Aggressivitet och menatlitestest

lakrits

Trådstartare
Läste på en annan tråd här om någon som försökte "trigga" sin hund för att se om den blev aggressiv..lyckades inte;)

Jag undrar om man ska göra det?
Alltså är det bra att kolla hunden så..försöka få fram den till aggressivitet...bara för att kolla hundens mentalitet?

Sedan undrar jag om man kan göra mentalitetstest på blandrashundar eller är det nåt man bara gör på renraser i olika utbildningar?
Vid vilken ålder eller när gör man detta?
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

jag tror inte jag fattade första frågan?

officiella mentalbeskrivningar kan man nästan glömma om man har en blandras. man FÅR vara med, men blandraser blir alltid bortprioriterade till förmån för bruksraser och övriga raser i nämnd ordning. såvida du inte ska utbilda hunden till räddning. men det finns inofficiella mentalbeskrivningar, och där har rasen ingen betydelse. jag letar för fullt. hojta till om du hör talas om något :)
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

Om du nu lyckas trigga din hund. Vad säger det DIG? Mer än att du lyckades? Du har inget att jämföra med.

Försök komma i kontakt med någon privat aktör. Money talks. Betalar du tillräckligt mycket så kommer någon att ta emot dig ;)

Hunden bör vara mellan 2-4 år enligt regelverket för att den så ska hinna utveckla sina medfödda egenskaper. En hund på 1 år visar kanske inte allt redan då.
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

Jag antar att du syftade på att det var jag som triggade min hund till aggresivitet. Jag tycker du läser in lite väl mycket i mitt inlägg i så fall.

Tråkigt med folk som ska övertolka vad man skriver....:( *raderat*
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

Onödig provocering är ju inte bra, men visst har man utforskat vissa saker som att ta maten, ta ben osv...min schäfer är världens snällaste, jag kan ta vad som helst från honom ...MEN jag kan inte lägga ner mitt huvud mot hans ben/mat...då lyfter han överläppen och det tycker jag att han är i sin fulla rätt till ( har gjort det en gångför att prova)

Eftersom jag har två hundar så är det ju ordningar om maten/benen dom emellan, han morrar mot den lille så fort han kommer för nära maten, men han gör aldrig mera än så och det har t om hänt att lillen varit så fräck att han helt sonika tagit benet från den andre och då har det varit som Ok......

Jag behöver inte provocera honom för att JAG ska ha mitt anikte mot hans mat....det tycker jag kan vara överkurs.
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

Jag har funderat på att låta mentaltesta Zingo, mest för att se om han kan ha en aggressiv sida. Jag kan göra precis vad jag vill med honom och mot honom utan att han visar något. Till och med katterna kan gå och äta ur hans matskål när han står där och tuggar han bara backar undan och väntar tills de går. Om vi möter hundar ute som skäller och bär sig åt så tittar han på dem och sedan vänder han huvudet på andra hållet och ignorerar dem totalt. Han försöker inte ens morra. Det är som om han tycker att de är löjliga.
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

Angående första frågan så undrade jag bara om det var något man brukade göra som ägare för att testa sin hund.
Då hade jag missat nåt i så fall.....;)

Jag har nog inte tänkt använda honom till något speciellt så...lydnad iofs..men tänkte mer att det kunde vara bra och rentav intressant att göra ett mentaltest.

Jag lovar att hojta till om jag hör nåt.....;)
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

Nej...det var inte alls så jag menade...inget illa.

Som jag skrev i inlägget ovan så undrade jag väl egentligen om man ska göra det eller om man brukar göra det för att kolla sin hund.
Jag har varit hundägare i många år men trodde jag missast något i hundhållningen....det var allt.
Nu har vi ändå en sådan blandning där två raser i alla fall är brukshundar/vakthundar och det är klart att man vill ju veta hur just sin hund är.

Jag förstod ditt inlägg och ni ska vara glada över en sådan hund, kanske både på gott och ont :)

Ber om ursäkt om jag uttryckt mig klantigt:bow:
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

Sådana saker har jag också kollat.
Ta mat, ben, leksaker osv osv.
Han accepterar allt och morrar inte eller dyl. åt det.

Han gjorde det till en början..men det fick han allt sluta med.
Vi har också två hundar...en liten mindre ettrig tik också :smirk:
Där blir det ju lite morr osv. om det är ben inblandat men de vet sin plats sinsemellan så det funkar bra.
 
Sv: Aggressivitet och menatlitestest

jag har aldrig hört att man ska försöka trigga hunden att visa aggressivitet? annat än på mentaltest/beskrivningar?

aggressivitet är en mycket komplex egenskap som i sin tur beror på flera andra egenskaper. hunden kan vara aggressiv för att den är rädd, för att den är arg eller både och. aggressiviteten kan vara generell eller situationsbunden. så frågan är vad man får ut av att se om man kan trigga hunden att bli aggressiv?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 474
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
364
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp