Agility med stor hund.

T

Tjalfe

Många har säkert läst min tråd om våran berner sennen som drabbades väldigt fort av lymfcancer. Troligtvis har hon inte så länge kvar i livet enligt veterinären och det har tagit mej väldigt hårt.:cry: Dock vet jag av tidigare erfarenheter att det allra bästa är att kolla efter en ny hund så fort som möjligt för att få annat att fokusera på, även fast jag kommer sakna den gamla hunden precis lika mycket.
Men får ju otroligt dåligt samvete när jag kollar efter ny hund....:(
Kollar just nu efter kennlar som ska ha valpar i vår så jag kan få möjligheten att tinga en.

Det står mellan två raser, Vi har ägt flera av dom här raserna tidigare men kan inte bestämma oss. Men troligtvis blir det en ny berner sennen av många anledningar. Oftast väldigt lugna och trevliga individer som är helt genom snälla, väldigt vackra och även bra vakthundar och en bra "trygghet" när man bor ute i skogen utan grannar.
Jag har dom senaste åren blivit väldigt intresserad av att träna mycket med hunden(lydnad, spår, agility osv..) har tränat en del med min cocker men känner att jag även skulle vilja träna en del om jag köper en ny STOR hund. På nått vis känns det roligare och mer "ordentligt" med en stor hund, vet inte varför. Det är ju även ännu viktgare att "ha koll" på en stor hund än en liten.

Nu blev det mycket svammel, ska gå till det jag egentligen ville fråga om nu.
Agility är ju nått som börjat intressera mej mycket. Men hur skulle en berner funka till det fysiskt? Är det skadligt för dom att hoppa, skutta och springa runt med den "klumpiga" kroppen? Jag bryr mej inte om hur det går på tävlingar och så, det är jag inte ute efter, utan vill bara ha en rolig sysselsättning med min hund.
Läste i sennen-bladet att berner funkade utmärkt till agility om man bara tänkte på att hunden skulle vara i bra hull, bra kondis och att man var noga med uppvärming och även att dom klarat höftproven och det. Men blir osäker, vill inte utsätta hunden för nått som kan skada den.
Det här är ju inte så aktuellt än eftersom hunden ändå måste blir minst ett år innan man börjar med agility men blev ändå lite nyfiken.
Vad tycker ni om att att dom lite "klumpigare" hundraserna tränar agility?
 
Sv: Agility med stor hund.

Ja tycker absolut inte du ska tävla agility me stor ras, pga skaderisken, du kan ju träna slalom å tunneln å sådär men ramlar hunden ner från balansbrädan kan den skada sig oerhört :( man måste vara väldigt försiktig när så stora hundar hoppar å så, min hund fick en fraktur i tassen när han hoppade ner från en balansgång :cry: han väger drygt 70 kg.. fruktansvärt tråkigt att slutet närmar sig för din hund, de gör ju såååå ont, men ja håller me skaffa hund direkt hjälper en igenom den svåra tiden som väntar.... hoppas du hittar en kompis du kan ha roligt me, alla raser har ju saker som passar dom träningsmässigt, just agility passar ju inte stora raser men man kan ju spåra å träna andra roliga saker :) lycka till nu kram
 
Sv: Agility med stor hund.

Tävla hade jag ju inte tänkt. Så då kan jag ju hålla mej till hindrerna som är på backen. Tunnel(finns det så stora tunnlar?:angel: ), slalom och kanske enstaka småhinder?
 
Sv: Agility med stor hund.

jadu enligt uppfödare ska man ju knappt promenera me stora raser :angel: men ja tror inte att de är skadligt i måttliga mängder, dock bör man ju vänta te hunden är över 1 års ålder. min vovve e en jäkel på att hoppa när han vill men sätter man upp hinder så vägrar han ha ha... jadå tunnel kan dom allt krypa igenom :d dom stora kan allt göra sig små..
 
Sv: Agility med stor hund.

En av Norges absolut bästa hundar har varit en bernen sennen (ruskigt unikt men ändå). Den kom till och med med i norska landslaget.

Har du inte tänkt tävla ser jag inget hinder att köra lite agility med en bernen. Ur tävlingssynpunkt är nog det att föredra att köpa en mindre ras som slits mindre.

Men du behöver ju inte hoppa fullhöjd exempelvis och tänka på att värma upp ordentligt och varva ner efteråt och inte lägga honom/henne i en kall bil.

Skogen är ju utmärkt att förbereda dem i genom terrängpromenader - över stock och sten!
 
Sv: Agility med stor hund.

Jag tror säker du kan träna Agility på hobby nivå. Vet flera på klubben som gör det.. Men vill du satsa och vinna rubbet kanske du sak välja en annan ras!;)
 
Sv: Agility med stor hund.

Jag håller på med agility med stor hund, inte alls på hög nivå men för vårt egna höga nöjes skull. Vet dock många inom vår ras (rr) som tävlar mycket.
Angående skaderisken finns den oavsett vad du gör, när min yngsta var på promenad 8 månader gammal trillade han i ett dike och bröt nacken. Så nog kan både små och stora hundar skada sig allvarligt oavsett vad man gör med dom.

Lycka till !
 
Sv: Agility med stor hund.

En så pass stor hund tar väldigt lång tid att växa upp och bli färdig i kroppen och nån rekorderlig agilityträning vid 1 års ålder rekommenderar jag inte!
Det finns andra stora mysiga raser om du kan tänka dig (lek med tanken bara!) som passar både till agility och annat. Jag är inte det minsta rädd när jag är ute med min Beauceronhanne i mörkret om kvällarna, jag tror inte det finns många som skulle hoppa på oss i skogen eller på gatan! Han är 72 cm och väger nästan 50 kg. Han är vig och snabb och arbetsglad till max och när han blir lite äldre ska jag köra agility med honom!
Kanske inte heller den rasen man tänker först på som agilityhund (även om en Beauceron var 2:a på Franska Agilitymästerskapen!) men en anledning att tänka lite utanför dom sk Ramarna!
Även om du bestämt dig för en Berner Sennen kan du väl leka med tanken på en annan ras och kolla lite i rasböcker osv? Bara för skoj skull om inte annat! Man vet aldrig...!
PS! Såg just att du även är intresserad av spår, lydnad, etc... Ojoj, då är "min" ras något för dig! Fast nån LUGN hund är det ju inte direkt... DS.
 
Sv: Agility med stor hund.

Nja, både jag och familjen är helt säkra på att det blir antingen berner sennen igen eller en newfoundland som vi haft flera stycken innan(och nej, blir det en newfie ska jag inte träna agility, det har jag uteslutit).

Jag känner inte till "din" ras så speciellt mycket men har för mej att den ser ut ungefär som en dobermann och är korthårig= BIG NO NO;)

Därimot har jag kollat lite på sankt bernard, leonberger pieernerisk(hur tusan stavas det?), och liknande raser. Men eftersom jag är helt tokkär i både berner och newfie och dessutom "känner" rasen så blir det något utav det.

Just nu är jag inte sugen på ny hund alls. Tog bort min lilla älskling för bara några timmar sen, känner mej helt tom.
 
Sv: Agility med stor hund.

Jag förmodar att en del av svaret var riktat till mig och en del till TS eftersom att jag inte letar ny hund.

Att börja träna agility innan 1 års ålder har jag verkligen inte förespråkat ?!?! Jag tränar med min ena hund, han är faktiskt snart 5 år och friröntgad så han är nog färdigväxt.
 
Sv: Agility med stor hund.

Nejdå, Xaheena det var inte alls riktat till dej! Jag ville bara påpeka det eftersom TS kanske var lite ivrig och ville bärja träna genast. Agility är en tuff sport som kräver en färdigvuxen hund, i varje fall innan man börjar träna snabbhet, etc. Det var inte menat som kritik mot någon! :)
 
Sv: Agility med stor hund.

Nejdå, Xaheena det var inte alls riktat till dej! Jag ville bara påpeka det eftersom TS kanske var lite ivrig och ville bärja träna genast. Agility är en tuff sport som kräver en färdigvuxen hund, i varje fall innan man börjar träna snabbhet, etc. Det var inte menat som kritik mot någon! :)

Jag vet mycket väl att man inte ska börja med agility för tidigt.;) Både för att hundens kropp och psyke inte är färdigvuxet men även för att jag vill ha en vältränad och lydig hund innan jag börjar med agility. Har läst på ganska mycket om just den sporten eftersom jag var påväg att börja med min cocker, dock har det inte blivit av än då jag inte trivts i klubben + att agilitytränaren var mamma-ledig. Ville bara veta vad ni tycker om att träna en stor hund i agility.;)
 
Sv: Agility med stor hund.

KL
Lena- vad bra, du svarade på mitt inlägg så därför tog jag det som riktat till mig.

TS- Jag har väntat länge med min äldsta då vi inte riktigt kom igång tidigare. Jag tar hellre det säkra före det osäkra och är kanske lite övernojig oxå. Min yngre har nyligen fyllt 2 år och blev friröntgad förra veckan så nu börjar vi på nybörjarkurs.
Inom vår ras finns det guldhundslista för agility oxå, alltså att de 5 bästa under året får pris. Och som sagt har jag ju en tämligen stor ras och om det nu var så skadligt med agility som vissa har påstått har jag svårt att tro att vår rasklubb skulle uppmuntra till det.
 
Sv: Agility med stor hund.

Och som sagt har jag ju en tämligen stor ras och om det nu var så skadligt med agility som vissa har påstått har jag svårt att tro att vår rasklubb skulle uppmuntra till det.

Det tänkte jag också på. Jag läste ju om det här i sennen-bladet där det stog en artikel enbart om agility med berner sennen. Och där uppmuntrades det ju. Så då kan det ju inte avra så farligt? Eller?

Våran berner tik som fick somna in igår har inte tränat i varken agility eller något annat men har varit helvild ute i skogen. Hoppat över nerfallna träd, upp på höga stenar, ner för höga stenar osv, och hon hade absolut inte några problem med sina leder, hon var väldigt smidig och fräsch.
 
Sv: Agility med stor hund.

Hej,

varför skulle man inte kunna träna agility med stor hund. Som många tidigare inlägg är det många som gör det. Det man får göra är väl att anpassa träningen efter hunden, inte hunden efter träningen. I träningen ingår att inte ge sig på svårare moment än vad hunden klarar av. Själv är jag en glad amatör, som med min hund (foxterrier) just gått en inledande och grundläggande kurs i agility där man får lära sig lite mer om handling, hur hunden fokuserar framåt, att gå slalom mellan två pinnar, hur man själv som förare rör sig.... hur kul som helst. De stora hindren kommer inte in förrän långt senare och som alla vet ska man "skynda långsamt". Så är Du intresserad, börja träna ;). Instruktören vet juh hur man tränar och att man inte har för brått *S*.

/johanna
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 457
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 255
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 744
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 976
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp