Agressiv valp?

Snobben

Trådstartare
Vår valp har varit lugn innan,är 12veckor.Han är väldigt nafsig,men det är väl kanske normalt.Men igår när han hade kissat på golvet och blev tillsagd lite lätt så bet han min sambo hårt så det blödde rejält.Han blev då "fyad" rejält.Hur ska man se på detta?Jag var inte hemma då det hände.Man ska ju inte bli för arg på valpar vad man läst men vart går gränsen??Han är ganska "nonchalant" hund som blänger på en mest om man säger "nej" eller så.Ganska så "egensinnig" mot andra valpar man har träffat.Min sambo tycker det är obehagligt nu och vet inte om han villl ha kvar honom..

Hur kan man avgöra om hunden är "normal"??

Vid tex matskålen kan man ta handen i skålen osv utan att han reagerar(än iaf) Svårt & skriva då ni inte sett hunden men tar gärna emot goda råd och så..

Sv: Agressiv valp?

Vet valpen vad "nej" eller "fy" betyder? Om han mest blänger på er när ni tillrättanvisar honom kanske ni behöver ta i mer, så han förstår att ett nej är ett nej och ingenting man kan nochalera? Jag menar inte att ni måste ta i med handkraft, utan det kan räcka med att ryta i ordentligt.

Jag tycker att valpen klart har passerad gränsen för vad jag skulle tåla om den biter husse så han blöder, och jag tycker inte ni ska vara rädda att banna den. Lyft den i nackskinnet och säg "nej" med hög och myndig röst, visa att detta är inte acceptabelt. Tror du att valpens mamma hade tolererat samma behandling som din sambo fick?

Utan att ha sett eller hört något vidare om valpen så tycker jag det låter som en vanlig liten kaxig valp, och känner så väl igen det från hur min dam var som liten.

En 12-veckors valp är inte aggressiv, hävdande eller dominant. Den typen av bitning du talar om här beror förmodligen på osäkerhet av någon slag, eller möjligtvis integritet från valpen - även en ung hund kan dra gränser för vad den känner att den klarar av, och överskrider du dessa kan den bita ifrån, eftersom den inte vet hur annars den skall hantera situationen.

Varför fyar ni valpen då den gjort inne? Det är ert eget fel om ni misslyckas med att hinna ut med valpen i tid (vissa valpar behöver ut extremt ofta och kanske tillochmed precis efter att den just varit ute) och att då ge valpen obehag genom att fya den, är bara dumt och kortsinnat.

Var medveten om att en valp inte är fysiskt kapabel till att hålla sig förrän den är över 6 månader gammal. Det kan dessutom ta betydligt längre tid än så, om man har otur, innan hunden lär sig att "säga till". Det finns dem som kämpar med rumsrenhetsträningen tills hunden är 9 månader!

Genom att fya er valp så lägger ni in obehag i dess tillvaro. Detta obehag kommer inte att förknippas med den "felaktiga" handlingen, utan med er. Valpen kan känna sig otrygg då den inte vet hur den skall behaga er och det förtroende ni raserar, kan vara mycket svårt att reparera i efterhand.

Valpen kände sig förmodligen stressad och trängd i situationen då den blev fyad för något den inte kunde rå för, och att din sambo var nära nog för att bli biten av valpen, bevisar ju att han vid tillfället var tillräckligt nära den för att situationen kan ha upplevts som obehaglig av valpen.

Naturligtvis är det inte ok för en valp att bita sin ägare, men att "fya rejält" låter mycket illa i mina öron. För varje gång du höjer rösten åt en valp, eller tar tag i den, så ökar du dess förmåga att tåla sådan behandling. Har ni otur kan ni få en valp som blir helt blasé inför era tillrättavisningar vilket kan bli mycket svårt för er att hantera då valpen blir en vuxen, könsmogen hund med hormoner skjutandes ut ur öronen.

Det är NU ni skapar det hundmaterial ni skall leva med resten av ert liv. Tänk på det.

Du har redan fått förklarat men ville förtydliga från min sida: jag tycker inte att det är okey att fya en 12-veckorns valp som kissar inne. Bara strunta i det, torka upp och beröm i så fall de gångerna valpen kissar ute istället.

Du har redan fått rätt bra svar, men jag vill ändå säga några ord.
OM valpen kissar inne så är det inte valpens fel utan ni som har missat att gå ut med den!
För att få en valp rumsren så går det fortast och enklast genom att gå ut med valpen när det ätit, sovit, lekt en stund och gärna nån gång extra. Varje gång den gör något ute så beröm, råkar den göra inne så lyft bara upp valpen helt lugnt och gå ut med den. Gör den mer ute så beröm.
Fyar man en valp som gör inne så brukar det enda dom lär sig vara att gömma kisset/bajset så att man inte ska se att dom har råååkat göra en olycka.

Sen är min uppfattning att många (ingen nämd, ingen glömd -frivilligt att ta åt sig) har alldeles för lätt för att ta i valpar/vuxna och ruska om ordentligt. För att göra detta måste man vara helt säker på att man gör det i exakt rätt sekund och att hunden fattar vad som menas (att den förstår att det är en tillrättavisning och för vad!!) Men oftast så fungerar det bäst med avledning och beröm för rätt beteende i stället för att ta i hunden.

Tänk på att man kan inte med våld kan kämpa sig till att bli en bra ledare för hunden utan man måste förtjäna att vara en bra ledare.

Jag fyller på - man bestraffar inte en valp som kissar inne.

Rasta ofta,beröm utekissning och lev med kissefläckarna dom månader det tar att hundens naturliga instinkt att hålla rent sin bohåla tar över.

Tacka fasen för att han bet - han blev bestraffad för att han gjorde något alla hundar gör - kissade.

sen varför beröma nåt som är fullstädigt naturligt som o pissa ute behövs inge beröm för såna grejer...

enda anledningen till hunden gör det inne eller var som helst, är för deras knipreflex inte funkar som på en vuxen o är likadant på barn.

Luff en valp gör sällan på sig där den sover så med fördel sover valpen i bur eller i hage i början för slippa piss inne.

Valpen lär sig fortare om du berömmer sånt som är bra...Kissa ute T ex. Varför skulle man inte kunna berömma det. Jag gjorde det och lade även in ordet "kissa" när han kissade ute så han skulle förstå att det är ute man kissar och inte inne. Alla har väl sina metoder. Vill man berömma så gör man det.

Flinisen skrev:
Valpen lär sig fortare om du berömmer sånt som är bra...Kissa ute T ex. Varför skulle man inte kunna berömma det. Jag gjorde det och lade även in ordet "kissa" när han kissade ute så han skulle förstå att det är ute man kissar och inte inne. Alla har väl sina metoder. Vill man berömma så gör man det.

vart får du belägg för det då min hane på 4år vart rumsren på 1 månad o det är tidigt o vid sprang ofta med han ute men vi sa då inget lika den nya aldrig skitit inne eller gjort stora pisse pölen inne för jag är ute med han ofta o det märks redan att han gnäller när han är pissnödig o han är bara 11v o aldrig berömt han

det är det inte alls om man följer reglerna för hur länge dom vistas där sova i bur är helt okej.

Jag fyade aldrig min valp när han kissade inne. Lyfte upp honom om jag såg att han var på väg att kissa och bar ut honom. Samt rastade honom efter att han; ätit, sovit, lekt, druckit och ätit.

Risken när man fy:ar en valp är att den istället gör sina behov på andra ställen; under sängen, bakom soffan osv.

jag kan ju säga direkt att en valp 12 veckor som tar fram såna tendenser, skulle jag nog ta rätt rejält en gång så den inte gör om samma sak enklare nu än 18månader då den hamnar på blocket som omplacerings hund pga av ändrade familjeförhållanden.

vad för ras?

Jag har själv en Valp som är 12veckor den visar inget sånt men jag vet att det finns där men är tvärt om väldigt o vilja ligga tillags hela tiden. Men min förra rottweiler hane han älska o tugga sönder Husse händer o fötter, så en dag tröttna jag o tog den i kindpåsen o ruska om den sa inget utan ruska den rejält o sen var det slut på de dumheterna.

Alltså ibland tycker jag du resonerar mycket vettigt men ibland så är du helt av min bana.

Du kan ju inte skriva "ta rätt rejält" - jösses med tanke på den okunnighet trådskrivaren verkar ha om hund så kan det innebära ett rejält kok stryk - för att dom troligtvis inte rastat den ordentligt.

Och bur - bara en ursäkt för att rasta sällan - kanske inte för dig men för trådskrivaren - antagligen.

PIRU skrev:
vart får du belägg för det då min hane på 4år vart rumsren på 1 månad o det är tidigt o vid sprang ofta med han ute men vi sa då inget lika den nya aldrig skitit inne eller gjort stora pisse pölen inne för jag är ute med han ofta o det märks redan att han gnäller när han är pissnödig o han är bara 11v o aldrig berömt han

OJOJ då va sur man blir..Jag sa att man har väl de metoderna man vill ha. Jag berömde Farre när han kissade ute och han blev snabbare rumsren än min förra hund som vi inte sa något åt. Jag har inga fakta på att det går fortare att få valpen rumsren men jag har iaf erfarenhet av det.

Luff skrev:
Alltså ibland tycker jag du resonerar mycket vettigt men ibland så är du helt av min bana.

Du kan ju inte skriva "ta rätt rejält" - jösses med tanke på den okunnighet trådskrivaren verkar ha om hund så kan det innebära ett rejält kok stryk - för att dom troligtvis inte rastat den ordentligt.

Och bur - bara en ursäkt för att rasta sällan - kanske inte för dig men för trådskrivaren - antagligen.
:bow: :bow:

Att valpar är nafsiga är ju helt normalt men ni kan ju inte förvänta er att han ska förstå vad "nej" betyder förrän ni lärt honom det. Att höja rösten åt en valp gör ofta mer skada än nytta.
Sen tycker jag inte att man ska fya en valp som kissar inne, det är ju på erat ansvar att ta ut honom så ofta han behöver. En hund lär sig inte kontrollera blåsan förrän den är ca 4 mån och många hundar är ändå inte helt rumsrena förrän dom är 6 mån (vet många som inte varit 100 procentiga förrän vid 7-8 mån). Min tik hade nog världens minsta blåsa och vi sprang ut med henne ca 1 gång i timmen tills hon var ca 3 mån sen kunde hon "hålla" sig lite längre. På nätterna sov hon dock som en stock minst 8 tim utan att bli nödig :) .

vad menar du med " ta rätt rejält"? Har väldigt svårt att tro att någon valp ska behöva fostras med rent våld (såvida man inte vill ha en nervös hund som bara lyder av rädsla och inte för att den verkligen vill).

Vår valp har varit lugn innan,är 12veckor.Han är Min sambo tycker det är obehagligt nu och vet inte om han villl ha kvar honom..

Din sambo visste uppenbarligen inte vad han gav sig in på innan han skaffade hund och känner man såhär redan då hunden är tolv veckor är det kanske en idé att tänka efter om man verkligen är redo för att ha valp. För värre kommer det att bli innan hunden blivit unghund o.s.v. Men börjar man med att fostra med våld (som jag tolkade någons svar) så får man ofta räkna med att behöva använda mer och mer våld ju äldre hunden blir och då tycker jag det är bättre att omplacera hunden till någon som har tålamod och erfarenhet. Det är mycket modigare att erkänna sina brister än att låtsas som ingenting fastän man själv vet att det inte kommer att funka.
Kanske är detta inte hunden för er men det betyder ju inte att det inte finns en hund som passar er som handen i handsken.
Kanske en vuxen hund som redan gått igenom dom "jobbiga" stadierna vore något.

Jag hade bur till min hund och kommer ha till alla framtida valpar. Alldeles ypperligt att ha en valp där i på natten. Istället för att valpen ska smyga iväg och kissa under sängen när jag sover lär den sig fortare att pipa till. Detta är då min uppfattning. Buren underlättade för mig och valpen nattetid.

Jag kör alltid med; man ska inte ge en hund tillfälle till felaktiga beteenden. Dvs, inte släppa valpen vind för våg på nätterna när man sover. Hade Focus i buren bredvid min säng och han pep varje gång han ville ut.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar