Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.
Gör råttorna så stora hål i golvet att dom kan krypa igenom med fällan?
Min dator tar inte in hela bilden på hålet.
Min erfarenhet är att råttor slutar gå i fälla sedan ett par fastnat i den.
Rådet är därför att skippa fällor och använd ett par sorters gift istället.
Mus kan också dra iväg med fällan. Det beror på hur/var denna slår ihop på musen. Ibland klipper den rätt över svansen och ibland över ett ben. Då släpar musen med sig fällan samma väg den kom.
Det borde absolut finnas spillning efter mus/råtta. Den berättar vilketdera det är.
Hur gick det med tuppen?
LIA
Det är filservern Imageshack.us som är lite långsam just nu tror jag.
Hade samma problem men blev bättre nu när sidan fick stå och ladda lite.
- Första bilden som strular/strulade är en bil på själva hålet,
som jag får väldigt många och likadana av.
Stod idag och tittade lite på råttgift, det som är vanligast verkar vara skiten som liknar ett pulver men det känns som att det lockar mer med en kakbit(vaxbit) som är råttgift i fast form. Känns mer som något riktigt.
En död råtta luktar i 4mån har jag för mig?
Slängde idag upp hö på höskullen där inne och upptäckte nu mot slutet av dagen att mössen/råttorna har redan invaderat där också. Prasslar och har sig.
Hoppas på att råttgift under och nu innan vintern kommer duga.
Efter vintern råder det större grejer, cement över hela golvet!
Har slutat täppa igen hålen efter råttorna nu. På morgonen finns där ändå bara fler eller så har det blivit ett likadant hål bredvid.
TUPPEN! Vi kallar han förresten för Torsten.
Vet inte riktigt hur mycket jag skrivit om hans sjuka.
Åkte till en lantvårdare och det visade sig att han ville utföra ett slags test.
Fick hjärtpiller av okänd modell. 1.st om dagen ska han få.
Torsten är envis så vi fick vara två man. Jag höll och en annan öppnade gapet och fick bjuda på piller. Iaf ett styck. 1timme efter försvann det mörka, svarta, lila, ljusmörka där bak på kammen och han blev pigg.
Men sen blev det likadant igen, han blir alltså sjuk så fort jag slutar tvångsmata med piller plus att han blir livrädd på köpet.
Summa summarum: Istället för att skrämma ihjäl han 1gång per dag så tänker jag låta han förbli som det är just nu, så länge han äter och dricker samt orkar gå ut och eventuellt hoppa på en och annan höna så låter jag han behålla huvudet ett tag till. Fram tills dagen kommer då han bara sitter still, då blir han ett huvud kortare.
En kul grej: När jag går in i hönshuset och tar en vända där inne på 3min så stiger värmen med 4plusgrader. Tycker det är lite kul.
Slutligen hoppas jag att det snart sitter en råttjäkel i fällorna så det kan postas bilder på mitt huvudbry! Det är en stor händelse, har aldrig greppat riktigt hur en råtta ser ut i verkligheten jämfört med på bilder/filmer.
NYHET: Ikväll försvann ännu en musfälla, med troligtvis en råtta.
Smidigast att dränka ihjäl en råtta eller slå med spade/yxa? När det gäller.