Agility och lydnad med udda ras.

pippilotta

Trådstartare
I pausen på hockeyn slog jag över till tv 4, där var det då hundjobb vilket visade Basset Hound :love: som tävlade agility, inte gick det fort inte, men kul hade dom , vet att det finns en ung tjej som tränat och tävlat agility med sin basset här i Sverige.
Fanns även en Basset Hound som var lydnadschampion :banana: .
Nu undrar jag om det finns några mer udda raser som tränar agility eller lydnad?

Sv: Agility och lydnad med udda ras.

Jag tränade agility med min beagle när jag gick i högstadiet!! Det gick jättebra!! Snabb var han med!! Men tyvärr hade han inga tävlingsnerver...:angel: Synd, för det hade vart kul att få visa alla med fördomar om jakthundar!! Men de som såg oss på träning blev imponerade!!:)

Vi tränade lite lydnad med, men det tyckte han inte var lika kul, så då hade han mest nosen i backen.

Finns med i någon hundsport om någon bassett som tränas i agility. Roxi tror jag hunden kallades :)

Japp, det stämmer, ägaren till henne är barnbarn till min bästa väninna :banana:
Roxi kommer förövrigt ifrån samma kennel som den omdiskuterade Basseten från Stora Sthlm -05, den med magen i golvet.:angel:

Julle skrev:
Jag tränade agility med min beagle när jag gick i högstadiet!! Det gick jättebra!! Snabb var han med!! Men tyvärr hade han inga tävlingsnerver...:angel: Synd, för det hade vart kul att få visa alla med fördomar om jakthundar!! Men de som såg oss på träning blev imponerade!!:)

Vi tränade lite lydnad med, men det tyckte han inte var lika kul, så då hade han mest nosen i backen.

Visst är det kul att se att även udda raser kan :bump:

Vi har ju Pamela, en strävhårstax som körs i agility, de tränar nog en del lydnad också. Brukar alltid vara med på SS på agilityn där.

Jag har en tjej i en av mina grupper som har 3 wachtlar som hon tränar agility med, en rätt vanlig hundras, men jag har bara sett hennes på agilitybanorna. Och sen är där en dvärgspets och en kuvasz...

//E

Min moster har kört agility med sin leonbergerhane tidigare, han är för gammal nu. Det gick inte så snabbt och att se honom hoppa genom däcket var alltid nervpirrande. "Är det idag han kommer att fastna...?" Men det gick alltid vägen.

Vid uppvisningar körde vi ofta parallellopp, två identiska banor bredvid varandra och då fick alltid den här hunden springa samtidigt som klubbens minsta, en papillon som var så liten att gungbrädan inte vägde över när han stod längst upp. Jättekul att se!

Jag tränar lynad med pappas smålandsstövare vars mamma apoterade under bössa :) , men nån tävling blir det inte då hon är lärd med att inkallningen är att sätta sig framför föraren (tror det är den man använder i bruks) och det är tydligen inte godkänt på lydnanden.

Kram

Men du kan ju träna in att hunden ska sätta sig vid sidan. Jag menar, om du vill tävla, kan det ju inte falla på det.

Förut skulle jag tycka att det skulle vara roligt men nu tja jag vet inte hunden i fråga fyller snart 8 år och börjar minst sakt bli lite bekväm och jag har inte samma tid längre.

Kram

Ok. Jag uppfattade det som att du ville tävla, men att du tyckte att det var kört, p.g.a hunden lärt sig att sitta framför föraren vid inkallning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 482
Senast: linnsan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 444
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar