Aj, aj, aj - inte bra!

Asa_S

Trådstartare
22-åriga kallblodet kom in från hagen igår utomordentligt halt, svullen hela skenbenet hö fram, dubbelt så tjock insida som utsida. Till och med ovanför knät är han svullen in- och utsida men ej knät, ej heller kota eller nedanför. Ville inte stödja på trakten igår men har stått lindad inatt och stödjer på hela hoven idag. Dock har han försökt få av sig lindan och ville vara med och böka med huvudet när jag lindade av, så jag lekte med tanken att låta det vara men det verkade tjocka på igen när jag lyft och klämt några gånger så jag lindade raskt om igen (var ju fortfarande rejält svullet men lite bättre än igår på främst utsidan). Verkade som att han hade nafsat på utsidan av överarmen för där var det blött och jag kunde också känna en förhårdnad i muskeln där.

Väntar på att vet ska ringa upp och jag ska ringa till försäkringsbolaget men jag har en dålig känsla. Han har aldrig varit halt förutom hovböld, brukar dessutom skoja om att man kan hugga av honom benet utan att han svullnar, så att han nu vid 22 års ålder gör illa sig så här :cry:. Det här bökandet med huvudet visar att han har rätt ont, enda gången han varit så här hade han en böld som upptog 1/4 av hoven och då var vet inte ens säker på att det var i hoven det onda satt. Han travade i hagen, i nerförsbacke. Så att han visar att han har ont säger en del... För att göra saken ännu värre har jag just grundvaccinerat hela gänget så jag har inte just någon större massa pengar liggandes över, därför oroar jag mig över pengarna också. Tack och lov att man har försäkringar sådana här gånger.

Ursäkta om det är svamligt men jag är riktigt orolig. Finns väl ingen anledning, det blir väl det "vanliga", medicin, vila, ultraljud, vila osv men just det att hästen är gammal gör ju att jag är extra orolig för läkningen.

Pluttpållen :cry: usch jag vill bara gråta men det hjälper ju inte alls...

Sv: Aj, aj, aj - inte bra!

håller tummarna!

om muskeln på överarmen är hård, kan han inte ha sträckt sig -deluxe- ?

hoppas på det och att det går över :)

Vi får väl se vad vet säger. Svullnaden runt senorna är så ordentlig att vore det bara den och liksidig skulle jag säga att det är böjsena punkt slut. Svullnaden/förhårdnaden ovanför gör mig konfunderad, liksom att det är så pass ännu mycket tjockare på insidan. Killen på försäkringsbolaget tyckte också att det var konstigt och funderade på om det kunde vara någon fraktur trots allt, och jag såg honom inte gå själv igår eftersom det var skötaren som tog in och hämtade mig. Tyckte dock att han vände för "obehindrat" i spiltan för fraktur, men det klart, det vet man aldrig.

Det visade sig att min A1:a i aug pga hästens ålder övergick till A2, och är det inte fraktur eller avskurna senor och avlivning av djurskyddskäl så behöver jag inte bekymra mig över något livvärde för det har han inget. Självrisken är 2500 och ersätter i princip bara behandling och med tanke på hur liten del av distriktarens räkning som består av det, så hade jag lika gärna kunnat vara utan försäkring - om det nu inte visar sig vara något av det som ändå "täcks" av A2. Framför allt självrisken och det känns faktiskt surt med tanke på alla pengar jag betalat in under de 17 år jag haft hästen, jag har inte utnyttjat en enda krona tidigare. Å andra sidan är jag "lättad" över informationen om livvärdet, känns som att jag åtminstone slipper sitta i knät på försäkringsbolaget om jag inte vill fortsätta behandla.

Men jag får ju börja med att se vad veterinären säger.

Det kan inte vara en hovböld då?

Tvivlar jag på eftersom han inte alls är svullen kota och nedåt. Men tanken föresvävade mig först, eftersom han tappat skon på den hoven (inte igår utan tidigare). Men, som sagt, med tanke på hur benet i övrigt såg ut förefaller det osannolikt att skadan sitter i hoven.

Har en häst hemma med hovböld nu, hon var svullen runt senorna men inte kota och neråt hoven, men hade dock värme i hoven. Det var därför tanken slog mig. Om du har en visitertång så kan du ju visitera och se om du får reaktion.

Ja, man ska ju inte utesluta något! Dock ömmade han klart när jag klämde över senorna med lyftat ben, och han är inte den som bryr sig i onödan, så jag tror att det är senorna, men i kombination med något mer.

Sitter faktiskt och funderar på om jag ska linda av just för att det ska synas så mycket som möjligt när vet kommer med tanke på att han är så väldigt o-harig av sig. Det är ju distriktare och jag vet inte vem som kommer... Jag ska avvakta tills jag vet när de kommer, för jag samtidigt inte ha mer svullnad pga läkprocessen.

jag förstår, men jag håller tummarna på att det är en hovböld för det brukar vara snabbare läkningstid på sånt än senskada ;).

Tack! Håller också tummarna för det nu då eftersom det uppenbarligen kan ge sådana symptom. Känns också någorlunda bra att benet faktiskt inte svullnat mer under natten utan snarare gått ner.

Är väl risk för att det krävs mer omfattande undersökning än de kan göra här ute, tyvärr. Röntgen har de ju men inte ultraljud och med tanke på både diagnos och även självriskperioden är det en klar nackdel att ultraljud bara kan göras en g/mån och killen var här i förra veckan vet jag, så det är ju inte förrän i dec.

Har ringt den andra kliniken som har eget ultraljud och börjar känna att det är rent slöseri med pengar att ta hit distriktarna med tanke på deras begränsade undersökningsmöjligheter, men å andra sidan kunde den andra kliniken inte ta emot idag och det känns viktigt att någon tittar på honom idag ändå...

Jag förstår dig, brukar själv undvika att ta hem distriktare då de sällan kan göra så mycket. Men ibland har man ju inget val, om de inte kan göra så mycket så kan hästen ivarje fall få smärtlindring tills man har fått tid på klinik. Uppdatera gärna hur det går för er!

Nu har jag pratat med vet, och vi åker in. Ska ut och koppla nu. Hej svejs!

Dåliga nyheter tyvärr. Vet misstänkte högt griffelbensbrott alt. gaffelband men det visade sig sitta högre upp. Han har en avsprängningsfraktur från benet precis ovanför griffelbenet och den lösa biten ligger precis utanför ledspringan. På en yngre häst hade de opererat men hon ville inte söva en så pass gammal häst. Om han ska vara kvar kan han möjligtvis hålla som "beteshäst" efter lång konvalescens men hon var inte ens säker på det.

Dessutom, vilket bekymrade mig nästan ännu mer, så visade det sig när han fått lugnande att han avlastade höger bak när han stod. Han fördelade tyngden på de andra tre benen, inklusive det där han nu har frakturen. Det är ju mycket möjligt att han inte alls hade ont i frakturbenet i just den ställningen, men jag insåg hur mycket hans patellaupphakning faktiskt maskerar. Han visar ju dessutom över lag väldigt lite när han faktiskt har ont, så det gör det ännu svårare att veta vad man isåfall rehabiliterar honom tillbaka till för hälsostatus?

Har alltid varit övertygad om att han skulle bli gammal hos mig, och det har han ju blivit (någorlunda iallafall). Samt att han, när han väl gick, skulle göra det pga olyckshändelse. Frågan är bara vilken olyckshändelse. Är det den här? Att kanske fungera som beteshäst känns som en vääldigt... ja, kan man ens kalla det framtid? Hur sjutton fattar man sådana här beslut :cry:? Det är ju liksom lättare om benet är av...

Vad tråkigt! Men vilken tur att du åkte in med din häst. Att ta beslut om de ska vara kvar är alltid svårt. Ibland måste man faktiskt släppa taget om dem för deras skull. Jag vet själv hur det är att ta bort en gammal vän, det är inte lätt men den dagen kommer alltid då man måste ta ett beslut.

fy vilka hemska beslut du står framför :cry:

men det låter som att du kommer göra det som är bäst för hästen, så jag tror nog att du kommer fatta "rätt" beslut till slut, oavsett vilket det än blir.

vilka tråkiga nyheter :cry:

men vilken lycklig häst du måste ha som fått vara hos en och samma matte hela långa livet :love:
Du känner honom bäst och kommer ta rätt beslut för honom, oavsett vad du väljer!

*styrkekramar*

Jag beklagar verkligen. Du vet vad som är bäst för din häst, och han HAR blivit gammal hos dig. 22 år är klart över genomsnittet, och jag antar att han haft många härliga år. Att bli beteshäst låter inget vidare, särskilt som han lär vara några år äldre vid det laget (efter konvalesens). :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 505
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 179
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix