Åhh ,det är såå jobbigt!

Sv: Åhh ,det är såå jobbigt!

Problemet är att få stopp på henne efter hindret,hon blir så hetsig när hon får hoppa
träna på att rida mycket dressyr över bommar, och att göra övningar efter bommarna, halt efter travbommar, trav efter galoppbommar osv.. och när hästen saktar av, ge alltid eftergift som beröm för att hon lyssnat.. och när det väl har gått bra en gång så sluta då, skritta av och ta hem hästen till stallet/hagen igen.. då lär hästens sig gansaka fort att lyssna, då får man belöning..

så om det nu skulle bli så att du hoppar första gången för dagen och hon saktar av efter som hon ska göra, då räcker det för den dagen! :idea:

hela tyngden ligger nämligen inte på förrens hästen sätter i andra frambenet i marken i landningen, även fast det första sträcker sig ner före..

Så bra att du har läst på sedan du skrev det jag svarade på.:smirk:

hästen behöver landa på båda frambenen samtidigt, annars blir det ju självklart dubbel vikt(all vikt) på det andra om den ska landa i trav.. befängt..

Så bra att du har läst på sedan du skrev det jag svarade på.:smirk:
samtidigt som all vikt läggs på i landningen.. hästar landar inte med all vikt på bara ett framben var det jag ville säga..
skrev kanske slarvigt men vill du hacka på mig som vanligt så jag får väl givetvis bjuda på det om det gör dig så stolt och nöjd :idea:

hoppas att du känner att du gjort något riktigt bra, släng dig i badkaret med ett glas vin och njut! det har du förtjänat! :bow:

Konstigt problem du har, dom flesta brukar vilja få sina hästar att galoppera efter hindret. ;) Lycka till iallfall! :)

Om du menar att hon ska sluta rusa efter hindrena så är det jättebra att göra halt efter hindret, alltså kom över hindret sen direkt så ställer du in dig på att det ska vara halt så fort som möjligt. Funkar jättebra med min häst (som numera är mycket lugnare att hoppa än innan) Det sa iallafall min tränare.

Men att få henne att landa i trav är nog inte så troligt att det går om du inte travar över väldigt låga bommar så hon kan ta travsteg över.
Kör hon upp huvudet för att komma undna så prova en martingal och pessoa bettet kan du ju ha kvar men inte på nedersta ringen, ta andra eller nåt, starka bett gör det oftast värre.

Lycka till :bump:

så du menar att hästen gör ett rent travsteg med frambenen i landningen och sedan fattar galopp efter hindret?

De landar i galopp och tyngden fördelas på båda frambenen, hela tyngden ligger nämligen inte på förrens hästen sätter i andra frambenet i marken i landningen, även fast det första sträcker sig ner före..

Hästen landar på ett ben först liksom de gör i galopp :D

Inte på båda fram samtidigt

*KL*

Alla snackar om att ta bort pessoat, varför inte byta till pelham? Skarpt bett fast "snällare", det går inte att vrida runt det lika mycket som ett pessoa...

Annars var ideén med halt efter hinder mycket bra, har själv gjort det och fungerar utmärkt! :)

Var glad! Min häst kan inte ens trav-hoppa. Hon är så het så det blir galopp hur man än gör nästan. Okej, det går, men det blir sjukt jobbigt för både mig och hästen och tar en himla tid innan jag får henne att trava ända fram till hindret :p Sen blir det galopp efter ändå, men det stör inte mig.

om hon inte stannar med pessoa-bett så kanske det är dags att kolla tänderna på hästen .för övrigt träna,träna och åter igen träna hoppas det går bra:)

För att få hästen att lyssna bätre på dig och inte springa i väg (dock landar man alltid i galopp efter trav hoppning, om man nu inte rider över små cavaletti bommar eller liknade)

Rid markarbete och gör många tempoväxlingar.
Skritta - halt- skritta - halt osv.
Trav - skritt - trav - skritt- halt - trav osv.

Man kan variera i oändlighet, tempoväxlingar gör hästen lyhörd för hjälperna.

Såg att du fått lite tips om att göra halt efter hindret. Vill bara flagga lite för att det finns klara nackdelar med det med och passar inte alla hästar. Har gjort liknande övningar med het häst som hade tendens att vilja rusa. När hästen forstod att "aha" jag får beröm när jag stannar efter hindret så gjorde hon helt enkelt så. Hopp i full fart sen tvärnit efter * matte kooooolla va duktig jag är jag kan göra halt trots att det går fort*. Själv låg jag på marken och tuggade sand :smirk: . Har dock gjort liknande med mitt fullblodsto jag hade tidigare och det fungerade bra så de är ju lite olika.

När jag travhoppade min C-ponny igår gick det inte alls bra för att hon hade bestämt sej för att man MÅSTE galoppera efter hindret.. Det gick knappt att hålla henne! Jag red henne på pessoabett med tygeln på näst nerdersta ringen.
Även om det va hinder på 30-40 cm..,Vad ska jag göra för att hon ska förstå att ej galoppera efter hindret??:confused:

Istället för att fokusera på att ponnyn inte ska galoppera efter hindret ska du istället träna på att få henne till att sakta av till trav och senare göra halt efter hindret. Du kan också variera övningen genom att innan bestämd markering (se nedan) svänga åt det håll DU väljer. Dvs kontrollerad sväng till höger eller vänster, gärna lägga en volt. Sen ska du också när hästen börjar svara för dina förhållningar växla mellan att stanna och fortsätta (dvs fortsätta i galopp om du kan kontrollerar hastigheten) Om du blandar in detta i nedanstående övning kan du undvika det som någon här ovan skrev att hästen lär sig att tvärnita efter hindret, eftersom hon blir tvungen att lyssna till dig för att veta vad som komma skall.

Övningen i "korta drag":
Du bestämmer särskilda platser där du vill att hästen ska sakta av/stanna/vända/lägga volt. T.ex. börja med 20-30 m efter hindret (beroende på hur stort problemet är. Ju större problem desto längre avstånd får du tillåta dig själv och ponnyn att börja på. Ställ inte för höga krav från början!). Det gör inget att hästen fattat galopp efter hoppet, så länge du får önskad effekt där du vill ha den.

Börja med att ha som mål att kunna sakta av till trav senast till dess att du nått markeringen (koner/bom/person etc kan utgöra markering).

När du klarat steg 1 så kan du testa om du kan få stopp på ponnyn helt, dvs göra halt vid markeringen.

När du klarar steg 1 och 2 så kan du korta avståndet till 10-15m och börja om från början. Dvs först se till att du kan sakta av från galopp till trav inom önskat avstånd (steg 3). När detta fungerar går du till steg 4 som är halt vid önskat avstånd.

Steg 4 avklarat? Korta avståndet igen. Höj kraven på lydnad allteftersom det börjar lossna för er.

Under tiden som du tränar på ovanstående (märk väl att du inte behöver klara alla steg under ett och samma pass!!) ska du givetvis koncentrera träningen mer på dressyr/markarbete än själva hoppningen. Och du - det är ingen dum idé att besöka tränare!

LYCKA TILL!

Senast ändrad av en moderator:

Förstör inte det lilla som hästen gör rätt. Hästen SKA landa i galopp. Travhoppning går ut på att man travar in på hindret och har galopp ut. Det får hästen lära sig i inhoppningen. (och jag förutsätter att det inte är en unghäst du har för i sånt fall så blir jag lite små konfunderad)Om hästen rusar är ju i och för sig en anan sak. Men du ska ju inte hålla på och plocka bort din ponnys rätta bjudning med skarpa bett.

Problemet är att få stopp på henne efter hindret,hon blir så hetsig när hon får hoppa

men om hon är svår att stanna gör många halvhalter hela tiden innan hindret. du kanske gör samma fel som jag att du slutar rida och bara släpper precis innan hindret?? prova med att söka upp en tränare.. eller det där som några har föreslagit med koner! mycket bra metod! :cool:

Nu har ju ingen av oss sett om din häst behöver pessoabett elr inte men testa att byta bett elr ha det på andra ringen. :D

precis jag håller med Sanna_Lakris.. men jag tycker kanske att det kan vara bra om du rider för en instruktör så han han/hon se vad det är för problem och förmodligen rätta till det också...

Jag tycker inte det är någon mening alls med att landa i trav efter ett hinder, möjligtvis små cavaletti. Landningen är ju automatiskt i galopp då språnget är ett galoppsprång i princip, och då tycker jag man förstör mer än hjälper genom att vara där och slita o dra i hästen för att få ner den i trav direkt över hindret. Det måste vara väldigt förvirrande för hästen att få en bromshjälp dierkt, typ "Skulle jag inte hoppa??" Kan du inte låta den fatta galopp och sedan tex bestämma att du ska rida fyra galoppsprång, och sedan bryta av till trav? Annars tror jag du bara förstör rytmen och glädjen i att hoppa.

Om något inte fungerar får man alltid ifrågasätta vad det är man kräver av hästen. Däremot om hästen rusar ifrån dig och inte lyssnar blir det till mer lydnadsträning.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka