Åh nej... Och elände... :(

Maira

Trådstartare
Läste just på fb att en bekant till mig har varit och köpt sig en blandrasvalp från blocket.

Han har ingen erfarenhet, kunskap eller feeling för hundar. Den enda erfarenhet han har är att han passat min vuxna hund som numera är en rätt okomplicerad hund att ha. Mycket jobb ligger bakom (en omplacering) men det förstår inte han. Innan dess var personen livrädd för hundar...

Denna valp är en korsning labrador, bc och finsk lapphund. Han ska hämta den nästa vecka tio v gammal. Han har redan haft semester o är i gång och jobbar heltid, han bor ensam och har ingen som kan hjälpa till med valpen på dagarna.

Hur ska detta gå? :crazy:

Sv: Åh nej... Och elände... :(

Läste just på fb att en bekant till mig har varit och köpt sig en blandrasvalp från blocket.

Han har ingen erfarenhet, kunskap eller feeling för hundar. Den enda erfarenhet han har är att han passat min vuxna hund som numera är en rätt okomplicerad hund att ha. Mycket jobb ligger bakom (en omplacering) men det förstår inte han. Innan dess var personen livrädd för hundar...

Denna valp är en korsning labrador, bc och finsk lapphund. Han ska hämta den nästa vecka tio v gammal. Han har redan haft semester o är i gång och jobbar heltid, han bor ensam och har ingen som kan hjälpa till med valpen på dagarna.

Ta kontakt med uppfödaren och säg den inte ska sälja. Säg det du skriver här..

Har du förklarat att det är olagligt att lämna en så ung valp ensam? Om personen skiter i lagen så anmäl till Länsstyrelsen.

Ta kontakt med uppfödaren och säg den inte ska sälja. Säg det du skriver här..

Har tänkt på det. I annonsen verkar säljaren så väldigt seriös men hur mycket kollar hon verkligen upp köparna???

Har du förklarat att det är olagligt att lämna en så ung valp ensam? Om personen skiter i lagen så anmäl till Länsstyrelsen.

Frågade på fb om han är medveten om vad det innebär att skaffa valp men fick inget svar.

Likadant som nar en del fragar var jag skaffat min och om de har fler valpar.
Vill bara skrika NEJ!
Ganska skont anda att bara behova saga att tiken ar dod - ingen mer diskussion. Sen forsoker jag forklara att han har dalig mentalitet och nej, han ar inte vad man ska strava efter att hitta.

Tyvarr ar det de som inte kan hantera en sadan hund som ar intresserade. De som har kunskapen valjer oftast inte en sadan hund. (Varan var ett impulskop ala "vi lamnar honom inte har comes hell or high water". Jag skulle aldrig aktivt valja en sadan hund igen.

Baserar du din oro på att han redan gjort av med sin semester - och av vem har du fått de uppgifterna? Man kan lösa valptiden på andra sätt, så jag tycker att reaktionen är lite överdriven. Men det är klart, skaffar han blandrasvalp kan man ju dra slutsatsen att han är både oseriös och dåligt påläst...

Lyft på luren och ring och fråga. Snabbare än att vänta på svar på fb.

Jag undrar också, en seriös blandrasuppfödare?

Finns många seriösa blandrasuppfödare oavsett djurslag, så och bland de som föder upp hundar.

I fråga om ämnet så skulle jag personligen aldrig i livet lägga mig i på det vis en del gör, ringer/skriver till uppfödaren och "varnar" om en människa man öht inte har en aning om hur den löst problemet med hundvakt osv.

Fy, så förmätet.

I fråga om ämnet så skulle jag personligen aldrig i livet lägga mig i på det vis en del gör, ringer/skriver till uppfödaren och "varnar" om en människa man öht inte har en aning om hur den löst problemet med hundvakt osv.

Fy, så förmätet.

Det kan jag hålla med om. Men vet man sedan om att valpen far illa och lämnas ensam så är det Länsstyrelsen man omedelbart kontaktar. Det kan ju vara så att personen ifråga löst hundpassningen.

Säljer man en sån blandning är man inte seriös. Punkt.

Hold your horses! Kan faktiskt vara en tjuvparning som inte upptäcktes i tid. Vissa tikar visar inte dräktighet förrän 6:e veckan och då är man lite för sent ute för en abort. Och alla har inte hjärta att avliva små friska valpar utan är noga med vilka hem de hamnar i.

Inte sagt att denna uppfödare är sån. Men det är inte juste att dra alla över en kam! :)

Hold your horses! Kan faktiskt vara en tjuvparning som inte upptäcktes i tid. Vissa tikar visar inte dräktighet förrän 6:e veckan och då är man lite för sent ute för en abort. Och alla har inte hjärta att avliva små friska valpar utan är noga med vilka hem de hamnar i.

Inte sagt att denna uppfödare är sån. Men det är inte juste att dra alla över en kam! :)

Det går ypperligt att göra sen abort och passa på att kastrera tiken samtidigt. Att producera ogenomtänkta blandisar är aldrig seriöst, hur noga man än är med att leta hem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur