Åhh ,det är såå jobbigt!

J

JK+T

När jag travhoppade min C-ponny igår gick det inte alls bra för att
hon hade bestämt sej för att man MÅSTE galoppera efter hindret..
Det gick knappt att hålla henne! Jag red henne på pessoabett med tygeln på näst nerdersta ringen.
Även om det va hinder på 30-40 cm..,Vad ska jag göra för att hon ska förstå att ej galoppera efter hindret??:confused:

Sv: Åhh ,det är såå jobbigt!

Träna för en bra tränare och rid mer dressyr!

ett hopp blir ju en galoppfattning, det är ganska svårt att landa i trav, då bör du sänka hindret eller sätta upp koner bakom och träna på att det ska vara trav innan konerna..

jag förstår faktiskt inte alls varför du försöker hoppa och landa i trav? vad är det för mening med det? förstöra hopptekniken? hästen behöver landa på båda frambenen samtidigt, annars blir det ju självklart dubbel vikt(all vikt) på det andra om den ska landa i trav.. befängt..

Jag uppfatta det som att TS inte kunde ta tillbaka hästen efter några galoppsprång?:o

rid mer dressyr så hon blir lydig och försök att kanske göra halt vid väggen eller vid utsatta koner så att hon förstår att hon inte kan rusa iväg efter hindret. ha även väldigt låga hinder så att det mer blir som ett förhöjt travsteg. :p

Ta bort pessoabettet, jag tror knappast det blir bättre av det!

Sen förstår jag inte heller varför ponnyn inte får landa i galopp?:confused:
Eller är problemet att du inte får stopp på ponnyn ett par galoppsprång efter hindret?

Rid mer dressyr, för tränare och utan pessoabett där tygeln är på nedersta ringen.

Problemet är att få stopp på henne efter hindret,hon blir så hetsig när hon får hoppa

Problemet är att få stopp på henne efter hindret,hon blir så hetsig när hon får hoppa

Ta hjälp av en duktig tränare.

Och gör som BeastiBabe föreslog, sätt upp koner en bit efter hindret, och bryt av till trav där. Bra övning, att träna på avsaktning på rakt spår snart efter hindret.

rid mer dressyr!

ett tips kan var att ca 15 m efter hindret lägga en serie med travbommar, då blir man tvungen att hinna komma ner i trav i tid, annars snubblar hästen genom bommarna :angel:

hästen behöver landa på båda frambenen samtidigt, annars blir det ju självklart dubbel vikt(all vikt) på det andra om den ska landa i trav.. befängt..

Om hästen skulle landa på båda frambenen hade ekipaget gjort en kullerbytta framåt.:smirk:

Själv har jag aldrig tränat hoppning ngn gång under mitt hela liv, där jag ska landa i trav:confused:

Jag red henne på pessoabett med tygeln på näst nerdersta ringen.
Hjälper nog knappast med det skarpa bettet, du gör ju bara ponnyn illa om du ska slita ner henne i trav efter hindret. har din tränare sagt du ska rida på det?:confused:

rid mer dressyr så hon blir lydig och försök att kanske göra halt vid väggen eller vid utsatta koner så att hon förstår att hon inte kan rusa iväg efter hindret. ha även väldigt låga hinder så att det mer blir som ett förhöjt travsteg. :p

:bow: :bow: :bow:

Jag tycker du ska byta bett. Pessoa på nedersta ringen brukar inte hjälpa till att stanna, snarare tvärtom.
Har du testat att hoppa på vanligt tränsbett/tredelat?

Btw - ta hjälp av en tränare!
Har du inte rätt kunskap för att veta hur du ska göra, så är det bättre att ta hjälp så det inte blir värre.

Lycka till!

Om hästen skulle landa på båda frambenen hade ekipaget gjort en kullerbytta framåt.:smirk:
så du menar att hästen gör ett rent travsteg med frambenen i landningen och sedan fattar galopp efter hindret?

De landar i galopp och tyngden fördelas på båda frambenen, hela tyngden ligger nämligen inte på förrens hästen sätter i andra frambenet i marken i landningen, även fast det första sträcker sig ner före..

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka