Aha upplevelser i dressyr

Agony

Trådstartare
Har ni några Aha upplevelser att dela med er av? När man suttit och försökt få till något under låååång tid, å så rätt va det är så gör man något så det lossnar, eller man får något tips från tränare eller annan om små förändringar som leder till att det känns så mkt bättre?

Min egen sån som jag haft nyligen är efter att ha ridit för en westerntränare där vi skulle kika lite på den ökade traven. Jag har aldrig fått till mjukheten i den, hon länger bra och jag kan (nästan) sitta bra i den, men det blir spänt, både jag och häst spänner till. Han säger då till mig att jag ska röra händerna lite som Kyra rör händerna i passage och piaff, i takt med traven. Alltså i små uppåt rörelser (förstår alla vad jag menar:p)
Det var en miniändring som gjorde sååån stor skillnad, den hårda vänsterbogen blev mjuk, det blev ett annat häng i hennes steg och det kändes inte som att nu jädrar håller vi i oss för nu kommer det gå undan:crazy:

Sv: Aha upplevelser i dressyr

puff puff:laugh:

eller så är det bara jag som får ahaupplevelser... å det tror jag ju inte:D

Jag hade nyligen en eller två rättare sagt.

Första var att jag skulle försöka tänka att bettet verkar mitt i munnen att jag inte får bli för dominerande på ytter(vilket händer) men också våga ge efter lite på ytter för att ha jämn kontakt med båda tyglar.

Jag skulle tänka "pudding" haha dumt men det funkade bäst. Mjuk och följsam men ändå fast som en pudding. Det resulterade givetvis i en mycket positiv häst som bättre förstod vad jag ville och genast svarade på bättre på för ändring av formen,

Häromdagen så var det något så simpelt att få henne mjuk i ganascherna. Då hon var mer spänd och svår än vanligt. Bara ställa lite utåt, och sedan rak och sedan inåt och sen utåt osv. Ja har aldrig konsekvent behävt lägga mer tid på sådant men för den dagen gjorde det snabbt ändring. Detta är ju även något som kommer att fungera på tävling. Hoppas jag...

En tredje var att rida skänkelvikning i hörnet innan en travökning på diagonalen. innan blev det lite vingligt och vi tappade bärighet och balans inför ökningen sonm inte ger så bra resultat. Oftast galoppinslag eller en ökning sista 3 stegen.

Med de få stegen skänkelvikning så bibehåller vi form och mjukhet. Ökningen kommer ur bärighet och balanse så det har blivit jättekul att få lite poäng på just det momentet :D (dessutom ser inte domaren detta då det oftast skrivs och pratas lite mellan bedömningspunkten.)

miagi

Sånt där småpyssel håller jag på med oxå, dock har jag svårt att komma ihåg att göra det på tävling... Tävlar alldeles för lite pga småbarn å annat stök. Så när jag väl kommer dit så sitter jag som en kratta å typ klamrar mig fast... Pinsamt så lite man tänker bara för att man ska tävla:o
Jag kontraställer och tänker bogen in oxå i hörnet innan ökningar, och när jag ska in i bytesserier efter ett hörn, då kommer ytterbogen med himla fint...

Det där med handen ska jag sno av dig rakt av:laugh:

Jag fick min bästa aha-upplevelse för ett par år sen från en instruktör som varit över hos Craig Stevens (rider fortfarande för henne:-)
Hon berättade för mig hur jag ska sitta i sadeln, och hur jag ska vinkla bäckenet i halvhalt/halt och i framåtdrivande.

Under 10 års ridning på ridskola har jag aldrig fått hjälp med detta. Jag har aldrig förstått det där med halvhalt och halt, har aldrig lyckats räta upp mig, eftersom jag redan suttit så upprätt jag kan.

Vinklingen i bäckenet är ju överhuvudtaget en otroligt viktig sak i sitsen! :)
Och att man lyckas träna de musklerna som stabiliserar det området!
Tränade på en sån där pilatesboll och fick träna upp de små stabiliseringsmusklerna i rygg och mage. Och OJ vilken skillnad det gjorde i sitsen;)

Ja det finns många aha-upplevelser.

Men ett par var att det nya bettet betydde så väldigt mycket, det har gjort stor skillnad i lätthet att reglera formen och ikontakten öht.

Sen har jag alltid gärna haft för lång tygel, Jag har fått höra att jag ska korta tygeln och fram med handen måånga gånger, men sen sitter jag där igen....:cool: Tills en dag för ett par veckor sen, när poletten plötligt bara trillade ner och jag plötsligt insåg själv hur mycket lättare det blev att hålla hästen inramad om jag satte fram handen och kortade tygeln:angel: Det går inte att förklara vettigt, men ja jag var väl tvungen att hitta det själv. Märkligt hur det kan vara....:confused:

Idag provade jag att ha mp3spelaren med musik som får mej koncentrerad, hög volym och allt annat stängs ute. Det var helt makalöst bra:bow:. Musiken är väldigt lugn, man kan byta låtar efter gångart, och får mej superfokuserad på ett annat sätt än om jag sitter och tänker. Det flyter på mera i hela ridningen. Bästa passet sen jag vet inte när:idea:

Ja det var några saker.

Det är som när man säger åt sig själv, Dra inte i innertygeln, å ändå drar den där dumma handen i innertygeln:angel:

Jag blir helt fokuserad när jag rider konstigt nog... Eller så är det för att jag måste hålla tungan rätt i mun så inte det blir massa konstiga krumelurer:D

Jag har ett tips som kan vara värt att testa när händerna gör för mycket själva, nämligen att rida med mexikansk tygelfattning (tygeln in i handen ovanifrån och ut vid lillfingern). Det var en ryttare som hade problem med eftergiften vid hoppning som fick tipset på en hoppträning och resultatet var så förbluffande att jag var tvungen att själv testa den tygelfattningen. Till min förvåning upptäckte jag att det omedelbart stänger av autopiloten och jag blir tvungen att använda händerna/tyglarna på ett mycket mer medvetet sätt.

Jag har sedan då och då använt mig av detta korta stunder när jag behöver ha koll på händerna t ex när jag behöver träna koordinationen av hjälperna för en viss rörelse eller för att försöka försöka bena ut om problem ev kan bero på något "mina händer" håller på med utan att jag vet om det.

Roligt att få tips som jag aldrig hört talas om!!:D

Den ska testas när smygdragande handen kommer och hälsar på:p

När jag försökte träna sitsen förra vintern!
Jag gjorde då praktik hos min tränare (under ett halvår) hon tvingade mig att rida barbacka minst en gång om dagen under ca en månad för att jag behövde träna upp balansen. Men den blev inge bättre, jag satt med min voltigegjord, höll i den och var spänd som en pinne och den snälla hästen travade runt, runt med mig. Min tränare kom på flera olika övningar som jag skulle göra och målet var att kunna bara sitta där utan att hålla i något alls, och bara hänga med. -men det gick aldrig.. Först hon hoppade upp och visade .
Svårt att förklara, men hon hoppade upp och satt utan att hålla i sig och överdrev sin "avslappna sits", och efter det så kunde jag helt plötsligt sitta där på hästen utan att hålla i mig alls..

Jag fick en riktig aha-upplevelse för några månader sen när jag red för tränare på dåvarande medryttarhästen!

För första gången fick jag till en ordentlig bjudning i hästen utan att det blev springigt och trippigt och kunde samla upp henne i formen riktigt bra. Från att sitta på en häst som när som helst kunde börja spänna sig, dra iväg i formen eller tappa takten totalt kändes det som att åka runt på en lättstyrd racerbåt!

Allt det på grund av att jag fick till min egen sits ordentligt! Kom ner i sadeln och satt i mitten och inte framåt eller på bakvalvet.

Levde på den upplevelsen i flera veckor efteråt! :D

Förra sommaren lärde min tränare mig att sitta ner i trav på hästen genom att berätta vilka muskler jag ska använda. Jag hade träningsvärk i mage/rygg efter varje pass jag vet inte hur länge.
Det har tagit mig 25 års ridning att hitta nån som verkligen kunde lära mig det... på Riktigt. Tragiskt. :D

Sen hade jag en liten 'mini'-aha-upplevelse här om veckan. Galoppen är lite svår på min häst och så red jag för ny tränare. Hon var på mig om att rida upp på ytter och helt plötsligt föll poletten ner. Som om det vore något Konstigt att rida med ytter också. *doh* Bara det att jag tydligen glömmer bort den mellan varven.

Det där med den annorlunda handställningen lär ju dessutom vara perfekt för att Inte lägga händerna ner. Det måste jag prova idag, bara för att!

Och så måste jag fråga hur man Ska vinkla bäckenet. Jag menar, jag gör det förmodligen (men tänk om inte)men ibland behöver man det i ord.

Det är konstigt överlag med tränare tycker jag, att dom inte säger vilka muskler som ska spännas, alt slappna av. Sen man blivit vuxen så har man ju oftast lite koll på kroppen och kan lära sig att kontrollera dom musklerna med hjälp av en pilatesboll osv.

Den :angel:med handen har jag glömt att testa:laugh:

Det där med bäckenet är jag skitkass på att förklara... Men när man har kommit ner ordentligt i sadeln så brukar även bäckenet vara som det ska. Om du tex tänker dig i galoppen, att varje gång rumpan trycks ned i sadeln, så ska bäckenet öppnas. I stället för att slutas som händer om du vickar höften framåt. Det är enklare tycker jag att lära sig känslan i galopp än i trav. Ingen som har en liten film på det här...?

Jag håller med. Det är Svårt att hitta en tränare som kan berätta för en Hur man ska använda kroppen. Hur det ska kännas och vad man ska göra när.

OT

Såg nu att jag skrivit knasigt... Jag menade inte 'den annorlunda handställningen' utan den annorlunda tygelfattningen. Juh.

Det är konstigt överlag med tränare tycker jag, att dom inte säger vilka muskler som ska spännas, alt slappna av. Sen man blivit vuxen så har man ju oftast lite koll på kroppen och kan lära sig att kontrollera dom musklerna med hjälp av en pilatesboll osv.

Min tränare är toppenbra på det där! Hon fick mig från obefintliga rygg/magmuskler till en otroligt mycket bättre sits :love: Klar är den knappast (men det blir den väl aldrig) men det är sån skillnad på den att jag undrar hur jag kunde rida innan jag fick ordning på den :eek:

De tränarna är guld värda :bow:

De är ju verkligen det! Borde få nåt av de där priserna som vardagshjältarna får:D

Jag fick en Aha-upplevelse i höstas. Jag har en stark och het häst med mycket tryck i. Tävlar både distans och hoppning förutom dressyren. Jag fick rådet att för att få mer vikt bak och lättare framdel så skulle jag rygga i alla övergångar. Alltså oavsett om jag tänkt göra en övergång från trav till galopp. Innan galoppfattningen ska jag alltså rygga ett par steg i skritt. Vid alla övergångar, rygga. Detta för att få min heta häst att lära sig att tänka "vänta" innan han gör nästa sak.

Det där har jag hört en annan tjej som oxå har en het häst göra, och det tycks göra framsteg!
Det är ju toppen att ha en häst som är framåt, men när det tar 2 kortsidor och en långsida innan man får stopp efter en ökning, så kan man ju åka på ett eller annat nerdrag på lydnad i dressyren:D

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 254
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka