Aggresiva katter!

S

Sirisiri

"Den perfekta katten".... Hur fin katten än är, så förstår jag inte hur en sån ilsken katt kan premieras så högt i en kattutställning! Det kanske var en pressad situation, men katten borde vara utställningsvan. Jag blev helt upprörd! OKEJ om katten bor hos mkt kattvana personer och de används just till utställning, men de flesta raskatter hamnar väl ändå hos folk som vill ha en trevlig kompis i första hand?

Jag har bara besökt kattutställningar ett fåtal gånger och vet egentligen ingenting om det. Men hur är det på svenska utställningar? Hur mycket spelar kattens temperament in i bedömningen?

Jag blev faktiskt oroad på riktigt! Hur ska man som ej avelsinsatt veta att kattungen man har tänkt att köpa har snälla föräldrar...? Mina katter har jag ju för att kunna borra in hela ansiktet i deras mage när de ligger på rygg! :love: ;) Skämt å sido, men visst är det mysigt med totalt genomsnälla katter? Blir oroad när det bara verkar handla om utseendet och allt annat inte spelar någon roll... :(

Sv: Aggresiva katter!

Jag tycker du ska hålla isär beteende på utställningar och beteende hemma. Som du säger är det en enorm press för katten att ställas ut, vissa klarar det, vissa inte. Massor av dofter, människor, ljud, liv, andra katter osv.
Min Yoga är underbar hemma, men kan absolut inte ställas ut.

Nu såg inte jag programmet, jag jobbade. En katt på svenska utställningar blir oftast neddömd. Yoga fick sitt cert på nåder när hon smällde, mest för att hon var ensam i sin klass. Men hon blev såklart aldrig upptagen för NOM. Går det inte att hantera katten så blir den KIB:ad (Kan Inte Bedömas) och får inte ta supp mer. Tror det är samma som gult kort, efter 3 st så får katten rött kort och får inte ställas ut mer. Huruvida det gäller vid klassbyte (typ kastrering) vet jag inte.
Endel katter klarar grundbedömningarna, men smäller i panel för att den återigen ska hanteras av massa olika människor och visas upp. Applåder kan också framkalla detta beteende.

Därför kan man som ägare om man märker att katten börjar stressa upp sig, dra katten, dvs den går inte upp för bedömning.

Huruvida katten klarar utställningar beror också lite på hur man ställt den. Ställer man den ofta som liten så vänjer den sig ju. Endel tröttnar, då får man sluta eller göra en paus.

Sen finns det dom som älskar all uppmärksamhet. Som slänger sig halvt på rygg på domarbordet och spinner så domaren skakar.

Det kunde feltolkas i programmet. Den katten som "small" var inte den som vann. Det var en röd eller creme burma som var agressiv och en lila som var den man fick följa ägarna till och som vann i slutänden. Både i Sverige och i usa får katter som inte kan bedömas pga agressivitet gult kort. Tre gula= ett rött och avstängning från all utställning (tills katten blir kastrerad om det är en fertil).

Vissa katter kan vara fräsiga och griniga på utställning men änglar hemma, så man vet ju inte förrän man har provat att ställa ut. Min hane är utställd många gånger, med många segrar, men pallar inte om det är en rörig utställning och lokal med tex eko. Det var förvånande när en katt som är van och har varit i finaler många gånger helt plötsligt ballar ur, men man vet ju inte förrän efteråt tyvärr.

När man väljer uppfödare får man höra sig för och helst träffa deras vuxna katter. De flesta sätter hälsa och temperament långt högre än utställningsframgångar, men det finns människor till allt som vanligt. De flesta raskattungar säljs ju som sällskap, och även en aktiv utställningskatt tillbringar 90% av sin tid som familjekatt.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att kattungen du köper har föräldrar med otrevligt temperament ifall du träffar dem på hemmaplan och de är trevliga där. Att vara rädd/upprörd på utställning betyder ingenting för hur katten är på hemmaplan i normalfallet. Det är extremt många främmande katter och dofter på en utställning. Vissa katter gillar helt enkelt inte utställningar utan trivs bäst hemma. Min katthona skulle aldrig göra en fluga förnär och henne kan man gosa med precis hur man vill, men hon var inte särskilt glad på senaste utställningen, hon jamade högt och klagande men var snäll i övrigt. Fortsätter hon så så låter jag henne vara hemma, men jag vill så gärna ha en bedömning av henne i öppen klass först (som hon går i nu).

Nu såg jag inte programmet men läste på ett annat ställe att den arga burman inte var samma som den som det gick bra för (filmarna hade gjort fel). Jag vet egentligen inte hur pass mycket temperamentet vägs in, lite upprördhet från kattens sida får man nog acceptera. Men en väldigt arg katt får nog ingen bedömning.

/Erica

EDIT: Oj, nu svarade vi alla tre samtidigt! :D

Okej, då ska jag lugna mig! ;) Som sagt, jag är inte det minsta insatt i utställningsvärlden. Men blir katterna så stressade av att ställas ut så får man ju hoppas att de har förståndiga ägare som låter dom slippa. Jag har ändå fått den känslan lite att vissa blir helt fanatiska... Och kanske inte ser till kattens bästa i första hand, utan sin egen framgång. :(

Cheeserica skrev:
Nu såg jag inte programmet men läste på ett annat ställe att den arga burman inte var samma som den som det gick bra för (filmarna hade gjort fel). Jag vet egentligen inte hur pass mycket temperamentet vägs in, lite upprördhet från kattens sida får man nog acceptera. Men en väldigt arg katt får nog ingen bedömning.
Den katten jag menade var iaf uppe bland de 15 som tävlade i Best of the best, även om den inte vann. Den hade varit aggressiv tidigare och slet sig sedan från domaren och for ut bland publiken. I högtalarna uppmanade de att inte fånga katten, utan att det borde vara någon som är van att hantera katten som gör det. Trots det försökt alla fånga den och snart fick en gubbe tag på katten. Den var helt rabiat och han tvingades släppa katten. DET måste naturligtvis vara en skräckupplevelse för katten, men den hade som sagt visat tendenserna redan innan.

När jag köpte min första raskattunge kunde jag inte träffa föräldrarna eftersom de inte fanns på plats. Lite tveksam var jag eftersom de två kattungar som fanns kvar var så väldigt skygga. Vid minsta lilla oförväntat ljud var det som att picka på ett akvarium, de bara flög iväg! Det tog nästan två timmar innan den ena (min Mis :love: ) kom fram självmant. Men hon var ju så söööt!! Nu är hon inte det minsta skygg, men tycker att det är fruktansvärt onödigt att hälsa på någon hon inte känner! :rofl: Och så är hon jordens fredligaste varelse! Tror inte att hon skulle gilla utställningar, men jag är ganska säker på att hon skulle pipa ynkligt istället för att bli arg. :D

Är du 100% säker på att det var samma katt? Den arga katten var tydligen en annan (men liknande) färg som den som var uppe för BOB.

Jag har haft sån tur att träffa båda mina katters alla föräldrar (två var som de flesta andra levande varelser :D ) eftersom båda uppfödarna ägt både mamma och pappa.

/Erica

Det var ju inte den som vann, men den var uppe bland de 15 bästa.

Att träffa föräldrarna ska jag absolut tänka på vid nästa kattköp. Men det lär dröja. Ska inte ha fler än 2 katter! :angel:

*Plockar fram stamtavlan* :o

Det är Diadora's Jasmin och S*Iliadens Yoghurt. Mamman är från Norge. Sökte på Google, men hittde inget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka