Z
zanki
Vi har en valack (flockledare) som har gått till attack mot både ett sto och en valack. Han siktar in sig på en i taget och jagar den tills båda är helt slut. Valacken som blev attackerad är smidig och kom undan. Stoet gick omkull, då fortsatte han att sparka på henne när hon låg ner tills jag sprang ut i hagen och tog ut honom därifrån. Stoet blev ordentligt skadad men kommer att klara sig.
Nu har vi separerat honom från flocken och han går i en egen hage tillsammans med en annan häst som han gillar.
Vi har haft honom i 3 år och han har aldrig visat ett sådant här beteende förut. Tidigare har han haft ett "överdrivet" behov av att flytta på de andra hästarna, speciellt vid fodringar men detta har blivit bättre när vi började med fri tillgång på grovfoder.
Han är snäll mot människor och lätthanterlig.
Jag vill gärna ha tips om forskning eller artiklar att läsa.
Är det här ett stört beteende eller hingstigt eller ett rangordningsproblem eller. . . ?
Går det att göra någonting åt det?
Kommer han någonsin mer att kunna gå i blandflock?
Nu har vi separerat honom från flocken och han går i en egen hage tillsammans med en annan häst som han gillar.
Vi har haft honom i 3 år och han har aldrig visat ett sådant här beteende förut. Tidigare har han haft ett "överdrivet" behov av att flytta på de andra hästarna, speciellt vid fodringar men detta har blivit bättre när vi började med fri tillgång på grovfoder.
Han är snäll mot människor och lätthanterlig.
Jag vill gärna ha tips om forskning eller artiklar att läsa.
Är det här ett stört beteende eller hingstigt eller ett rangordningsproblem eller. . . ?
Går det att göra någonting åt det?
Kommer han någonsin mer att kunna gå i blandflock?