Aggressivt? beteende

Z

zanki

Vi har en valack (flockledare) som har gått till attack mot både ett sto och en valack. Han siktar in sig på en i taget och jagar den tills båda är helt slut. Valacken som blev attackerad är smidig och kom undan. Stoet gick omkull, då fortsatte han att sparka på henne när hon låg ner tills jag sprang ut i hagen och tog ut honom därifrån. Stoet blev ordentligt skadad men kommer att klara sig.
Nu har vi separerat honom från flocken och han går i en egen hage tillsammans med en annan häst som han gillar.
Vi har haft honom i 3 år och han har aldrig visat ett sådant här beteende förut. Tidigare har han haft ett "överdrivet" behov av att flytta på de andra hästarna, speciellt vid fodringar men detta har blivit bättre när vi började med fri tillgång på grovfoder.
Han är snäll mot människor och lätthanterlig.
Jag vill gärna ha tips om forskning eller artiklar att läsa.
Är det här ett stört beteende eller hingstigt eller ett rangordningsproblem eller. . . ?
Går det att göra någonting åt det?
Kommer han någonsin mer att kunna gå i blandflock?

Sv: Aggressivt? beteende

Herregud, stackars sto! Hur gick det för henne?

Valla e ju ett "hingsbetende", även att flytta på de andra men jag vet inte om det är helt "normalt" att sparka på en liggande häst som inte hotar honom på ngt sätt... Tror det har mkt med rangordning att göra, men jag är absolut ingen expert men jag skulle gissa på det, vet du varför han jagade dom , var det i samband med ngt?

Ja det kommer han kunna göra. om han går med en hingst eller en stark flockledare som sätter HONOM på plats och jagar runt honom istället för att din häst jagar runt de andra.

Men bra att ni har flyttat på honom!

Låter som den är störd. Har den fått stryk själv?
Rids den?

Skulle aldrig våga släppa in den igen- bara med ett värre monster.

Det där låter precis som min new forest jag hade förut!
Han fungerade liksom inte riktigt socialt med de andra hästarna. Han var den som bestämde i flocken - men han var ingen bra ledare. Han kunde bl a genomföra utstuderade "attacker" som gick ut på att tränga in de andra i ett hörn och sparka mot dem. Han bodde även hos mammas kompis ett tag, där han gick med ett sto. Där gjorde han likadant som din valack - han sparkade på stoet tills hon låg ner och fortsatte sedan sparka. Det om något tycker jag inte är ett normalt hästbeteende - att sparka på en annan häst som visar sig så svag, speciellt när det inte är en rival utan ett sto. :crazy:
Han var överhuvudtaget ganska läskig med andra hästar. Att släppa ihop honom med nya var ett jävla projekt. Ofta skulle han "flytta" på de andra hästarna av helt omotiverade anledningar, t ex blev han "svartsjuk" när "hans" sto och ett annat sto (!) stod och kliade varandra - då skulle den ena jagas bort.
Han var väldigt hingstig, antagligen pga att han hade kastrerats sent, och vi funderade ett tag på om han var klapphingst. Vi tror delcis att hans beteende kan ha berott på dels att han kasterades sent, och dels att han gick väldigt länge med bara sin mamma och därför sent fick lov att veta hur det fungerar i en flock. Dessutom tror jag inte att det fungerade så bra med den andra hästen där han bodde innan han kom till oss, dock vet jag inte riktigt om han var ranghög där också - enligt de förra ägarna var han inte det, men med tanke på hans konstiga flockbeteende kan de ju ha missuppfattat honom.
Han var, precis som din valack, väldigt lätthanterlig och snäll mot människor.
I slutet när han bodde hos oss fick han gå själv i perioder - i början för att bantas, men sedan märkte vi att han blev lugnare av att gå själv. Han kände då inte samma behov av att hela tiden hålla koll på de andra.
Nu har vi sålt honom, men den hästen han går med nu funkar det tydligen - efter vad jag har hört - riktigt bra. :banana: Väldigt kul att höra.
Men i ditt fall är det nog trots allt bäst att han får fortsätta gå själv, men helst i hage bredvid de andra hästarna så att han kan "prata med dem" över staketet - hästar behöver trots allt socialt umgänge. Har du tur är han som vår valack och blir även lugnare av att gå själv och "slippa" hålla koll på de andra.

Ungefär samma hände hos mina hästar igår. Hemskt!! Har två ston varav ett med föl och en tvåårig valack som gått ihop hela tiden. Valacken är en mes i vanliga fall, lägst i rang och fölet bossar tom. över han.
Skulle ta hem min ettåring ett sto igår från betet. Tanken var att ettårigen och valacken skulle gå ihop för att underlätta att få in. Han blev som tokig!?? Jagade henne runt runt och fick in henne i hörn så hon höll på att springa igenom staketet och ner i bäcken, in i väggar och runt runt?? Verkade som han ville försvara de andra som gick i hagen brevid!? Alldeles skogstokig! Fick ta in henne såklart och idag gick alla ihop. Hon är utfryst av alla förutom fölet som gillar henne. Men då kommer mamman och jagar iväg. Vet inte hur jag ska göra? Nu får hon vara ifred och kommer åt maten men jagas så fort hon kommer i närheten av de. Ngn som har förslag?? Väldigt tacksam!! Kanske går det över? Men hemskt att se att hon inte får vara med. Kanske valacken får gå i egen hage ett tag? Alt. att hon får gå med sin mor ett tag?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 935
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Mli
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva synpunkter på hästbeteende. För en månad sedan flyttade en valack in hos oss. Vi har en ranghög snäll valack som...
2
Svar
20
· Visningar
2 474
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel