Ahaupplevelse vid longering

J

josse

:idea:

Nu är jag inne på det här med form och bakbensaktivitet igen, det har ju diskuterats en del om detta. I går när jag löslongerade min PÅlla (utan bett eller inspännning)så var hon först lite seg och gick visserligen lite framåt, men det var total avsakand av energi. När hon sedan med mer betstämd drivning varavt med halter blev mer pigg kunde jag verklgen se vad som hände med hennes nackform när hon tog i med bakbenen.:banana:

När hon sköt i från med energi, så krökte hon sin nacke så vackert och vilket steg sen :love: och halterna :d

Jag visste ju att det är så här det ska funka, men det var verkligen som om poletten föll ned när jag fick se skillnaden när hon svarade alert på alla hjälper.

Nu ligger alltså utmaningen att jag ska kunna få henne att regaera lika fint på hjäperna när jag sitter på ryggen :o , hmmm....det blir till att träna lite med sitsen och hjälperna.

Reflektioner :angel: :cool: :)

Sv: Ahaupplevelse vid longering

Grattis, visst är det kul när det funkar.

Är det inte det vi alla kämpar med, att få pållaran att prestera sitt bästa? Och för oss amatörer så är det först när vi verkligen upplever det som vi inser hur det ska/kan vara.

Vad kul att det gick så bra när du longerade.
Jag är inte så duktig på att löslongera och letar efter en lämplig kurs
för att förkovra mig. Jag longerar min häst regelbundet ensam eller
tillsammans med andra hästar. Det är skönt att de får springa av sig utan ryttare på ryggen.
Det fungerar bra i skritt, trav och galopp. Han saktar in och ökar. När jag vill att han skall stanna kommer han in till mig i mitten tuggandes, vilket givetvis är kanon bra, men min fråga är nu hur skall jag kunna träna halter och igångsättningar när han så fort han stannat kommer in till mig i mitten,. Tacksam för tips´!!
:confused:

Får visa honom att han ska fortsätta på voltspåret...han har lärt sig att det är mysigt att komma till dig, så du får bestämt visa ut honom igen...

Du kan ju börja med att träna att han ska stå stilla och att du backar ett steg och att han ska stå kvar utan att komma efter, be honom backa undan och beröm när han står kvar. Utöka sedan efterhand avståndet. Du kan också träna att be honom flytta undan från dej genom ditt kroppsspråk, flytta framdelen, sedan bakdelen osv. Det handlar egentligen om att han ska accepteras att flytta undan för dej och respektera att du vill ha avstånd. Å andra sidan ska han ju kunna känna sej trygg och följa med dej när det är det du vill, men endast då du ger tecknet (en liten uppmaning och vänd sedan ryggen till och börja gå). När du vill att han ska hålla avstånd ska du göra dej mer stor och markera att han ska hålla sej undan. Men det är ju positivt att han tuggar och kommer in det visar ju att han inte är rädd för dej, och det är ju första steget innan man kan börja bygga upp kommunikationen. Lycka till !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka