lagottoromagnolo

Trådstartare
Hej alla westernmänniskor!!
JAg är rätt ny i western och undrar över lite...
Jag har en d-ponny en paint korsning på 19 år vääldigt pigg.. Ja undrar: Har ej tillgång till tränare men vill bara ''testa'' lite hemma ifall jag och pållen trivs med det, tips?
Ha ny westernsadel och det känns som fötterna vrids av i dem stela ''stiglädren''..AJ!?
Och sista frågan har köpt western träns med delade tyglar hur håller man???:confused::confused::confused:
Någon som kan hjälpa mig??? Vore jättejättesnällt!!:D

Sv: Ajj!!

Det lät inte så skönt...
Blöta lädren, vrid ut dem och spänn dem i det utvridna läget med kvastskaft som du sticker igenom stigbyglarna.

Tyglarna, lägg dem "omlott". högertygel ände ligger på vänster sida om bogen och vänster ligger på höger. Då håller du om båda tyglarna samtidigt, och det är lätt att justera tygellängden.

/LL

tack så mycket!!!
Men jag vill ha änn fler tips om hur man "börjar" vill inte tävla eller så men mer som "hemma ridning"/LG

hej.
tänk på att målet är att hästen ska bära sig själv, du ska styra främst med vikt sits o skänkel.
det viktigaste är att ge massor av eftergift när hästen gör rätt.
gör det enkelt för hästen att göra rätt.
ska hästen gå vänster, "stäng" höger - lägg på skänkel, tygel, vikt och ev. ledande tygel åt vänster så att vänster blir den enkla vägen...
lycka till...

Jag kan tyvrr inte förklara hur för jag är så ny själv. Jag tittade lite i böcker innan jag fick tag på instruktör. Jag hade inte klarat mig utan honom för jag måste fråga så mycket :crazy:
Western_Ivy gav dej ett bra svar. Och jag vill också önska dig lycka till för det är så roligt!!:banana:

Rolf Carlsson har skrivit en bok som heter Westernridning från början eller något liknande. Det är en rätt bra förstakontakt med western som hobbyryttare tycker jag. Borde finnas på ett bibliotek i närheten.

Jag har ridit "western" ett par år, lullat runt med westernstuk i skogen, mest för att sadeln är så bekväm för både mej och häst :p
Vet inte rikigt vad man ska tipsa om.. Våga släppa lite på tyglarna, lita på att hästen kan gå själv.
Nej, mitt bästa tips är nog ändå att knalla iväg till bibblan och läsa böcker!

hej kan du hjälpa mig? hur lägger man ut en fråga på forumet wester, som du har gjort??? mia

Det står "Posta ny tråd" eller något liknande på en knapp i vänstra hörnet, precis under bannern med forumets namn på.

Liknande trådar

I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 027
Senast: CindyLou
·
S
Western idag hände det som aldrigare tidigare hänt. min häst gick på tygeln "nonstop".. :) jag har ALLTID haft problem med hans form...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: Sellan
·
B
Hästvård Hejsan , Är ny här men hoppas verkligen någon kan komma med något råd angående mitt problem . . Min gamla travarvalack, 19 år, har...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18