Agressiv valp?

Sv: Agressiv valp?

Luff skrev:
Alltså ibland tycker jag du resonerar mycket vettigt men ibland så är du helt av min bana.

Du kan ju inte skriva "ta rätt rejält" - jösses med tanke på den okunnighet trådskrivaren verkar ha om hund så kan det innebära ett rejält kok stryk - för att dom troligtvis inte rastat den ordentligt.

Och bur - bara en ursäkt för att rasta sällan - kanske inte för dig men för trådskrivaren - antagligen.

att jag är helt av din bana det är upp till dig.

om min valp blir för uppspelt så den hugger mig som en galning i händerna då tar jag han med en hand över nosen o håller i han tills han är tyst o lugn o släpper upp han fortsätter han så gör jag likadant tills han är lugn.

Sen om människan tror o slå sin hund är rätt väg då ska man nog fundera på om man ska ha hund över huvudtaget.

Sen sa jag inte att man ska korrigera att den pissar inne det var Allide som gjorde det. det var att hunden högg dom ja sa att dom skulle ta hunden ordentligt inge annat.

Ojdå, en hel del svar!
Det jag tycker är lite komiskt oavsett var på forumet man frågar ngt,så svarar du inte direkt med mothugg så ses man genast som väldigt okunning osv:smirk: Är väl bra att folk frågar!!!

Jag vet att man inte ska banna en valp som kissar inne,jag var inte hemma då det hände.Han kissade precis efter att ha varit ute(jag vet-kan hända)och enda gången han blivit tillsagt innan var då han pinkade på sin bädd för andra gången och efter det var han "rumsren" en vecka!Han är en hund som verkar behöva veta vad som är tillåtet eller inte(och då menar jag inte att slå honom,min sambo var för arg vid tillfället vad jag tror,men är nu "kompis" med valpen osv,jag blev mer sur på sambon än hunden!)

Han förstår "nej" osv,och vad gäller nafsandet så är ett "aj" och att dra sig undan bra vad jag upptäckt!

Är ingen expert alls,därför är det intressant med åsikter!
Men inga påhopp tack.

Jag måste ha min hund i bur jag är ensam o Jobbar som grovplåtslagare o har med han på verkstaden då i ett eget rum på kontoret går inte o han lös där.

hemma bor han i bur o får då lära sig känna trygghet av den o lära sig koppla av i den också. för hemma ska det vara lugn o ro. det har jag alltid haft, inge lek hemma utan det får bli ute det.

o då blir reultatet av bur när den är med en trygghet för valpen o han kan slappna av över allt för han "hem" är alltid med helt kanon.

sen andra fördelar som Allide säger han pissar aldrtig inne skiter aldrig inne.

moe skrev:
vad menar du med " ta rätt rejält"? Har väldigt svårt att tro att någon valp ska behöva fostras med rent våld (såvida man inte vill ha en nervös hund som bara lyder av rädsla och inte för att den verkligen vill).

Att en hund skulle bli rädd om man kör dom gammla metoderna vill säga mer fysiskt handhavande av hunden är ju sen länge redan uttjatat för samtliga jag tränar med kör så o ingen där är då rädd för sin husse eller matte schysst o ärlig då är aldrig nåt problem.

PIRU skrev:
Sen sa jag inte att man ska korrigera att den pissar inne det var Allide som gjorde det. det var att hunden högg dom ja sa att dom skulle ta hunden ordentligt inge annat.

Vad är detta för falska anklagelser? :eek:

eller du Fyade din hund när den pissa inne vilket jag tycker är fel för den har ingen knipreflex o inget den kan rå för.

Jag har förstått att du har en vettig syn på hunddressyr...
men du uttrycker dig så att det mycket lätt kan missuppfattas.
Typ kissar hunden inne så lås in den i bur, bits den så ta i rejält osv

När du sen förtydligar hur du menar så är det ju en helt annan sak du velat påvisa.
Därför så tycker jag du ska förklara direkt så slipper du tjafset.

OKEJ så du mena ja jag för väl försöka då!

jag sa inte att man ska låsa in den i bur för den pissar inne, utan med fördel anväda bur eller hage när den sover för då är det enklare o styra deras behov för då är dom instängda för dom väsen när dom vaknat jag då hinner man klä sig o sen hämtar valpen o sen går ut då slipper man att det blir för sent för man står vid spisen eller nåt annat då får man några extra minuter på sig, för valpen gör sällan på sig i bur eller hage.

PIRU skrev:
eller du Fyade din hund när den pissa inne vilket jag tycker är fel för den har ingen knipreflex o inget den kan rå för.
Men vart har jag skrivit att jag har fy:at min valp eller att man ska göra det?

Från Djurskyddsmyndighetens sida....

Burförvaring
Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt.

Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar eller katter i bur är absolut inte förenligt med djurskyddslagen

Så PIRU - lär inte ut att hunden ska sova i buren. VAd du tycker och vad du har för erfarenhet hjälper inte om en inspektör blir informerad. Det pågår just nu ett fall med en jägare som dömdes för att en av två hundar legat i sin bur längre än en timme då den andre hunden rastades. Detta var ägarens rutin och han dömdes. Domen är överklagad men resultate vet vi inte.

Bör är ju ett gott ord i sammanhanget

man bör inte kissa på sig men jag får
man bör äta annars dör jag men jag får svälta

så hunden får sova i bur inga problem...
som min egen när han är trött då väljer han till och med själv o gå in där va ska jag göra hindra han.
o direkt han vaknar ut sen vara ute o när han ska sova in där igen.

permanent är ju att hunden vistas i bur dygnet runt o det gör dom ju inte långt ifrån.

Senast ändrad:

Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt.

Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme

Så PIRU - läs en gång till - Det är INTE ok att sova i buren. Det är tillfälligt som gäller. Och det inte mitt påhitt...

Är buren öppen, så att hunden vistas där frivilligt, så är det ju helt ok..

Tror säkert PIRU har sin burdörr öppen på natten :angel:

Samtidigt så står det faktiskt Bör och inte Ska, vilket då blir en rekomendation och inte en regel.

jajag säger ju det att det är en rekommendation men helt klart får hunden vistas i bur natte tid utan det skulle kunna bli någon som helst anmälan på det men vistas den där ljämnt däremot kan man bli anmäld.

sa aldrig att buren var öppen natte tid men dag o ändå går han ditt o sover .

Pigan skrev:
Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt.

Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme

Så PIRU - läs en gång till - Det är INTE ok att sova i buren. Det är tillfälligt som gäller. Och det inte mitt påhitt...

Det är helt okej ringde nyss djurskydds myndigheten o fråga så.

jag sa följande att jag har en valp som har en bur som är 120*60*80L*B*H får han vistas där natte tid i den för jag vill inte ha den lös i huset på natten

helt okej så länge den vistas där under tider den sover o tas senare ut när den vaknat.
o då säger Gubben exakt som jag sa med fördel bur till valpar för de lär sig trygghet i bur.

skumt att man kunde få ha rätt nån gång.

;) Vissa av mina hundar gillar också de tre (öppna) burar som finns här och går gärna och lägger sig och sover där.
Har samma erfarenhet som dig i fråga om detta och har även jag Stora burar.

Flinisen skrev:
OJOJ då va sur man blir..Jag sa att man har väl de metoderna man vill ha. Jag berömde Farre när han kissade ute och han blev snabbare rumsren än min förra hund som vi inte sa något åt. Jag har inga fakta på att det går fortare att få valpen rumsren men jag har iaf erfarenhet av det.

Dessutom lär man inte skada hunden med att ge den lite extra beröm heller??? Jag berömmer också mina valpar när de kissar ute. Det är alltid kul att få tillfälle att ge dem beröm och det gör jag så fort de gör saker som jag vill att de ska göra när de är vuxna.

Javan

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar