MiniLi
Trådstartare
Sv: Åh jag saknar det!
Verkligen lyx!
Alla har dock inte den turen.
Framförallt så tycker jag att det kan vara svårt med ägarna. Jag vet själv hur jag är med egen häst om jag ska ha medryttare, extremt kinkig och allt ska vara på mitt sätt. Kan ju knappast klandra andra för att vara lika, men det kan bli jobbigt om ägaren har ett helt annat synsätt..
Jag har tex varit med om en ägare som envisades med att hästen måste få x antal sockerbitar per dag, vid bestämda tillfällen. Sjukt irriterande även om det är en ganska liten grej..
Sen ska ju ens egen ridning passa ihop med inte bara hästen utan ägaren ridning. Annars kommer man knappast någon stans, om man jobbar åt olika håll..
Men det går absolut att hitta rätt, även om det kan vara svårt ibland
Det hoppas jag också! Ska provrida på söndag
Haha hittar du något bra stall då?
Ja, men jag vet att det i stockholm finns flera riktigt bra ridskolor. Med mycket hög kvalitet på hästar och tränare, där man verkligen satsar på ridskoleryttarna på ett helt annat sätt än vad som är vanligt.
Jag bryr mig inte så mycket om att jag kanske skulle få rida olika hästar, bara hästarna går att jobba med.
Sen är det bara så - att en ridskolehäst kan inte vara på det sättet som jag föredrar, det funkar inte med så känsliga hästar..
Men jag överväger det absolut
Så bra för dig!
Jag har dock inte möjlighet att hålla häst på det sättet jag vill just nu. Jag har helt enkelt inte råd att satsa, och utan satsningen så tröttnar jag.
Så det är ju inte inköpspriset som är det stora problemet här..
Jag får vänta innan jag skaffar ny häst, tills jag är färdigutbildad och tjänar lite pengar
Det går ju faktiskt att bli medryttare på riktigt fina hästar
För några år sen satt jag i samma sits som du gör nu, och av en slump ringde jag på en annons där det bara stod "Medryttare sökes till halvblod" och ett telefon nr.
Hästägaren är jättegullig och hästen har tävlat msv ft med placeringar och tränad ännu högre men nu var ägaren mamma till småbarn och hade inte tid med sina hästar.
Jag betalade ingenting, fick rida hur mycket jag ville, låna hennes transport och åka på träningar och tävlingar ja göra precis som jag ville i stort sett.
En fin ridbana fanns på gården och underbara ridvägar runtomkring
Ägaren ville bara lufsa i skogen någon dag i veckan om ens det.
Ägaren stod för all skötsel runtomkring men kunde vilja ha hjälp ngn gång ibland med mockning om det blev fööör stressigt för henne.
DET kallar jag lyx!
Dock kan jag tillägga att jag så gott som alltid såg till att vara i stallet innan hon hann greja så jag hade redan hunnit mocka, ströa, förberett foder, sopat och gjort fint och smörjt utrustningen.
Hjälpte även till när det var dags att gå igenom hagar mm för det kändes så fel att få allt utan att ge något alls tillbaka och jag visste att hon var i behov av den hjälpen också fast hon inte vågade be om det förrän det verkligen krisade.
Verkligen lyx!
Alla har dock inte den turen.
Framförallt så tycker jag att det kan vara svårt med ägarna. Jag vet själv hur jag är med egen häst om jag ska ha medryttare, extremt kinkig och allt ska vara på mitt sätt. Kan ju knappast klandra andra för att vara lika, men det kan bli jobbigt om ägaren har ett helt annat synsätt..
Jag har tex varit med om en ägare som envisades med att hästen måste få x antal sockerbitar per dag, vid bestämda tillfällen. Sjukt irriterande även om det är en ganska liten grej..
Sen ska ju ens egen ridning passa ihop med inte bara hästen utan ägaren ridning. Annars kommer man knappast någon stans, om man jobbar åt olika håll..
Men det går absolut att hitta rätt, även om det kan vara svårt ibland
Hoppas att det klaffar
Själv sitter jag idag och tittar på stallplatser![]()
Det hoppas jag också! Ska provrida på söndag
Haha hittar du något bra stall då?
Det finns bra ridskolor i mindre städer också.Där jag red i flera år fick jag till och med rida samma häst varje vecka i två års tid, bara för att instruktören visste hur mycket jag tyckte om den hästen. Kanske lite också för att ingen annan ville rida henne.
![]()
Ridskola är inte alls dumt, om du vill rida någorlunda regelbundet, men inte har tid eller råd att ha egen häst.
Ja, men jag vet att det i stockholm finns flera riktigt bra ridskolor. Med mycket hög kvalitet på hästar och tränare, där man verkligen satsar på ridskoleryttarna på ett helt annat sätt än vad som är vanligt.
Jag bryr mig inte så mycket om att jag kanske skulle få rida olika hästar, bara hästarna går att jobba med.
Sen är det bara så - att en ridskolehäst kan inte vara på det sättet som jag föredrar, det funkar inte med så känsliga hästar..
Men jag överväger det absolut
Jag hamnade lite i samma sits innan jag hittade min nuvarande häst. Hade sålt hästen, och tyckte det var hur skönt som helst att ha både pengar och tid över! Men efter ett drygt år började jag saknade det såååååååå mycket!! Jag började kika lite halvhjärtat efter medryttarhästar och saluhästar. Men jag är också student och utan sådana besparingar, så det tog stopp...Kände precis som du även att jag ville rida en bra häst, inte vad som helst.
MEN! Så kom det en dag en förfrågan från en god vän, vars andra vän hade en meriterad vallack som behövde lånas ut pga utlandsflytt. Lite intresserad blev jag ju minsann, åkte och provred, och någon månad senare stod han hemma hos mig! En toppenhäst som verkligen kan sin sak och som ger mig en utmaning! Försäljning skall ske till sommaren, men jag har fått ett kompispris, så jag har en känsla av att det är här han får stanna...
Så bra för dig!
Jag har dock inte möjlighet att hålla häst på det sättet jag vill just nu. Jag har helt enkelt inte råd att satsa, och utan satsningen så tröttnar jag.
Så det är ju inte inköpspriset som är det stora problemet här..
Jag får vänta innan jag skaffar ny häst, tills jag är färdigutbildad och tjänar lite pengar