Åh,vad svårt..

M

mozilla

Eller egentligen har jag väl svaret själv:eek:
Köpte häst till mig och mina 3 döttrar för ca 10 år sen..
2 av dom har flyttat hemifrån,en bor kvar hemma,men har planer till sommaren att flytta hemifrån..
Hos det hemmavarandet barnet har jag börjat märka ett minskat intresse för hästen,åker sällan ut till stallet..
Så,nu är jag snart helt själv med hästen,och jag känner innerst inne att min tid egentligen inte riktigt räcker till att ha häst själv..
Den äldsta av döttrarna kan ej ta hästen pga sjukdom,den mellersta har fullt upp med ett nytt jobb,och därför sa jag när dom flyttade "att jag har kvar pållen,och jag vill det,inga problem" och hade då även hjälp av minsta dottern,men nu när intresset minskar..
Varför känner man sig så elak när man börjar fundera på att sälja hästen,det har ju andra gjort! Är det det som kallas för samvetet som nu hoppar fram? Jag köpte ju inte hästen,för att sen sälja den?

Sv: Åh,vad svårt..

Det som kan minska samvetskvalet är om du tänker på vad som är bäst för hästen! Om du och dina döttrar inte har tid/lust/ork med den längre så är det allra bästa för den att bli såld och komma till ett hem där den är älskad och någon som har tid med den!

Så du behöver inte känna dig dum - du gör det rätta!

Det som kan minska samvetskvalet är om du tänker på vad som är bäst för hästen! Om du och dina döttrar inte har tid/lust/ork med den längre så är det allra bästa för den att bli såld och komma till ett hem där den är älskad och någon som har tid med den!

Så du behöver inte känna dig dum - du gör det rätta!

Håller med föregående inlägg. Det kanske känns jobbigt just nu men du gör det rätta om du säljer den alt. lämna ut på foder tills du bestämt dig. Risken är ju att du kan få tillbaka den om den går ut på foder, men kanske du ändå under den tiden hunnit fatta ett beslut. Lycka till :)

Du kanske skulle lämna ut den på foder ett tag(om du hittar någon fodervärd vill säga). Var utan hästen ett tag och gör lite annat så kanske din dotter har fått upp intresset efter ett uppehåll?

Ja,det som gör det svårt,är att jag aldrig sålt eller lämnat ut häst på foder..Min 1a häst skaffade jag i vuxen ålder,en läromästare,den togs bort på ålderns höst pga njurfel,sen köptes barnen ponny,även det en läromästare(fd tävlingsponny) som togs bort inte speciellt gammal,men dåliga bakben,och sen köpte vi denna hästen för ca 10 år sen! Så dom två första hästarna har jag haft ända till "slutet",och så sa vi om denna dam också..och nu sviker jag henne..Även hundar jag haft,har jag haft kvar till ålderns krämpor/sjukdom kommit..ingen vovve har lämnat hemmet!
Varför just hästen?
Ibland läser man här på Buke om någon som sålt sin häst,sen besökt den och allt bara varit dåligt på det nya stället,då undrar man ju om man vågar sälja hästen(obs! det finns bra folk,så ingen får känna sig utpekad,bara min oro:( ) Kan ju komma någon och prata omkull mig,och så blir allt bara dåligt..Ja,gissa mina tankar i huvudet,damen har ju varit våran i 10år!

Du har kommit fram till rätt beslut (för dig och för hästen)! MASSA, MASSA stöd! Hoppas du kan få det från dina döttrar också!
LÄTT att SÄGA. "Hjärtat & magen" håller inte med (?). Alternativet är att öka angagemanget som hästtant!

Jag har sålt två hästar de senaste 10 åren och båda har det bra och jag har sporadisk kontakt med dem fortfarande!

Om du känner att det inte fungerar längre nu när du mer eller mindre är ensam med hästen så gör du nog klokt i att sälja. Var noga med var den hamnar så behöver du ju inte ha dåligt samvete.

När jag sålde min egna uppfödning så sved det riktigt mkt. Älskade henne men hade inte tiden som hon behövde. Jag valde bort flera som var intresserade av henne, min tanke var att jag skulle sälja henne om jag hittade ett hem som jag kände skulle ge henne ett bättre liv än vad jag erbjöd eftersom jag inte hade tiden. Efter ett tag hittade jag det hemmet och kunde känna mig trygg i att släppa iväg henne.

Hon har det nu jättebra och jag har hälsat på några ggr och kan verkligen känna att jag gjorde rätt.

Lycka till!

Du kan ju lämna ut den på foder? Många har dåliga erfarenheter av det, men det finns det ju många som har när det gäller att sälja häst också. Lämnar du ut den på foder har du ju fortfarande "makten".

Själv har jag bara goda erfarenheter av fodervärdar!

Lycka till, hur du än gör.

Ullis

Jag tycker som de andra sagt att du måste göra vad som är bäst för hästen, även om det känns svårt för stunden. Hästar behöver jobba och tror du inte att du kommer hinna måste du kanske sälja/låna ut.

Jag har bara sålt en häst. Jag var väldigt noga med vem som köpte honom och gick ner en hel del i pris för att rätt person skulle kunna köpa honom. Vi skrev även in en klausul i kontraktet att hon inte fick sälja vidare utan att erbjuda mig att köpa tillbaka hästen till samma pris som högstbjudande. Vet inte hur juridiskt bindande det var, har hört vissa som påstår att den typen av klausuler inte håller i domstol. I vilket fall som helst har jag haft viss kontakt med henne efter köpet. Får en liten årsrapport eller liknande ibland. Har även kontakt med min nuvarande hästs förra ägare.

Visst, ibland hör man skräckhistorier om hästar som far illa efter att folk sålt till fel köpare, men i de allra flesta fall går det umärkt. Man vill inte gärna inse det, men det finns många andra som kan ta minst lika bra om ens älskling som man själv gör.

Det kommer att kännas jobbigt att sälja, men tänk dig hur dåligt samvete du skulle få om hästen lever 10 år till och du bara hinner med den 1-2 gånger i veckan. Du kan låna ut på foder för att vänja dig vid tanken, men av någon anledning är folk alltid slarvigare med sånt de inte äger. Jag har mycket dåliga erfarenheter av fodervärdar som lånar hästar och rider sönder dem och sedan skaffar en ny. Fast visst finns det massor av underbara fodervärdar också.

Lycka till!!!

Jag tacakar för era svar! Vill bara säga att jag läser inläggen varje dag,men kanske inte skriver! Jag har ett annonymt nick,då jag inte vill att mina tankar och funderingar ska komma ut innan jag bestämt mig klart! Synd om tjejerna får höra att någon läst på Buke om mina funderingar!
Det känns bättre om jag först pratar med dom!

Men ja,det lutar nog att ta ett prat med mina tjejer,om vad jag tycker/tänker/känner!

Och vem vet,dom kanske också funderar i samma banor,men vågar inget säga,för att dom tror att jag blir ledsen eller att jag ska tycka att dom sviker hästen!

Problemet är väl att du ÄR ledsen och TYCKER att ni sviker hästen? Synd att du inte har några barnbarn som kan ta över.....! Skojar förstås - men när detta hände en arbetskamrat var det dotterns kusin eller syssling som övertog hästen! Det finns ingen kompis till ngn av barnen som fortfarande är aktiv? Eller ngn annan i er närhet? Det kan vara lite lättare då....

Du sviker definitivt inte hästen om du säljer den, utan det är bara i dig själv och dina tankar som du inte mår bra av det. Du måste tänka om tror jag. Hästen får det ju förmodligen bättre än om du har den kvar och inte har så jättemkt tid för den. Hur gammal är den och vilken ras är det?

Prata med din yngsta dotter vad hon tycker. Om hon verkligen inte är så intresserad och du känner av tidsbristen bör du sälja hästen eller kanske skaffa en medryttare eller halvfodervärd. Men sälj gärna hästen innan den blir ännu äldre och mer oattraktiv på köpemarknaden.

Själv har jag sålt 2 st hästar som fått det alldeles utmärkt i nya hem trots att jag trodde att ingen annan kunde sköta dom som jag. Vi har oftast svårt för det där... Men jag tror att hästar är mer flexibla än vi kan tro. Båda mina sålda hästar blev inom ett år efter försäljningen omplacearade till nya hem av sina köpare men där har de å andra sidan fått det kanonbra, jag har kontakt med dom som har hand om dom nu och har hälsat på den ena.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka