Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Netika

Trådstartare
Hur hade ni hanterat situationen.

2 årig kallblodstravare, førsta følet før ägaren; egen uppfødning med tanke på amatørtrav.
Kastrerad som ettåring pga temperamentet; inte klapphingst.

I sommar skulle ägaren lägga ut hø i hagen. Då blev hon attakerad førsta gången, hästen reste sig och sparkade henne i ansiktet med framhovarna.
Min førsta konfrontation med honom var en kväll när jag skulle fodra, skulle bara lägga in hø och han møtte mig i boksdørren. Jag tog steget in mot boxen før att få in høet och då smällde det. Han reste sig och slog med framhovarna mot mig sedan vände han och slog ut med bakbenen.
Efter det sätts alltid grimma på hästen innan man øppnar boxdørren och han binds upp utifrån utan att øppna boxdørren innan fodring.
Senaste som hände var när ägaren skulle rykta honom. Han stod då uppbunden. Han är kittlig och vid ett tillfälle slog han med bakbenet. Då "dytta" ägaren honom i sidan varvid han reser sig fullt på bakbenen och attakerar.

Ägaren är också rädd vilket har lett till att de gånger han "bara" attakerar med viftande ben och huggande tänder slår hon honom som straff och springer undan eftersom han då bli ännu mer aggresiv.
Detta har, som jag läser hästen, lett till att han gått från ren aggresivitet till att både vara aggresiv och rädd.

Av och till säger hon att allt ordnat sig och han har varit så snäll några dagar men saken är det att så länge allt sker enligt som han vill ha det och ingen ber honom om något gør han ju inget.

Jag är rädd denna häst. Riktigt rädd. Med åren har jag lärt mig respektera hästkrafterna och jag har bara en gång tidigare møtt en häst som varit så lättprovocerat aggresiv. Det var också en 2 åring men en hingst, han slog mig till backen med frambenen och fortsatta slå mig när jag låg på backen. Det tog två personer før att få bort han från mig.

Det är otäckt før planen är att snart ska han och min häst gå tillsammans. 2 åringen är riktigt undergiven mot andra hästar, det är bara mot människor han är aggresiv. Men jag är rädd vad som kan ske när jag ska hämta min häst. Jag vågar inte hantera 2 åringen, inte be han backa om han står vid grinden, inte ta på grimman eftersom han kan hugga.

Jag har ingen tanke på att ge mig in i uppfostran av denna häst, ingen alls. Men jag måste førhålla mig till honom. han är stallägarens och det är bara hon och jag som har hästar i stallet.

Vad säger ni? Øverreagerar jag? Eller bør jag säga som det är till stallägaren att jag inte vågar att min häst och hennes går tillsammans? (Då måste en ny hage byggas.)

I tillägg till detta är stallägaren høggravid...

Tacksam reflektioner/Netika
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Det jag hade gjort är att en dressyrpisk tll hands. Drämma i boxväggen för att sätta respekt, innan man går in. Samt ha den med sig och drämma till om han börjar eller rättare sagt när han börjar.

När man gör så här så gäller det att bygga förtroendet upp igen och vid de tillfällena som man kan och få honom att förstå att det är mysigare att va snäll. Det går att tuckta en sådan här häst för han är såpass ung, men det medför lite tuffa grejor. Det är inget man mesar med.

När han då har lugnat sig, beroende hur långt tid det kan ta så får man göra en ELLER FLERA join-up på honom.

Men det gäller att han verkligen fattar att detta måste upphöra.

Är annars livsfarligt.:crazy:

Din vän som är gravid ska nog inte göra detta om hon känner oro, eller inte vet med sig att hon kan fullfölja, för det är ju det viktigaste.

ATT MAN INTE GER SIG!;)
Det är som med småbarn och m fl - Om man ger lillfingret tar de hela handen.
Men i detta fallet blir det helt andra dim:crazy:entioner.

Lycka till.:)
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Jag hade nog inte velat ha min häst tillsammans med en sådan som du beskriver. Det kommer att begränsa dina möjligheter att använda DIN häst.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Hej Netika.

Bekymmersam situation du hamnat i men det går att lösa om ni har den tid och tålamod som krävs just nu, till att börja med är han nog varken rädd eller aggresiv utan hans betende är att han helt enkelt har övertaget och utnyttjar den rädsla ni visar vid konfrontation med honom omedelbart, unghästar har en enorm vilja.
Du skriver inget om hur många hästar som finns omkring honom eller vad du har för häst, kom han som 2 åring eller är han född på gården, detta är viktigt i sammanhanget, att han underkastar sig andra hästar i hagen handlar bara om rangen.
Ett par tips, ta bort piskan när ni ska gå in i boxen, ni ska endast använda kroppsspråk när ni kommunicerar, visa absolut ingen rädsla, titta honom inte i ögonen, behåll lugnet och låt hästen komma till er(han gör det till slut men det kan ta tid och ni måste ha tålamod) binda upp honom i boxen är helt förkastligt det förvärrar bara läget just nu, han markerar boxen som sitt revir, eftersom han har ledarskapet över er så är det helt naturligt att han gör så, ni måste helt enkelt omvända läget, det är vi människor som är ledaren och det är vi som ska lära hästen det och det gör vi när dom är unghästar, och det är ägarens ansvar....Lycka Till.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

:bow::bow::bow:

Instämmer med föregående talare.

/M
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

JAg skulle inte hantera den hästen och alltså inte ha min häst i samma hage.
Hantera hästar som är på den nivån överlåter jag till andra som är bättre på det än jag. Ingen risk jag tycker det är värt att utsätta mig för.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Ta proffesionell hjälp- nån som kan LÖSA problemet, utreda varifrån det kommer och hjälpa er att få bukt med det.

/Migo
skulle gärna ta sig an hästen- vart bor den?;)
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Hästar har inte revirtänkande- om han är aggressiv så är det för att han lärt sig att det är ett effektivt betende.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Kamphäst kanske?

Nej skämt åtsido,du ska givetvis inte hantera denna häst.Den verkar ju livsfarlig.Be om en egen hage och försök få ägaren att ta hjälp av någon kunnig hästtämjare.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Om det inte ar du som har ansvaret for uppfostran av denna hast sa skulle jag ge dig radet att bestamt saga nej till att ha nagot med den att gora. Det ar maste vara din ratt att bestamma vilka hastar du vill ska ga med din hast och vilka hastar du vill ha att gora med. En san hast kommer bara att bli jobbig att ha omkring, om du inte vill lagga ner massor med arbete pa den, och det sa du ju i inlagget att du inte vill.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Du verkar hästkunnig, men jag blir förvånad när du säger att hästar inte markerar revir....hela grejen är att han visar att han är ledaren i dessa lägen då han har full kontroll över läget, det kan ha sin förklaring i att kastreringen kan ha gått snett, därav hans betende mot människor.....men man kan lösa alla problem bara man har den tid å tålamod som krävs.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Ge mig ett hållbart faktabaserat argument för att hästar har revirinstinkt! Självklart har de "hemkänsla", men till skillnad från revirtänkade djur har de inget "privat område" som de skyddar från inkräktare.

Det vi uppfattar som "stör inte i MIN box" handlar om att hästen antingen försvarar sig i en situation där den känner sig utsatt, eller har märkt att den får sin vilja igenom genom att hota.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Jag hade inte haft med den här hästen att göra, och hade totalt fullständigt blåvägrat att ha min egen häst i hagen med en så farlig häst.

Håller med Dorinda m fl som säger att du inte ska hålla på med den här hästen. Den är enl din beskrivning en problemhäst av värsta sort och ska antingen komma till någon Hempfling-typ mirakelproffsmänniska för att ändra sitt beteende, eller helt enkelt tas bort innan den dödar någon. Den är inget för hobbymänniskor.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Eftersom det inte är din häst och du inte vill uppfostra den - håll dig på avstånd. I det läget hade jag aldrig accepterat att ha min häst i samma hage, skaderisken är alltför stor... Hästens beteende tyder på en otrolig brist på respekt för människan, vilket i kombination med hans kunskap att man kan få som man vill genom att anfalla, gör honom ganska livsfarlig. Speciellt när de människor som BORDE vara ledare är rätt så livrädda för honom....

Jag har själv ett sto hemma som har ett beteende som liknar hans. Hon anfaller med bett, men framförallt sparkar och stegringar, när hon inte får precis som hon vill. Jag är också, innerst inne, väldigt rädd för henne. Dock är jag fast besluten om att kämpa in i det sista och aldrig, aldrig varken visa rädsla, ge mig eller vika en tum för henne. Men som sagt, det är MIN häst - jag visste ungefär vad jag gav mig in på, men hade ingen aning om hur pass illa det var. Det har dock blivit mycket bättre på de 4 mån hon har bott här.

I ditt fall så är det nog lämpligast att bara hålla dig på avstånd. Hästar med dessa beteenden är FARLIGA och svåra. Vill man inte verkligen kämpa för individen i fråga, lägga ner mycket tid o s v, då är det bättre att överlåta "uppfostringen" till någon annan.

Att ägaren slår honom och sen springer undan, det tror jag aldrig kommer att ändra hans beteende :( För det första använder ledaren sällan våld mot hästar som är lägre i rang - när hon gör det, ger hon istället signaler som om hon vore längre än honom i rang. Eftersom hon vet att han blir arg och anfaller, så flyr hon undan. Detta stärker ytterligare hästens åsikt att han kan bestämma - en som är högre i rang flyttar sig inte för en som är lägre... Vilket troligtvis stärker hästen i sin förvissning om att han är högre i rang än människan, eller i varje fall starkare - något som gör att han kan kontrollera, styra och ställa genom ren muskelkraft.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Jag har faktiskt stött på ett fåtal hästar som försvarar sitt revir eller hur man ska säga.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Min fundering är om han nånsin gått med någon hingstflock eller andra valacker som är ranghöga? De brukar kunna plocka ner småpojkar så de blir trevligare att hantera även för människor. En 2-åring som inte går att hantera låter inte som något ämne för travet och ägarens "hantering" med spö låter inte heller något vidare. :crazy:

Jag säger som de andra vettiga, ha inte din häst i samma hage och hantera inte den här då det inte är din. En sån här häst ska hanteras av så få som möjligt då han lär bli värre av att flera försöker med varierat resultat. Försök påverka ägaren att låta hästen gå med en fungerande flock unghingstar eller ranghöga valacker som kan plocka ner honom på jorden igen, nu verkar han tro att han är störst, bäst och vackrast av alla.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Ingen lämplig häst för en höggravid kvinna utan hjälp ? Det är visst vanligt att hästar markerar revir mot människor, även om de har låg rang bland hästar. Har de lärt sig att det fungerar så fortsätter de ju och nu är han ju skrämd också. Hästen / ägaren borde få hjälp av ngn som verkligen kan och har tid och dessutom bör han sysselsättas. Köras och jobbas med, det är ju en brukshäst med överskottsenergi. Kan Du inte sätta Din häst ngn annanstans t v. Det kan annars bli riktigt farligt för alla inblandade även hästarna.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Det mest smarta är väl att ställa hästen i proffsträning några månader. Det är väl ändå dags att köra in den...
 
Vad gör hingstar när en andra hingst kommer runt "området/revir" som de finns i. Det är inte bara flocken han skydda och vilda hästar har sina revir att stanna i som du kallade för "hemkänslan".

En häst som var kasterad pga sin beteende tyvärr inte alltid sluta med det bara för kullarna är borta. En väldigt hingstig häst kan har kvar de exakt bekämmer/beteende som matte/husse försökt att klippa bort. The damage is done, så säga. Aggresivetet kan stanna kvar, behöv att söker ut stoar kan faller bort. Därför jag är för tidigt kastering men det är en annan sak/diskation.

Det finns hästar som är så hög i rang över matte/husse att även när de kommer med matten vill de jaga bort de, dock inte matten, bara den som kommer med den. Hans mat, hans box, hans revir. Utan att ser denna häste TS prata om kan jag inte säger att det är precis hans "revir" hans beskydda eller att han har nåt gräns bekymer med folk (rädsla) men jag har sett såna hästar som har skyddat sitt revir och det har alltid varit hingstar eller hingstig valacker.

TS:
Om man bemöta en aggresiv häst med t ex en piske du har odds mot dig att du kommer förlura i slutet. Du kan fram kalle mer saker en du vill fixa. Vissa kan vinna men det är för de har "bruttet" hästen. Men det också finns sätt att ändra vissa beteende med pskologi och som Deltamax sa tid och tålamod. Med en sånt häst skulle jag råda direkt att ni hitta en utbilda människa som har erfarenhet med såna hästar. Tyvärr att det går utan behandling så brukar folk tröttna sälja hästen eller skicka till slakt när det finns faktis lösningar. Eller de som har köpt såna hästar knäcka hästen eller att de är knäckt/skadad/död själv. Ibland fungera det så alla är glad men det version ser jag för sällan.:crazy: Ta tag i det nu innan det blir värre och värre. Jag önskar er lycka till.
 
Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Grejen med det här är att det måste finnas något bakom. Varför beter han sig som han gör? något måste ha hänt! En häst blir inte agressiv helt utan anledning. Om ni dessutom varit rädda för han och gett upp när han bråkar så vet han ju att han kan göra som han vill. Vilket inte är bra. Jag tror absolut att det går att få bort detta beteende från honom men att slå honom är inte ett bra sätt. Det är det aldrig. Det som krävs är mycket tålamod. Det gäller att visa att man inte är rädd för honom utan att slå honom. Att ha med en dressyrpisk ut i hagen tycker jag är en urkorkad ide. Det gör inte saken bättre. Meningen är ju att hästen ska lita på än, vilket han aldrig kommer göra ifall han känner sig hotad. Mitt råd är att ta tag i problemet. Det kommer ta väldigt lång tid men det går. Om det nu är så att ägaren är rädd för hästen och inte orkar/vill hålla på med den så tycker jag att det bästa vore att sälja honom till någon som har tid, erfarenhet och viljan att jobba med honom. Det skulle nog vara det bästa för honom.
 

Liknande trådar

A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp