Aggressiv mot insektstäcket??

Lillsillen

Trådstartare
Måste bara få kolla om någon varit med om nåt liknande...

Har sto, föl å valack går tillsammans sedan nästan 2 veckor tillbaka.
Sto o valack har gått ihop under drygt 1,5 år med blev litet avbrott i samband med fölning.

Hopsläppet med sto o föl gick helt odramatiskt, han bad om ursäkt och lovade att inte störa bara han fick vara med :o

Men, häromdagen satte jag på stoet ett brunt insektstäcke hemma i stallet, vi gick med alla hästar de 500 metrarna till betet och släppte dem. Eftersom täcket var nytt ville jag se att det låg bra så jag stannade lite extra länge. Rätt vad det var så gick valacken till attack mot stoet!! Han var helilsk och gjorde utfall på utfall. Hon slogs tillbaka o fastnade nästan med sina bakben UPPE på hans rygg (han mkh 150 o hon 164)- Jag försökta få iväg honom men han ville bara attackera på nytt. Täcket låg illa så jag försökte att få av det emellan varven som jag föste bort valacken..och till slut lyckades jag.

DÅ blev det lugnt på hästarna...å sen inge mer....

VARFÖR gick han till anfall?? försökte han skydda fölis mot detta monster till sto eller?? Kände han inte igen henne??
Vad tror ni??

Nu ska jag prova ett ljust insektstäcke, få se om jag får samma reaktion...

Sv: Aggressiv mot insektstäcket??

Jag har varit med om liknande, fast då var det stoet som spöade upp valacken som hade täcke på sig...
Det gick över efter ett par dagar, gissar att det handlar om att beskydda fölet...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 042
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar