) Kollade på oss med en min som sa: "Det där var väl inget? :p"

Men så är det en stencool häst också :love:

Det är min erfarenhet av att åka båt med häst och jag hoppas det hjälpte lite :)

// Train :)

Tack för svaret, nu är jag lite lugnare xD
Min häst är också stencool, så det kanske inte bli ngt problem.
Hon älskar att åka transport och är alltid lugn som en filbunke :)

Ja scenen från The Ring gör ju inte saker bättre :rofl:
Men det ska nog gå bra. Håller redan tummarna för att
det skall vara soligt och vindstilla på resdagen :P

//Elanor

min häst (med panik-syndrom typ.. ) åkte båt i lastfartyg i 18timmar(dessutom oväder med vågor, frukostan höll på att hamna på golvet Xantal gånger...), han och kompisen brydde sig inte om maskinljuden mm. gick jättebra.

nu har jag bara åkt med personbil till visingsö men en bekant till mig har åkt där massor av gånger med hästar till hästhandlaren, och inte tror jag att hästsarna märker att de åker båt.. resan tar väl bara typ 20min.. och lasta ur hästen på DEN resan är lite väl Over-kill.. vi lastade inte ur våra på 18timmar....

det kommer ju ta ungefär 2.5 timmar att köra till färjan också, jag bor inte i Gränna. Vill bara göra det så säkert och bra som möjligt :)
men som sagt.. hon har stått längre i transport en tre timmar utan paus så det kanske itne är ngn fara..

Har åkt längre turer med hästen på båt.
Hästarna är lite oroliga ibörjan för det låter med sirener o grejer när de lägger ifrån och till. Men under själva färden är det lugnt och stilla därnere för hästarna. Oftast ställer de hästtransporterna där luften är bäst,vilket den inte alltid är på bildäck. Men det är ju en kortare tur du skall ta..

OM det blåser för mycket FÅR du inte köra ombord med levande djur utan får vänta tills det lugnar sig. Om det gungar på havet så är det oftast minst gung nere på bildäck.

Ge din häst en massa hö att mumsa på under turen så går det jättebra! Lycka till!

När jag åkte till Polen med 3 hästar så gick det kanon bra, de som jobbar på båtarna är väldigt duktiga att placera de rätt.

Det var en väldigt lugn resa, så man kunde gå ner och titta till då och då.

Turen över till och från Visingsö är som du säger bara ca 30min, jag har åkt de färjorna flertal gånger har aldrig varit några problem.
Möjligtvist med hästar som inte tycker om att stå stilla i transporten och därför börjar sparka, för det har aldirg när jag åkt gungat så pass mtk att hästen behövt jobba något...

De båtarna låter desutom itne mkt alls så det är inget sådant du behöver oroa dig över.

det kommer ju ta ungefär 2.5 timmar att köra till färjan också, jag bor inte i Gränna. Vill bara göra det så säkert och bra som möjligt :)
men som sagt.. hon har stått längre i transport en tre timmar utan paus så det kanske itne är ngn fara..

3timmar är ju ingenting! det e ju en kort resa :o

skulle du däremot med baltivia skulle jag förstå din oro:D

Jag har åkt med en kossa i grimma på sopfärjan till Utö, en färd på 1,5 timme och jag kan säga att vi båda njöt av färden trots att det blåste rätt skapligt och yrde lite vattendimma över rampen emellanåt. Eftersom vi var ensamma på färjan så kunde vi gå omkring på däck och undersöka allt och när vi närmade oss ön så tyckte hon att det var jättespännande när det skummade om bogen när skepparn slog back i maskin. :D

Jag har åkt båt med hästar i lastbil, fast längre turer än visingsö och gotland... De som jobbar på de båtarna vet hur de ska lasta för att hästarna ska få stå bra (ventilation och "gung"). Sen är det bara att se till att ventilationen inne i lastbilen/släpet är bra. Å så kollar man de någon gång under natten. Gå med hästen innan... se till att de har vatten och hö. Inte så svårt!

Har åkt till Gotland med hästen och till Gotland fungerade det fint men i Nynäshamn på hemvägen så fungerade det mindre bra. Vi fick vänta orimligt länge på att få köra ut trots att vi hade en häst med oss. Men resan är ju relativt kort så klart att hästen klarar det.

Åker färja med våra hästar varje gång vi ska någonstans:p Visserligen inte mer än 7 min resa men ändå. Jag ahr aldrig varit med om någon häst som blivit orolig på färjan. Det vibrerar behagligt i transporten under färden så hästarna verkar ta det med stor ro. Ungefär som när transporten körs fast i detta fall så är det inga obehagliga svängar och tvärnitar. Även hästar som kan leva rövare i transporten slappnar av under båtturen.

De sommargäster som åker vidare till Ingmarsö brukar lasta om hästarna på vår ö till en båt där hästarna ser sig omkring.

bor själv på gotland och min kille tycker inte alls det är något läskigt med att åka båt. Själv har jag nästan en fobi för båtar och gråter ungefär varje gång jag åker båt. :angel: :crazy:

Har åkt till Gotland med hästen och till Gotland fungerade det fint men i Nynäshamn på hemvägen så fungerade det mindre bra. Vi fick vänta orimligt länge på att få köra ut trots att vi hade en häst med oss. Men resan är ju relativt kort så klart att hästen klarar det.

Personalen på Destination Gotland ger inte dem som har hästar någon förtur till att köra av båten.

Liknande trådar

Fritid Funderar på att åka till Stockholm i början av augusti. Eftersom det är pride 3 augusti med begränsad framkomlighet i stan så fick jag...
2
Svar
20
· Visningar
811
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 122
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama