Airedale terrier

fejt

Trådstartare
Hej! Ny på forumet och utan hund ännu men till sommaren blir det av. Vi har bestämt oss för Airedale terrier och läst massor, hälsat på kennlar osv. Vi har velat länge mellan olika raser men känner oss nu helt säkra på att ha hittat rätt för oss. Det jag funderar på är varför Airedalen är så pass ovanlig? Man träffar massvis med mindre terriers och massvis med större ganska krävande hundar men en Airedale ser man sällan. Är det något som jag har missat om rasen? I mina ögon är det en fruktansvärt vacker och trevlig allroundhund. Vanlig förr men ovanlig nu. Varför?

Sv: Airedale terrier

Åh, kul att du ska skaffa Airedaleterrier! Jag har visserligen ingen själv, men är tokigt förtjust i dem och har flera gånger funderat på om jag skulle skaffa en sådan om jag någon gång ska ha annat än vinthundar :p Även jag har funderat på varför airedalterriern är så ovanlig, men det kanske bara är så enkelt att de som gillar terriers ofta gillar just små terriers och de som vill ha större hundar vill ha antingen brukshundar, jakthundar eller vinthundar? :D

Hur som helst, lycka till med hundköpet och hoppas att du blir riktigt aktiv här i forumet så att jag får se massor av airedale :angel:

Åh, kul att du ska skaffa Airedaleterrier! Jag har visserligen ingen själv, men är tokigt förtjust i dem och har flera gånger funderat på om jag skulle skaffa en sådan om jag någon gång ska ha annat än vinthundar :p Även jag har funderat på varför airedalterriern är så ovanlig, men det kanske bara är så enkelt att de som gillar terriers ofta gillar just små terriers och de som vill ha större hundar vill ha antingen brukshundar, jakthundar eller vinthundar? :D

Hur som helst, lycka till med hundköpet och hoppas att du blir riktigt aktiv här i forumet så att jag får se massor av airedale :angel:

Min drömhund är en sloughi. Jag älskar vinthundar men har avfärdat dem då vårt liv inte passar dem. Extra roligt då att just du svarar mig. Dina hundar och dina foton är underbara. Jag har sparat flera av dina foton som favoriter. Tack! Vår airedale kommer "hem" till sommaren. Då får ni se mer av henne än ni kanske önskar :-)

Vet inte riktigt varför den är så ovanlig, kanske på grund av rädslan att en terrier i det formatet kan bli lite för mycket? ;)
Kanske är det verkligen storleken? Min pappa tittade nämligen på airdalens mindre kusin, welsh terriern, när vi skulle köpa den första hunden. Han gillade verkligen airdalens utseende men ville ah en mindre hund. Även welshen är dock väldigt ovanlig i sverige...
Lycka till med eran air! ;)

Åh vad kul, och tack och allt :D
Om du råkar befinna dig i närheten av Sthlm eller ha vägarna förbi Sthlm sedan så tycker jag att vi får se till att träffas :bump:

Vad kul, de är hemskt vackra hundar. :love:
Det var min mammas favoritras när jag var liten. Vi hade dock ingen själv utan höll oss till Strävhåriga foxterriers men bekanta hade Airdale terriers och jag tror det fanns en del på brukshundsklubben. Men min mamma fick aldrig sin Airdale.

Jag minns att jag tyckte de var hemskt stora, vänliga men stora.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
343
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 156
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka