Åhh jag blir tokig...dåligt hö!

M

MALINox

Jahopp, då har årets höanalys kommit. Å det är ännu sämre än förra året, då hästarna åt flera kilo lusern/dag för att få i sig något protein alls, å det blev inte billigt vill jag lova.
Å i år vet jag inte vad jag ska göra faktiskt...

Årets värden
Ts 84%
Råprotein 46g/kg ts
Smrp 12g/kg ts
Energi 9,2MJ/kg ts
Ca 2.3
P 1.6
Mg 0.7
K 10.8

Vad f-n gör man? Å ffa, hur får man ett hö med bättre proteinhalt?
Tips mottages tacksamt!

Sv: Åhh jag blir tokig...dåligt hö!

Åhfyf*n! Ser ut som om det blir mycket lucern för er i år också.
Jag är så nöjd för vi kom upp i hela 31 smrp/kg foder. Det är det bästa på länge. Säger en del om det grovfoder vi brukar få, eller hur?:smirk:

Årets värden
Smrp 12g/kg ts
Energi 9,2MJ/kg ts
Vad f-n gör man? Å ffa, hur får man ett hö med bättre proteinhalt?
Tips mottages tacksamt!

Hur sent var det skördat?

Skördad på vall helt utan inblandning av klöver? Är vallen mycket gammal kanske det är dags att renovera/lägga ny. Gödslar man vallen brukar klöverhalten minska.

Har bonden vänt höet för intensivt? Då tappar man mycket av de sköra småbladen som innehåller mycket av lättsmält näring. Årets förstaskörd när vädret var kanon för torkning innebar att man bara behövde vända (försiktigt) någon enstaka gång för hö och inte alls för hösilage.

Prata med din vallodlare om att odla för häst. Se bland annat:

http://www.ja.se/nyheter/visaNyhet.asp?NyhetID=5595

Stackars dig. :cry: Jag vet hur det är för jag hade liknande värden förra året. Gav maxgivan med soja och fyllde på med lucern, krafft protein och grön pluss tror jag det var. Allt för att få ner MJ och höja proteinet. Det var svårt för mina hästar var skadade och skulle inte ridas på hela vintern. Dyrt blev det också.:mad:

Våran bonde vi köper från har lyckats få hö med jättebra värden i trots, det känns jättebra, när man hört att många har problem med hö i år.

Du får högre värden genom att gödsla din vall och genom att välja att skörda ditt hö i ett tidigare utvecklingsstadium.

Det höet skulle jag inte använda som foder....:crazy:

Det värsta är väl att många inte har något val i år. Man får ta det man har och göra det bästa av det, verkar det som. De som tillverkar tillskottsfoder är nog lyckliga...

Det värsta är väl att många inte har något val i år. Man får ta det man har och göra det bästa av det, verkar det som. De som tillverkar tillskottsfoder är nog lyckliga...

Riktigt så illa blir nog inte totalresultatet som vi trodde i somras, här i östergötland var det "bara" andraskörden som torkade bort. Nu har vädret på slutet varit ypperligt för en bra tredjeskörd. Om man fick en bra eller bara halvbra skörd nu i september beror nog mest på hur man behandlar sin vall. De som gav extra kväve när regnet kom fick mycket nu.

Finns visst en del som till och med åker ut och gödslar vallen nu i september och pratar om en fjärde skörd i oktober. Själv tycker jag att det låter vanskligt, risken är att man får skador på vallen om vintern blir dålig.

Senast ändrad:

Jag skulle nog säga att det borde bli billigare för er att slänga bort det där höet å köpa ett hö som redan är analyserat med iaf helt okej värden. Tänk annars vad mycket ni kommer behöva slänga ut pengar på proteinfoder, det kommer ju inte bli direkt billigt. Så enklast å billigast borde vara å köpa nytt hö som redan har en analys.

Tack för alla tips och råd.
Grejen med höet är att det är familjen som äger stallet som har egna vallar som de skördar. Vallen är nysådd för 2 år sedan. Jag tror själv att problemet ligger i att de skördar för sent. I år skördade de 1-2.a veckan i juli. Har tagit upp det med dem, så att vi kanske kan få fason på detta till nästa år.

Känns mindre kul att använda detta hö, men det är inte jag som bestämmer ifall det ska bytas ut eller inte. Foder ingår nämligen i stallhyran och jag har inte råd att betala detta, å ändå köpa helt nytt foder brevid. Självklart så betalar stallägaren för det extra foder som behövs för att få upp kvaliteten på fodret, så jag behöver inte stå för hela kostnaden själv.

Mitt största problem just nu, är faktiskt hur jag ska komma upp i tillräcklig mängd stråfoder, för att fylla behoven.
Verkar bli maxgiva lucern, så mkt hö som går att ge, utan att få hyperhästar och sen fylla upp med vanligt foder. Krafft groov har de fungerat bra på. Tror jag kommer behöva ge ett rent proteinfoder oxå kanske?

Någon som har några erfarenheter av rena proteinfoder?

JO det blir nog maxgiva på lucern där, men lusern räknas ju även som ett strå foder så det har sina fördelar.

Vi har provat på både soja å krafft protein. Båda funkar bra men krafft proteinet är nå grymt dyrt 400 + i pris för en 25 kilos säck.

Om du tycker krafft grov är bra, funkar säkert krafft grön pluss ännu bättre. Det är samma MJ men hela 200 gr smrp. Det och soja så klarar du det säkert. Sojan är ju billig i inköp om man jämför med krafft protein. Fördelen med kr protein är att man inte kan överdosera som man kan med soja.
Detta funkande för mig förrra året. Hade samma värden då på mitt hö som du har nu. Gav även lucernhack för att få upp grovfodergivan. Det är lite pill att räkna ut foderstaten, men det går. Lycka till!

Har du räknat på hur det blir med 1kg krafft+grön och lite soja?

*kl*

Har räknat lite på de olika förslag jag fått.
Kommer att ge lucernhack, är ett måste för att få upp grovfodergivan. Bästa förslag tycker jag ser ut såhär...

Visst räknar man på 100g soja/100 kg häst som maxgiva?

4kg hö
2 kg lucern
0,6kg krafft groov
0,2kg soja
0,05kg miner vit

Då får jag visserligen en kvot på 6,3 men värden blir enligt följande..
Behov
MJ 61,5
Smrp 369

Foderstat
MJ 61,72
Smrp 388

Vad tror ni?

Å vi fyller alla mineralbehov.

Ser bra ut, men jag har en fråga dock. hur mycket väger din häst? Tänkte det e bäst å fråga innan jag säger något om grovfodergivan.

Han väger 450kg. Det är en arab på 155cm.
Har räknat på minimi grovfodergiva 1,5 kg grovfoder/kg häst.

Senast ändrad av en moderator:

Ah...ser att jag lagt in fel nu....det ska vara..!

4,5 kg hö
2 kg lucern
0,7 kg krafft groov
0,2 kg soja
0,05 kg miner vit

Räknar nämligen på två hästar samtidigt...

Behov
MJ 67,2
Smrp 403

Foder
MJ 67,22
Smrp 403

Mineralbehov uppfyllda och kvot på 6,0.

Tack!

man brukar ju ta första skörden runt midsommar.

Ca/P kvoten ska ligga på 1,5

Om vi går efter din foderstat så ge hästen halm att tugga på. så att de hållerigång magen

Liknande trådar

Foder & Strö Följande värden fick jag på hösilageanalysen: TS: 59,6 % smrp häst: 35 g/kg foder energi häst: 5,6 MJ/kg foder Ca: 4,2 g/kg TS P...
Svar
2
· Visningar
4 201
Senast: Majskolven
·
N
Foder & Strö Fick hem analysen ifrån höet idag, och eftersom jag är helt grön på detta så vill jag veta vad ni tycker om provet. Torrsubstans 84...
Svar
4
· Visningar
1 286
Senast: Nikki
·
Foder & Strö Fick analysen på mitt hö idag och det verkade vara ett ganska bra hö, förutom mineralerna då kanske:confused: Så här såg den ut...
Svar
6
· Visningar
1 080
Senast: Pontiac
·
Foder & Strö Måste jag slänga mitt hö? Eller går det att rädda på något vis? Tog en hö & hygienanalys av mitt hö eftersom jag tyckte det luktade...
Svar
8
· Visningar
1 507
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka