äger en föredetta misshandlad häst, hur vinner jag förtroendet ?!

J

jiett_

Har ett arab sto på 14 år. Hon blev misshandlad av sin förra ägare , och nu är hon aggresiv och kan bli rikigt farlig mott männsikor !. HJÄLP MIG ! hur vinner jag hennes förtroende ?!
 
Sv: äger en föredetta misshandlad häst, hur vinner jag förtroendet ?!

Ta det lugnt. Små steg. Se till att det bara händer bra saker när du är med. Var lugn.. Jag jobbade mycket med 7games när jag hade en sån häst. Det tog närmre ett år innan hon hade fullt förtroende för mig. Men sen ska du inte riskera ditt liv och din hälsa! Är hon farlig ska hon inte vara kvar!
 
Sv: äger en föredetta misshandlad häst, hur vinner jag förtroendet ?!

håller med föregående. man ska aldrig sätta sin egen hälsa på spel oavsett hur mycket man tycker om hästen. satsa på NH träning, tror det skulle vara en bra utväg, ta hjälp av en bra tränare. skulle ingenting funka så skulle jag nog ta bort den, tror inte att en häst skulle må så bra av att leva så.
det är tråkigt när hästar blir förstörda på det sättet :(
 
Sv: äger en föredetta misshandlad häst, hur vinner jag förtroendet ?!

Om hon är väldigt aggressiv och farlig skulle jag överväga avlivning för hennes och min skull.
Jag tror aldrig att man ska skrika på sådana här hästar, det gör det etter värre.
Var lugn, bestämd och väldigt konsekvent. Sätt upp små regler i vardagen som hon aldrig får bryta emot (de ska vara lätta för henne att följa), var konsekvent där och öka sedan med fler lydnadsövningar.
Vid vilka situationer är hon aggressiv?
Lättare att ge mer konkreta tips då..
 
Sv: äger en föredetta misshandlad häst, hur vinner jag förtroendet ?!

Jag har själv en häst som egentligen blev "utdömd" för att han anföll människor på en ridskola. Visserligen lyckades ridskolan få en veterinär att dömma ut honom för hälta för att få ut försäkringspengarna på honom. Nu råkade jag känna en mycket duktig hästmänniska som känt hästen innan den hamnade på ridskolan och visste hur den var tidigare. Jag "hittade" hästen av en ren slump strax innan den skulle skickas till slakt.
Så här gick det till när jag hittade honom: En av mina hästar skadat sig illa i tranporten på väg till treårstesten och fick stå uppstallad borta under konvalecensen. Jag kom till det stallet för att titta till min häst och höra när den var så bra att den skulle kunna åka hem. De jag skulle träffa var inte där så jag gick omkring i stallet och tittade. Det var inte så många hästar inne men där stod en som jag genstast fattde tycke för. Så mot bättre vetande gick jag in till honom i boxen, man ska ju inte gå in till hästar hur som helst. Där träffade en mycket possitiv kille. Han hade bandage om alla benen och tittade över honom undrande över vad som hänt. Men jag hittade inget annat på honom. När ägarna till stallet kom så frågade jag om den här hästen och fick hans historia. Om hur han plötsligt börjat anfalla folk på ridskolan och sedan blivit mer och mer stressad, börjat väva och fått kotledsinflamation på alla fyra benen. Nu stod han här i väntan på att veterinären skulle få alla papper klara för utdömningen. Stallägaren sa att det var nästan synd för nu hade han bättrat sig och man kunde "nästan göra saker med honom i boxen"!? Jag berättade aldrig att jag varit i boxen med honom en ganska lång stund, men tydligen skulle det inte gå utan man var tvungen att binda upp honom vid alla hantering. Jag bestämde mig direkt och köpte honom med en gång, då triangelmärkt, så ridskolan inte förlorade något på affären utan istället fick lite mer än om han slaktats. Tror inte han hade sålts annars.
Senare fick vi reda på att denna hästen bara varit på ridskolan i ett år och snabbt blivit barnens favorit. Vilket medför ganska automatiskt att en häst får mycket godis. Han hade då börjat nafsa, vilket inte heller är något konstigt. Men ett par av eleverna skulle då "dressera" honom till att sluta med det. Detta skedde i boxen med hjälp av dressyrspö. Riktigt hur de har gjort vet jag inte men de har pressat hästen så pass att han sett som sista utväg att anfalla. Vilket gjort att dressörena ökat dressyren tills hästen helt enkelt anfallit alla som kom in i boxen eller som höll i något som liknade ett spö. Jag fick t ex veta att under hältutredningen när hästen skulle longeras på böjtspår så anföll alltid den som höll i pisken.
Vad har jag gjort med honom?
Jag har gett honom tid mycket tid och aldrig tvingat mig på honom.
Han fick stå i spilta, vilket han inte upplevt som farligt, under de första åren. Sedan fick han prova med spiltbox men i början blev han aldrig hanterad lös i den utan så fort man var inne hos honom så var det grimma och grimskaft på.
Jag hade alltid ögonon på honom när jag var ute i hagen där han gick, vände aldrig ryggen mot honom.
Efter sju månader med i stort sett bara den absolut nödvändigaste hanteringen som man måste ha av en häst och fasta rutiner varje dag likadant, så hade han fått så myckte förtroende för mig att han gav mig en mycket fin julklapp. Det var på julaftonens morgon det hände. Mina unghästar som gick i storbox fjantade vid utsläppet till hagen så jag tog pisken och viftade med så att de gick ut i hagen. När jag sedan gick efter för att stänga grinden efter dem tänkte jag inte på att jag hade pisken under armen. Så döm om min förvåning när han kommer fram och kliar pannan på pisken medan jag stänger grinden.
Idag, fyra år senare, är han en stor tillgång för oss när det gäller att ta hand om våra unghingstar. Han verkar veta exakt vad jag behöver hjälp med t ex när det ska bytas hage på betet och styr själv över hela flocken i rätt hage. Likadant så kommer han när jag ropar på honom och följer mig som en hund, idag litar fullt på honom i vardagliga situationer. Men jag vet också att om någon han inte känner kommer och viftar med saker så kan han anfalla, så det finns varningsskylt på hagen. Likadant om han blir pressad så slår han sig fri. Att han sedan springer till "matte" och söker skydd hjälper ju inte den som blir sparkad. Men det finns inte någon anledning att pressa en häst på det viset även om okunniga personer har gjort det.

Så för att eventuellt kunna få ordning på en sådan häst och inte riskera sig själv eller andra så gen den först TID. Ett djur som har utatts för sådant behöver få ta det lugnt och inte pressas till något det inte är färdigt för. Det är då det kan bli farligt när man går fort fram och vill ha resultat. Det kan ta flera år att få ett förtroende. Ha fasta rutiner alltid, prova inte olika saker, utan håll dig till samma rutiner varje dag med allt. Foder, tid i stallet, tid i hagen och skötsel, med andra ord skynda långsamt. Har din häst varit utsatt för misshandel under längre tid så kan det mycket väl handla om år innan hon får förtroende för människor igen och är reda för nästa steg.
Sist men inte minst, har du inte kunskap, tid och framför allt pengar att hålla henne på långsikt utan att kunna använda henne, så riskera inte dig själv eller andra för att få ording på henne. Det är dyrt att ha häst och det känns inte alltid bra att betala flera tusen i månaden för en häst som bara ska gå i hagen. Det är ju billigare om man har stall själv men det är ju inte alla som har det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp