Aggresiv häst...

T

|>Takida<|

Hallo... jag har ett problem som är det att jag köpte en häst i sommras, han var huuur snäll som helst gjorde itte ett skit. Men när han började sätta vinterpäls så blev han samtidigt aggresiv... Men man har men nöd och näppe kunnar gå in i boxen och ta på honom grimman. men idag smällde det då fort jag öppnade box börren attackerade han mig,.. :cry: :(

Han högg, stegra och sparka mot mig vad ska jag göra för jag börjar bli väldigt rädd för honom efter som jag har fått en del bit märken. han håller även på i gången när man borstar på honom... Och när man har på honom tränset gör han inget. Men efter ridturen är han snäll som ett lamm... :confused:

Jag vill även på peka att jag har haft en ponny i 4 år innan den nya hästen och gått på ridskola i ca 5 år innan det så jag är inte en helt nybörjare men har mycket att lära. Hästen är en högrest herre på 1,70.

Har någon tips så dela med er :bow: :confused: tack på förhand...

Sv: Aggresiv häst...

Låter mer som att hästen fått överta ledarrollen från dig. Han har helt enkelt ingen respekt för dig, och hästar liksom många andra djur känner direkt om du är rädd.
Ni behöver få hjälp av rutinerade människor som kan hjälpa er hitta tillbaka till varandra.

ja jag känner en väldigt duktig dam i samma stall som mig och hon skall hjälpa mig + en tjej som sysslat men nh i ca 4 år skall hjälpa mig... och tack för tipset...

Håller helt med BJÖRKIS!

Du kan även ge honom extra Bvitaminer för att underlätta vid pälssätting och pälsfällning.

mmm jag andvänder b-vitamin men alla i stallet säger att häste blir "tossiga" av detta, men han får en skvätt varje dag.

jag har då aldrig hört att hästar blir tossiga av b-vit! jag har bara hört bra om b-vit! :D

okejj... ver itte var dom har fått det ifrån...

B-vitamin är jätte bra! För övrigt så tycker ja att de låter som om du och hästen bör göra upp med varandra:devil:

Har du kontrollerat så att han inte har några fysiska problem - en del hästar (liksom människor ;) ) kan bli personlighetsförändrade av värk.

När du har uteslutit det bör du ta hjälp av någon kunnig person.

Vinterpälsen har nog inget med ditt problem att göra.

Lycka till!
Mvh Cecilia

Lunagarden skrev:
Har du kontrollerat så att han inte har några fysiska problem - en del hästar (liksom människor ;) ) kan bli personlighetsförändrade av värk.

När du har uteslutit det bör du ta hjälp av någon kunnig person.

Vinterpälsen har nog inget med ditt problem att göra.

Lycka till!
Mvh Cecilia

Det håller ajg med om. Jag fick själv ett bett av en h'st i stallet nyligen, han blir fruktansvärt lättirriterad när han har ont och vill helst inte heller att någon behandlar tyvärr.
MEn sen instämmer jag också i att du ska ta hjälp av erfarna, innan du tröttanr helt och han lyckas skrämma dej rejält. Det är ju lite skillnad på ponnyn. Så ta hjälpa!

fick ett tips av en erfaren mamma i stallet att varje gång han antyder minsta aggresion mot mig, så skulle jag "bremsa" honom med handen efter som han måste lära sig att lysna på mg... detta har fungerat i gången han är ursnäll... men så kommer han in i boxen och fulkomligt försöker att attackera mig... hmm... stör mig lite...
tack för alla tipsen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag har en kompis som köpte ett jättefint sto förra året. Stoet är 10 år och har tidigare bara bott hos uppfödaren, saken är det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 413
Senast: Liiindah
·
Y
Hästhantering Hej, jag har en underbar häst som är alldeles för stor för mig, som är fruktansvärt kort. men allt har funkat så bra att nu när allt...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama