Grålly

Trådstartare
Jag har gjort en del olika trådar här på Buke ang. mitt sto. Hon är en kallblodstravare, 10 år. Jag har haft henne i tre år, men började rida "seriöst" först i juni 2007. Jag red lektion rätt ofta, och vi utvecklades båda två. Under hösten/vintern blev det, av några olika orsaker, så att jag i princip slutade rida lektioner och hon fick vila ett tag. En dag vid lunchfodringen började hon skaka på huvudet som en tok. Upp och ner, åt sidorna. Det försvann sedan, och jag tänkte inte så mycket på det. Sedan en dag när jag stod i stallet och mockade, så såg jag hur hon sprang omkring i hagen, skakade på huvudet, sparkade bakut, osv. Jag skulle egentligen ta ut veterinär först, och sedan ET, men av ett misstag blev det så att det endast blev ET. Hon kände inga fel på hästen, men hon kunde iofs inte göra någon större genomgång då hästen inte tillät det. Hon kände dock i munnen och sa att hästen har vassa kanter i munnen, och något tjocka läppar. Jag slutade rida med bett efter det.

Jag vill först och främst titta upp hästens tänder, men jag kan inte få hit den bästa vet., så jag tänker vänta tills väglaget är bra så jag kan fara till henne.

Det är mer problem dock. Hästen har aldrig haft kolik på de tre år jag haft henne, men haft kolikkänningar 2 gånger den här vintern. Det kan bero på att vi haft dålig kvalité på höet, eller så är det någonting annat. Dum som jag är så ställde jag av henne lite halvt, red ca 2 dagar i veckan (borde ju, för magens skull, ridit oftare).

När allt såg ut att gå åt rätt håll, så har det vänt igen. I och för sig så skakar hästen aldrig på huvudet på samma sätt längre, så det är ju en positiv grej. Hon kan rycka till ibland, men inte alls i samma grad som innan. Däremot har hon börjat krångla när jag ska hoppa av. Hon verkar tycka det gör lite ont när jag krånglar och har mig uppe på ryggen. Jag rider barbacka, och har gjort det ett tag. Både jag och hästen har trivts med det, och ET tyckte att jag kunde fortsätta med det (jag vet, hon är inte veterinär).

Vi har ingen hästtransport och hästen behöver transportträning, men det ska fixas snart, så när vägarna blir bara bär det förhoppningsvis av till vet.

Headshaking har jag trott att det varit, och kanske är. Dock har ju huvudskakningarna minskat rejält och nästan försvunnit helt, men jag har fortfarande Headshaking i bakhuvudet ( :angel: ). Hästen verkar må bra i övrigt, hon är glad, äter, dricker och är pigg.

Men, i vilken ände ska jag börja? Jag skulle väl egentligen vilja kolla upp hela hästen. Vet. som jag vill ska kolla tänderna är inte långt ifrån en ATG-klinik, så det känns ju lättast att ta allt på samma gång, dvs. först åka till vet. och titta upp tänderna, sedan till ATG.

Egentligen vet jag inte vad jag ville med tråden.. Jag vet ju vad jag ska göra. Vill väl bara få lite pepp.. Känner mig som en värdelös hästägare, på riktigt.. :(

Sv: Åhh...

Usch vad jobbigt. Men försök komma iväg så fort det går till den som tar emot er först. Om det inte är jätte långt till tandläkare och ATG så ta det vid två tillfällen så att du kommer iväg någon gång!
Dessutom så kanske det blir mycket för pållen att åka transport, tandläkare, transport, klinik och sen transport igen. Jag vet inte, kanske blir en lång dag?

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 009
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!