Agility tävlingsdebut!

S

Siritax

Ska nästa vecka ställa upp i en träningstävling i agility, hoppklass I och ev agilityklass I med Siri. (Visst är ettan den lättaste??:crazy: annars har jag fått allt om bakfoten...)

Hur som helst skulle jag jättegärna ta emot tips inför detta, vad är det som gäller? hur går det till? vad ska man ha med? vad bör man tänka på? ös på med allt ni kan komma på!

hu.. jag är nervös! :D

Hoppardcket.jpg

Sv: Agility tävlingsdebut!

Har ingen erfarenhet av agility men jag måste önska dej lycka till!
Kör du bara på som vanligt kommer det gå super! Vad är det för hund?=)

tack! :)
hon är blandis mellan tax och cockerspaniel.

Fel av mig, vet inte var jag fick hopp- och agilityklass I ifrån, klasserna är iaf Öppen Hoppklass A och B. Vad står A och B för?

tackar! Jag kommer vara dönervös trots att det bara är en träningstävling! :p

Tips: gå banan med ngn som är mer erfaren. så får du hjälp vid banvandringen på vad du ska tänka på!

Andas och ta det lugnt i start, du har en hel minut efter visselsignalen INNAN du måste ha startat se till att du är fokuserad och hunden också är det.

Ta inte fram godis och eller koppel på plan då är du diskad. GÄLLER TILLS DU ÄR HELT AV TÄVLINGSOMRÅDET!!!

Försök att inte haka upp dig på ngn svår passage i banan utan tänk på HELA loppet så du inte blir blank om du klarar det som du tyckte var svårt.

Hetsa inte vid kontaktfälten utan gör som du brukar på träning - det är som sagt en TRÄNINGStävling så inrikta dig på att befästa ett bra beteende på kontaktfälten det har du igen i längden.

Sedan är jag inte så noga med att om jag blir diskad eller inte - är det ett härligt lopp och hunden är glad kan jag lika gärna strunta i att jag visade fel eller otydligt så hunden missade ett hinder och fortsätta än att bromsa och ta om. Är hunden rent slarvig alldeles för bråttom skulle jag nog däremot ta om.

Titta på domarens hand om du är osäker på om det är vägran eller hinderfel. Knuten näve=vägran hindret ska göras om. (om det inte är bordet)

LYCKA TILL!!!! det är verkligen jättekul att tävla agility.

Javan

Och glöm inte att ta med tävlingsboken och registrerings- och vaccinationsintyg.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 418
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 445
Senast: KSF
·
Hundavel & Ras Jag har haft en likadan tråd uppe för ett par år sedan, men känner att jag behöver lite mer input om vilken ras som kan vara lämplig...
2
Svar
21
· Visningar
10 804
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Hej! Jag har ett litet problem. Sambon och jag har funderat fram och tillbaka 20000gånger om vad vi skall ha för ras. Förhoppningsvis...
Svar
16
· Visningar
1 163
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka