Agility hinder

Ciindy

Trådstartare
Fick idag h*öks nya hundkatalog och såg att dom hade börjat med att sälja agility hinder. Räknade ut vad ett däck skulle kosta och fick det till 374 kr med lite special utrustning, dvs 2 ringar i olika storlekar. Med bara 1 ring skulle det kosta 315 kr istället. För att man ska kunna bygga upp ett hyffsat däck måste man ha: Ring 59 :- "Hållare" 69:- (säljes i par) Clips 49:- (säljes i par) stav x 2 69:- Eftersom en 14 årings ekonomi inte är allt för bra så passar nog inte detta hinder mig allt för bra. Vet ni någon affär som säljer agilityhinder över nätet? Jag vill även ha "hopp" hinder som går att höja upp till 60-70cm och vanliga tunnel.

Jag har även tänkt på att bygga egna men eftersom att jag vill ha hinder som är lätta att flytta, sänka och höja vet jag inte om det alternativet skulle passa mig så bra. Har ni ritningar på lätta agility hinder, däcket, hoppet, långhoppet och en flyttbar slalom?

Sen passar jag även på att fråga, hur högt ska däcket & hopphindrena vara i Lage? :D:D:D:D:D

Sv: Agility hinder

Flyttbar slalom, då tar du elstängselstolpar och sätter på 60cm avstånd.

Istället för att köpa bommarna så är det billigare att köpa vanlig rundstav och kapa till rätt längder.

Det har jag redan gjort. Men då måste man ju göra hål i marken för att dom ska stå upp. Sen om man vill göra flera olika barnor måste man göra hål i marken varenda gång och tillslut är gräsmattan bara en massa hål :angel:

Bor du i lägenhet eller på gård? För om du bor på gård kanske det finns en bit mark som kan avaras som du kan ha en egen träningsbana på?

Jamihundsport.se har en del agilityhinder.. Alla du behöver för att träna in hoppklass iaf.. har deras latta tunnel som är bra men ganska lätt.. Hopp hinderna är bra med, lätta att flytta då de bara har en pigg i botten på stödet..

Själv har jag precis fått min snälla svetskunniga storebror att bygga ett riktigt däck åt mig. Med järnram och så fick jag ett beg mcdäck från jobbet som jag har silvertejpat och satt dit.. Proffsigt värre och snyggt!!

Jag bor i villa så att jag har en hel baksida som jag får träna på hur mkt jag vill. :bow: Jag vill ju bygga upp en mer avancerad agility bana än den jag har nu, slalom och 1 hinder som jag bygger upp med mina småsyskons plaststolar och sånna här väg pinnar :)

Har nu köpt däcket från hööks, jag fick pappa och sponsra mig :love: Nu vill jag ha en tunnel och platta tunneln... Tyvärr är pappa imot att ha balanshinder på baksidan :angel:

Jag blev inspirerad när jag kollade i Hööks så jag åkte runt på "shoppingrunda" i dag, hittade koner, en tunnel och en mindre rockring på Barnens Hus, bambustavar och stängselstolpar på Granngården samt allroundtejp i silver + svart isoleringstejp på ett byggvaruhus.
Tillbringat nån timme med att tejpa in stängselstolparna (de var gjorda av glasfiber och vill inte att vovvan ska få glasfiberstickor i sig :crazy:) så nu är de silverfärgade med svarta ränder istället för vita ;)

En fråga till de insatta, hur stort mellanrum ska det vara mellan pinnarna i slalomen?
Edit: Läste nu att det var 60 cm... gäller det även för små hundar?

Jag köpte en "agillity-tunnel" på leksaksaffären här i stan, kostade 149:- :idea:
Enda nackdelen är väl att tyget är rätt tunt, men den har hållt bra för mej.
Men för det priset är det ju värt att köpa flera st ifall man är rädd att den ska gå sönder :)
Så kolla på någon leksaksaffär, där kan du säkert hitta något liknande som den jag har!!

Angående hinderhöjder och höjd på däcket så står allt i Agilityreglerna Hinderbreskrivningen börjar på s.15

Jag har köpt koner i leksaksaffären som jag har som hinderstöd (funkar för small ;)), ett jätteplockepinn från Rusta som jag har som slalom och bommar samt en lektunnel på ikea.

Jo har tänkt på en sån så imorrn bär det av till leksaks affärn :) slalomen får väl bli pinar nedstuckna i marken och däcket är fixa nu=) nu behöver jag bara platta tunneln nån som vet vart man köper en billig sån då? :D Kanske man kan ta en kort lek tunnel och sätta fast nå tyngre tyg på den...

Nu får jag suuuper lust att träna agility :bump::bump::bump::bump::bump:

Jo har tänkt på en sån så imorrn bär det av till leksaks affärn :) slalomen får väl bli pinar nedstuckna i marken och däcket är fixa nu=) nu behöver jag bara platta tunneln nån som vet vart man köper en billig sån då? :D Kanske man kan ta en kort lek tunnel och sätta fast nå tyngre tyg på den...

Nu får jag suuuper lust att träna agility :bump::bump::bump::bump::bump:

Det borde inte vara sååå himla svårt att bygga en sån tunnel tycker jag.. Om man bygger en "kojja" och fäster en tyngre presenning i den så blir det ju en platt tunnel :)
Den måste ju iaf vara rätt stabil så hunden inte drar den med sej när den kryper igenom!
Sen vet jag att kommunförrådet tar hand om saker från gamla lekplatser osv, där kanske man kan få/få köpa billigt andra saker som är användbara, såg ngt som liknade ett A-hinder på vårt kommunförråd, gungbrädor även :)

*kl*

Ni som har lektunnlar som agility-tunnel har ni upplevt att det är halkigt för hunden i tunneln? Jag testade att skicka igenom min vovva (kastade en tuggknut före :angel:) och hon drattade omkull på en gång men tog sig ändå igenom... men är det nån som har nåt bra tips på hur man kan göra tunneln mindre halkig?

Idag har jag varit och köpt en leksakstunnel... tyvärr är den bara 46 cm hög och vovven är 45, svansen tar i :smirk:... Jaja jag får väl vara nöjd han går ju igenom iallafall :) Nu ska jag bara vänta på att däcket kommer =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka