Åh suck...Hjälp mig....

TheHunted

Trådstartare
Min ponny har fåt kotleds inflamation.

Behandling, en vecka vila, en vecka skritt 30 min
Ny behandling, 3 dagar vila, några dagar skritt 30 min, sedan skritta upp till 1 timme, i en vecka, sedan börja trava en vecka, sedan lite galopp...

Några förslag på vad jag kan hitta på när jag ändas får skritta??

Även när jag ska trava...

Och galoppera :p

Ge mig ideer...Snälla

Tacksam för svar!

MvH/7TheHuntedOne

Sv: Åh suck...Hjälp mig....

Är inte helt säker på vad du är ute efter. Men när du ska skritta så skulle jag tro att tanken är att du skrittar ut på långa tyglar mestadels. Är nog inte läge att "hitta på" något där, utan följ de rekommendationer du fått av veterinären. I trav och galopp är det väl bäst att hålla ett ganska sansat tempo med hästen i ändamålsenlig form.

Tömkör hästen i skritt så h*n får använda huvudet lite.
Trava och galoppera kan du göra i skogen så h*n får lite att tänka på, bla benens placering (detta beror självklart på hur smidig häst man har och hur underlaget i skogen är).

Senast ändrad:

Håller helt klart med _ox_, tömkör!!
Har dom sagt vad kotledsinflammationen beror på? Oftast är det sadeln som sitter fel, har jag för mej.

Min veterinär förbjuder alltid böjda spår under igångsättningen. Det utesluter rätt mycket i tömkörning, så mycket att jag inte tycker det är intessant. Visst kan man köra uppbyggande böjda spår, men då ska man vara verkligt duktig och med säkerhet veta att man kan avlasta framdelen.

Jag kör raka spår ute på grusvägarna under igångsättning (till friskförklaring) och hittills har det gått väldigt bra, de har varit friska när det varit dax för återbesök (friskförklarade efter en behandling).

Ska kanske tillägga att självklart så menar jag tömkörning ute, ej på ridbana. Självklart så går man inte in på volter under igångsättning eftersom man belastar ännu mera då.Trodde inte man behövde vara så tydlig.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 680
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar