Åhh jag blir tokig...dåligt hö!

Sv: Åhh jag blir tokig...dåligt hö!

Det lättaste sättet att påverka ca/p kvoten i det här fallet torde vara att ge tillskott av fosfor, eftersom ca halten blir hög på lucernet, å jag ger redan miner vit, med minskat tillskott av ca.
Halm äter dessvärre inte herr´n i fråga. Han rafsar bara runt det.

Kan jag öka lucerngivan? till 2,5 kg?

Andra förslag?

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte hänga upp dig på ca/p kvoten så länge behovet av fosfor (och ca givetvis) är uppfyllt! ;)

//Alice

Kan du inte öka grovfoder given lite? eller blir det helt fel om du skulle ge kanske 8 kg hö?

Är inte bra på att räkna foderstater, men tycker att det ser ut att vara väldigt lite hö... Hos oss äter hästarna i stallet minst 8 kg/dag.

alice - Hade för mig att det var så...tack :bow:
Annars är det lättlöst med tanke på att man kan ge ex. fosforbalans....;)

sofflan82 - Dessvärre inte, det hade varit högst önskvärt! Orsaken är att höet innehåller alldeles för lite protein och alldeles för mkt energi. Skulle jag ge mer hö, så får jag superpigga hästar, av alla energi, men måste ändå tillsätta massa proteinfoder för att uppna det behov hästarna har. Får ingen bra kvot och särdeles ingen balans i hästarnas foder.

Han väger 450kg. Det är en arab på 155cm.
Har räknat på minimi grovfodergiva 1,5 kg grovfoder/kg häst.

Ah, okej. undrade lite eftersom att du hela tiden sagt hästar bara å aldrig vikten på hästen i fråga. Så hade det varit ett halvblod på 600 kilo så hade ju grovfoder givan varit för liten. Men nu funkar det ju även om du säger att kunna ge mer skulle vara önksvärt men det är ju som sagt väldigt svårt när man har ett sådant där hö att ge så mycket hö man vill. Det vet jag själv, vi har haft hösilage ett år med liknande värden, det var inte direkt kul...

Jo,jag hoppas att det kan fungera. det jag funderar på är om jag ska öka upp lucernet till 2,5 kg?

Så det ser ut enligt följande
4,5 kg hö
2,5 kg lucern
0,3 kg krafft
200g soja
160g miner vit
ev. 30g fosforbalans...?

Då ökar jag grovfodergivan till 7 kg, vilket känns bra! Detta ger en kvot på 6,2, och fyller alla behov.

ger..
MJ 67,86
smrp 419,5

Vad tros?

Det ser bra ut tror jag, har inte full pejl på foderstater mest på vad som ger protein å grovfodergivan bör ligga vid vikt.

Sedan tycker jag resten ska gå lite på indiveden. Kommer ihåg när jhag försökte öka upp ett kilo hösilage med lkiknande värden som ditt elelr om det tillochmed bara var ett halvt kilo för att hon skulle få lite till å tugga på iaf. Var nog ett kilo tror jag. Å damen min blev ju helt tokig. Hon slängde ju sig raklång i kroppen i galoppen å det enda som rörde sig var bennen i full fart, då gick det undan. man satt ju själv ovanpå (barbacka) å undrade om man skulle kunna få stop på hästen sedan.

jag fixade ju till mitt med lusernhack, vetekli, krafft protein och krafft grön + tror jag det var. På rekomenderat foderstat från folk på buke. det var ju tillåtet å få hjälp med foderstat på den tiden.

Prova att ta en ny analys med fler prover ur fler balar??? Bara för att utesluta ev fel?

En tanke bara!

//Alice

Tror inte det gör någon skillnad. Vi har nämligen enbart löshö, så vi har grävt och tagit på massor med ställen, då vi redan förra året trodde att det kunde vara samma fel. Så i år var vi extra noga :mad:

Men tack för tanken! :idea:

Tror inte det gör någon skillnad. Vi har nämligen enbart löshö, så vi har grävt och tagit på massor med ställen, då vi redan förra året trodde att det kunde vara samma fel. Så i år var vi extra noga :mad:

Men tack för tanken! :idea:

Ok! Det var ett försök att gripa det sista halmstrået som fanns. ;) T

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Följande värden fick jag på hösilageanalysen: TS: 59,6 % smrp häst: 35 g/kg foder energi häst: 5,6 MJ/kg foder Ca: 4,2 g/kg TS P...
Svar
2
· Visningar
4 201
Senast: Majskolven
·
N
Foder & Strö Fick hem analysen ifrån höet idag, och eftersom jag är helt grön på detta så vill jag veta vad ni tycker om provet. Torrsubstans 84...
Svar
4
· Visningar
1 286
Senast: Nikki
·
Foder & Strö Fick analysen på mitt hö idag och det verkade vara ett ganska bra hö, förutom mineralerna då kanske:confused: Så här såg den ut...
Svar
6
· Visningar
1 080
Senast: Pontiac
·
Foder & Strö Måste jag slänga mitt hö? Eller går det att rädda på något vis? Tog en hö & hygienanalys av mitt hö eftersom jag tyckte det luktade...
Svar
8
· Visningar
1 507
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka