Ägaren till foderhästen vill inte veta av sin häst, vad göra??

Koriander

Trådstartare
Har en foderhäst som jag vill lämna tillbaka (ingen specificerad uppsägningstid i kontrakt), men ägaren har gjort sig totalt oanträffbar. Personen har inte hört av sig under hela fodertiden och svarar inte i telefon och ringer inte upp trots upprepade meddelanden.
Vad kan jag göra rent juridiskt sett för att bli av med hästen? Kan inte på grund av olika omständigheter behålla hästen som nog inte är värt speciellt mycket pengar men är ung,
frisk och trevlig individ. Jag kan inte för allt i världen förstå varför personen i fråga beter sig som den gör!?
Finns det nån möjlighet att jag skulle kunna anse mig vara ägare till
hästen efter en tid för att sedan kunna sälja den? Dum som jag var så litade jag på ägarens försäkran om att hästen är försäkrad, men tvivlar starkt på det. Kan jag teckna en försäkring på en häst som jag inte äger? Går det att kolla om hon kan vara stulen eller om ägaren har djurförbud? Jag brukar inte vara så naiv så jag går på såna här saker, men nu har jag tydligen gjort det illafall och kan bara skylla på min egen dumhet.
Någon annan som råkat ut för samma sak, berätta gärna hur ni har löst problemet?

Sv: Ägaren till foderhästen vill inte veta av sin häst, vad göra??

Det fanns ju en tråd i våras tror jag, om en som var i liknande sits som du...minns inte vem det var tyvärr...

Edit: Nej, nu mindes jag fel, det var nån som hade inackorderingar.

Det du kan göra är väl att skicka rekommenderat brev och säga upp avtalet + specificera att fr.o.m. ett visst datum kommer du att debitera ägaren för hästens uppehälle om h*n inte hämtar den innan dess. Hämtar h*n ändå inte den får du väl gå vidare och be KFM om hjälp.

Senast ändrad:

Svår sits du har hamnat i. Satt själv i den för en del år sedan. I mitt fall hade ägaren till och med flyttat utan att meddela sig.
Efter ca två år hörde ägaren av sig och frågade hur hästarna mådde. Det tråkiga i mitt fall var att orsaken till att jag försökte få tag i ägare var ett den ena hästen (hade två stycken från samma ägare) dog knall och fall i hagen.

I slut ända fick jag reda på att ägaren hade lämnat ut hästarna på foder för att hon själv skulle in på behandling för missbruk. Så det var av den anledningen som hon inte hört av sig och lämnat ny adress eller gick att få tag i.

Ofta är det så när någon lämnar iväg en häst på foder att det finns en anledning till det som man kanske inte vill tala om. En anledning som gör att man helt enkelt inte kan ta tillbaka hästen just när fodervärden vill. För att slippa tala om det så gör sig många oanträffbara istället.

Rent juridiskt så har du ansvaret för hästen enligt Djurskyddslagen tills dess att du kan få tag i ägaren och denna hämtar hästen. Under vissa förutsättningar kan du komma att kunna kräva betalning av ägaren när det hela är över.

Troligen kan inte KF hjälpa dig som det ser ut just nu när du inte har kunnat meddela ägaren att du inte vill ha den kvar ännu.

Jag har varit med om det en gång när ägaren var oanträffbar. I bästa fall fick man tag i dottern. Den hästen gick som foderhäst mellan olika fodervärdar utan att landa hos ägaren. Man fick söka ny fodervärd själv. Trist för det var en ganska trevlig häst.

Jag skulle ha en häst på bete i två veckor för att det blivit glapp i tiden med ett stallbyte det var i början av Juni sedan försvann ägaren, en ung tjej på 23 år. Jag kopplade in en jurist som hjälpte mig.. I Januari ringde tjejens mamma upp mig och ville hämta hästen. Det slutade med att de fick betala för helinackordering med fullskötsel efter marknadspris.:grin: Mamman var nog glad som fick köpa hästen två gånger:devil:. Jag vet att jag inte fick ta över ngt ägandeskap men hade skyldighet att sköta hästen under tiden den stod hos mig och hade inte rätt att lämna ifrån mig hästen. Det enda jag kunde göra var att skicka rekomenderade brev med info och sedan spara alla kvitton mm..

Jag skulle ha en häst på bete i två veckor för att det blivit glapp i tiden med ett stallbyte det var i början av Juni sedan försvann ägaren, en ung tjej på 23 år. Jag kopplade in en jurist som hjälpte mig.. I Januari ringde tjejens mamma upp mig och ville hämta hästen. Det slutade med att de fick betala för helinackordering med fullskötsel efter marknadspris.:grin: Mamman var nog glad som fick köpa hästen två gånger:devil:. Jag vet att jag inte fick ta över ngt ägandeskap men hade skyldighet att sköta hästen under tiden den stod hos mig och hade inte rätt att lämna ifrån mig hästen. Det enda jag kunde göra var att skicka rekomenderade brev med info och sedan spara alla kvitton mm..

Men är inte det här helt galet?
Har aldrig hänt mig el någon jag känner men blir så förbaskad när jag läser detta.

Som ett exempel.

Jag tar en häst på foder, papper skrivs och fodervärds tiden går ut 1 januari år XXXX.
Tiden rinner mot sitt slut.
Jag kontaktar då ägaren som inte går att nås.
Försöker med alla medel nå ägaren men denne är som uppslukad av jorden.
1 januari kommer.
Givetvis är stallplatsen uppsagd, kanske en resa är planerad, bokad och betald 2 januari.

El så kanske jag bryter ryggen och kan således inte ta hand om hästen, som för den delen inte är min och som ska tillbaka till ägaren!

Vad göra?
Hur kan detta vara mitt ansvar?

Om jag dessutom from 2 jan förlorar mitt jobb och blir arbetslös med en inkomst på 5000kr/mån så har jag heller ingen möjlighet att ta hand om hästen i good will tills ägaren hör av sig, kanske efter 2 år?!
Hästen är inte min och jag har efter 1 jan inget ansvar över hästen då ägaren ska ta över ansvaret igen.

Måste ju finnas nåt man kan göra!

Skulle aldrig stå med en häst som både kostar pengar samt tar massa tid i flera månader el år bara för att ägaren är onåbar.
Lite moral och vänlighet mest för hästens skull finns alltid men då ska det handla om några dagar, på sin höjd ett par veckor som givetvis ska betalas av ägaren.

Nån praxis måste det finnas!????:confused:

Kan man bara ringa polisen kanske och säga att "jag har en häst här som inte är min och kontraktet har gått ut, jag har ingen möjlighet att ha kvar den och imorgon löper uppstallningen ut så då kommer hästen stå utanför stallet utan chans till varken mat el tak överhuvudtaget!"

Till dig TS!
Usch, vilka människor det finns.

Kan vara så att h*n avlidit men det måste finnas anhöriga som går att nås?

Kan man bara ringa polisen kanske och säga att "jag har en häst här som inte är min och kontraktet har gått ut, jag har ingen möjlighet att ha kvar den och imorgon löper uppstallningen ut så då kommer hästen stå utanför stallet utan chans till varken mat el tak överhuvudtaget!"

Kan vara så att h*n avlidit men det måste finnas anhöriga som går att nås?

Nä, så får man inte göra. Fast stallägaren har väl skyldighet att se om hästen om man lämnar den. :confused:

Om ägaren dött är lätt att kolla via folkbokföringen och om det är så får man ta kontakt med dödsboet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 330
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25