ÄH! Veterinärer kan ju ingenting?

ylvaaskersund

Trådstartare
Har en bekant som äger en häst som har ont och har diffusa hältor och har så haft sen han var föl!

Då hästen var hos mig påpekade jag att hon MÅSTE ta ut en veterinär som går igenom hästkraken ordentligt!

Men icke:eek: För veterinärer kan ju ingenting:eek:

Hon har istället haft ute: Kiropraktorer, laserbehandlare, homeopater, hästpratare och healare, trots detta blir hästen inte bättre:cool:

Jag frågade hästägaren om någon av dessa kanske skadat hästen, å fick svaret att sist kiropraktorn var ute gick det inte så bra, kiropraktorn hade varit stressad, jag sa till ägaren att hästen måste till klinik och röntgas och gås igenom,hästen har ont och lider!!!!

Får till svar, efter en stunds tystnad: Jag ska ta ut en kinesiolog!:eek:

Hur är det där ute i hästvärlden, tror inte hästägare att veterinärer kan hjälpa en häst längre?

Sv: ÄH! Veterinärer kan ju ingenting?

Jag tror majoriteten av oss tar hjälp av veterinärer. :)

Jag kan inte riktigt föreställa mig vad man skulle göra istället, det finns ju inga rimliga alternativ.
Jag känner som tur är ingen som resonerar sådär.

Jag känner tack och lov ingen som resonerar så, alla tar ut veterinär i första hand, därefter kan de gå vidare med massör, kiropraktor etc.

Känner tack och lov ingen hästmänniska som tänker så, men dock människor som inte går till läkare och bara anlitar homeopater, gör håranalyser och äter konstiga örtpreparat.:grin:

Vet dock flera som inte tar kontakt med veterinär då hästen är sjuk då de anser sig veta tillräckligt för att fixa det själv

Men gud, hur tänker människan?! Jag tror nog att kiropraktorer och liknande (kanske inte hästpratare och healare, dock...) kan hjälpa hästar (och människor) när man vet vad som är fel, men i första hand bör väl en veterinär kolla och röntga hästen? Vill man utsätta sig själv för onödigt lidande och inte gå till doktorn får man väl göra det, men djur tycker jag iaf att man ska ta hand om på bästa sätt! Dvs ta dem till veterinär! Det var inte utan att jag blev lite ledsen när jag läste ditt inlägg :(

Jag har iofs träffat ganska många veterinärer som helt uppenbart inte vet vad de håller på med, och extra tokigt blir det ju när de inte själva fattar att de är ute och cyklar.

Så till viss del kan jag hålla med, jag släpper inte vilken som helst veterinär på mina djur.

Men från det till att inte låta veterinär undersöka alls, då är klivet långt..

Vet du helt säkert att hästen inte träffat veterinär vid något tillfälle pga dessa problem sen den var föl?
Jag tänker att hon har kanske redan träffat flera, och nu givit upp och testar alternativa metoder..?
Fast när inte heller de alternativa metoderna hjälper så måste man ju inse att hästen kanske måste få somna in... :(

Vilket otroligt jobbigt läge att som utomstående se på...

Du kan ju meddela att det är olagligt för "alternativbehandlare" att på eget bevåg behandla en häst som visar symtom på sjukdom.
Och att det är hon som djurägare som bryter mot lagen då det år hennes ansvar att ta ut veterinär om hästen ej mår bra eller är halt.

Denna lag har kommit till bland annats för att skydda djuren från sina vilseledda ägare och mindre nogräknade alternativbehandlare. Seriösa alternativbehandlare vill alltid ha hästen veterinärundersökt först.
Mer om lagen som gäller alla djurägare kan du läsa här: Länk till jordbruksverket

Sen kan du ju be henne att kolla upp hur lång utbildning som krävs för att exempelvis bli kinesiolog. Jämför sedan den utbildningen med veterinärutbildningen på 5,5 år...

Sedan bör hon dessutom ta hästen till en klinik. I stallet kan man sällan göra en lika bra undersökning av en hälta med röntgen och bedövningar.
Det är liksom hennes djurägaransvar att göra detta, och ja, det kostar pengar att ha djur. Men man får inte ha sjuka eller halta djur så länge utan att låta veterinär undersöka dem.

Det känns lite som förnekelse in i det sista, för om en veterinär kommer ut och konstaterar att hästen har ont eller dylikt så måste man ju vidta åtgärder (om man har något mellan öronen)! Lättja kanske?

Känns beklämmande att det finns sådant folk, har själv hört talas om några som gör på det viset. Bättre ringa ut veterinär en gång för mycket anser jag.

Jag känner en person som är precis likadan.Tar till allt annat än vetrinär.

Hon säger att veterinärer inte kan någonting, hon vaccinerar inte hästarna heller, ger homeopat-piller i förebyggande syfte!

Nej där är det bara healare och djurpratare som gäller:(

Hästen i fråga är 12 år och knappt ridbar pga smärtor!:(

Ägaren vet att något är fel och letar BARA bland alternativbehandlare, vilket kan vara ett KOMPLEMENT, men det får aldrig ersätta kunskapen från en högt skolad person inom djur-medicin!

De flesta verkar hålla med mig!:)

Mitt första val är inte alltid veterinären - det beror på hästen och på vad som känns som en rimlig anledning till problemet. Jag gör samma med mig själv, när jag kände mig låst i nacken, verkade naprapaten som en bätter idé. Så det vart första valet som löste upp det då lilla problemet.

Med mitt gamla sto avavktar jag ofta och tar till sist ut kiropraktorn. Men, det är för att det genom åren visat sig vara "samma" problem som återkommer i vissa sitautioner. Däremot ringde jag direkt veterinären när det inte alls stämde med det vanliga mönstret och det kändes som om det kunde finnas helt andra anledningar bakom. Är jag osäker så är veterinären första alterantivet.

Så, sammanfattning: Jag tycker inte att det är fel att ta ut någon annan behandlare än veterinär i ett första skede OM det med största sannolikhet är den person som kan avhjälpa problemet. MEN, är man tveksam eller om det finns risk att alternativbehandlarens hjälp kan förvärra det hela rejält är veterinär ett måste. Samt om inte alternativbehandalren ger avsedd effekt, då måste det ju finnas någon annan anledning.

Och ja, människor som vägrar veterinär är förvånande, man kan undra vad som får dem att tro att det är det sämsta alterantivet? För att itne tala om djurskydd , djurvänlgihet etc.

Det finns många "naturliga" varianter som känns väldigt oseriösa i min mening. Tror att flera skulle behöva läsa på vad de egentligen innebär och teorin bakom... För Kineselogi, kiropraktik, homeopati, massage, håranalys etc kan inte jämföras rakt över tycker jag. De flesta av dessa metoder skulle jag inte betala för att få utförda (möjligen som någon form av "spa" variant då, men inte för att göra individen frisk). Sedan har jag sett sådant som känns helt fel från vetenskapligt perspektiv, men som fungerat.

kl

Om man alls känner hästfolk i ens egna kommun/stad, borde man ju få ett hum om vilka veterinärer som är bra och vilka som inte är nåt vidare. Så är det i alla fall här. Man vet precis vilken veterinär som ska tas ut i vilka fall. En ogillar en viss ras, men är annars skicklig, medan en annan t.ex. är duktig på häst men ogillar moderna metoder. En tredje är kanske nyutbildad och använder senaste nytt.

I ditt ställe, om jag ansåg att hästen faktiskt lider, skulle jag anmäla till djurskyddet.

Förstår inte varför ägaren inte lägger alla dessa utgifter på övriga än på klinik?
En ordentlig hältutredning är ju definitivt på sin plats.Men det finns ju människor till allt..:mad:

Jag tyckte det var mer poppis för ett par år sen, med allsköns alternativbehandlare. Men jag vet folk som är likadana, tyvärr. Senast var det en som ville ha det till att det var veterinärens fel att hästen avled, trots att hästen inte var under behandling och inte obducerats.

Men sen kan jag väl själv säga att jag är väldigt restriktiv med vilken veterinär jag vill använda, annars kan lika gärna själv ställa diagnoser, typ... Har man träffat tillräckigt många dåliga veterinärer kanske man blir rädd och struntar i det, vad vet jag, själv letar jag upp bättre veterinärer.

Förstår inte varför ägaren inte lägger alla dessa utgifter på övriga än på klinik?
En ordentlig hältutredning är ju definitivt på sin plats.Men det finns ju människor till allt..:mad:

Där ha du helt klart en poäng!!! Undrar om denne tänkt så långt?
PÅ klinik finns ju dessutom alternativutbildade veterinärer och ofta även kiropraktorer.
Hästklinikerna ligger långt före den traditionella sjukvården!

Finns og många som hellre joxar själva, fast seriöst är det ju inte....
Bra med anmälan, då kommer ägaren att tvingas till att konfronteras med veterinär antar jag, eftersom denne ofta gör bedömningen:D

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om tråden hamnar rätt. Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel. :) Men jag har läst nu i flera trådar på slutet...
2
Svar
31
· Visningar
2 684
Senast: Qbaby
·
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen...
2
Svar
31
· Visningar
3 537
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka