Agility, vad gör man om man blir biten i baken??

Snobben

Trådstartare
Ni som håller på med agility, har en fråga!
Jag har inte börjat på någon agilitykurs än, står på kö, men har varit inne på en agilitybana två gånher och testat lite själv på skoj!
Min hund är ganska tuff av sig så han klarar alla hinder i full rulle
(slalomen gick vi bara genom sakta nån gång och vipp-brädan var lite olustig tyckte han, så höll i den och la ner försiktigt) annars tar han hindrena i full fart och tycker att det är jätteskoj!:d:):bump:

Problemet är, att han blir så uppstimmad att han efter hindrena börjar nafsa efter kläder och byxor (med vassa tänder:eek:)
för att han stimmar upp sig.

Han får ju absolut inte bete sig så och blir arg på honom, men problemet är -att han klarar hindret och är jätteduktig, då vill jag berömma och han nafsar... Vill berömma att han är duktig, men visa att han INTE kan bitas för det!!!

Testade att göra allt jättelugnt, sätta honom innan ett hinder, be honom hopp/springa över brädan och sedan lugnt sätta sig och då lugnt få beröm, och då gick det bättre!
Men hur gör man annars när det ska vara mera fart?

Någon som haft liknande problem?

Han verkar tycka att det är jätteskoj, men blir lite väl stimmig.

Sv: Agility, vad gör man om man blir biten i baken??

testa med att ha belöningen efter sista hindret (godis!). Det gör att han tänker belöning =framåt och inte belöning =matte... Min hund var så att han stannade rakt framför mig när jag hade godiset, men nu har jag tränat med godis vid sista hindret och det går helt suveränt

Det vanligaste felet folk gör när de börjar träna agility är att tänka på farten. Det ska vara tvärtom.
Först måste man göra banan felfritt och sen kan man börja med farten när allting sitter som det ska.

Ta det lungt tills hunden har fattat innebörden i vad aility är. Och börja en kurs. Det ger enormt mycket och är så roligt! :)

Det vanligaste felet folk gör när de börjar träna agility är att tänka på farten. Det ska vara tvärtom.
Först måste man göra banan felfritt och sen kan man börja med farten när allting sitter som det ska.

Ta det lungt tills hunden har fattat innebörden i vad aility är. Och börja en kurs. Det ger enormt mycket och är så roligt! :)

:bow: Precis

Ett tillägg, innan det är dags för bana ska hinderna sitta så att hunden förstår vad den ska göra.

Paddar röven med kuddar och springer fortare...? :D

:rofl:

Förlåt, kunde inte låta bli. Det lät så ROLIGT...!

Haha, ja det tipset kanske vore värt & testa:idea::rofl::rofl:

Skämt o sido, tror nog också att ta ett hinder i taget lugnt är det bästa, frågan är väl sen när man ska börja springa hur man håller honom lugn..
Så kul när man får testa en bana, så man vill prova allt!:D

Jag skulle nog också träna på att ha hunden gå "fot" fast du springer, rör dig i olika tempon. Så han vänjer sig att följa dig trots att det går undan.
Träna inte det på agilityplanen dock utan separat. Då blir det inte lika stor grej sen när du ska införa hastighet på planen.

Min var stissig när det gick undan men hon sansade sig när vi tränat så en tag.

ja som han är nu så blir han stimmig och börjar hoppa och skutta om man springer, tycker att det är en jättekul lek..hm:smirk:
Men verkar tycka att det är skoj med agility!:)
springer glatt över alla hinder, tycker bara vipp-brädan är lite otäck, så höll i den & gick sakta över.
Men inte så kul att ha honom nafsande och hoppande, men har ju bara testat än, så är väl mkt träning med såklart.
Funkade ju bättre att sätta honom innan och efter hindrena och prata lugnt.

Du har fått många bra tips i tråden så det är bara att nöta på!

Fokusera på att ta det långsam och var noggrann när du tränar, hur frestande det än är att ta hela banan efter nån vecka... ;)

Får se om vi möts på banan någon dag när jag kommer med min nya hund, "röda faran". :D

Du har fått många bra tips i tråden så det är bara att nöta på!

Fokusera på att ta det långsam och var noggrann när du tränar, hur frestande det än är att ta hela banan efter nån vecka... ;)

Får se om vi möts på banan någon dag när jag kommer med min nya hund, "röda faran". :D

Det ser jag fram emot!;):)

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka