Ägaren ångrat sig angånde säljande av häst till er!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ägaren ångrat sig angånde säljande av häst till er!!!

problemet är att om ägaren lovat mig att köpa den har den ju gjort det. när mailet kom där det stod att han TROLIGEN skulle bli till salu i höst fick jag nästan hjärtatack. varför kan man inte ta en dag i taget???varför ge upp nu? jag får inte ens åka och träffa hästen längre....han var ju lovad till mig. såsom jag uppfattade ägaren var att han kanske inte ens blir till salu. när min mamma senare ringde sa även ägaren att hästen skulle bli "gårdshäst".
hur kul känns det på en skala så jag tror nog inte att det bara berodde på bölden som gjort att ägaren ångrade sig...
JAG SKULLE SOM SAGT ALDRIG KÖPA EN SJUK HÄST men har man hittat sin dröm så är man beredd att VÄNTA!!!

öhh? så du menar att bara för att jag vågade LITA på ägaren så e jag lättlurad?????
jaha??? bara för att jag är 19år. så är jag en barnunge som sitter och grinar? var inte det ett påhopp?

en stor tröst i MITT ELÄNDE är att jag nu lyckats hitta en häst vars ägare är seriös nog att låta mig lägga en handpenning!!!tack för att det finns såna människor.

Boj skrev:
Vari ligger då problemet? Vänta då till i höst, sen kanske du skall tacka ägaren för att slippa vetkostnader för aktuell skada, att sälja hästen i nuläget måste ses som ganska oseriöst och du får därför ha förståelse för ägarens beslut.

När jag läser dina inlägg så inser jag att du är ett mycket tacksamt offer att lura skjortan av, du är alltså vad man kan kalla försäljarens dröm men advokaternas mardröm. Om jag sen tittar på ditt nick så tror jag att du är lika gammal som min äldsta dotter, och då förstår jag din frustration. Men en tröst i eländet, hästsaker blir inte gamla för att de inte bli använda, däremot blir de gamla om man använder de oaktsamt, så de kommer att räcka till din kommande pålle. ;)

öhh? så du menar att bara för att jag vågade LITA på ägaren så e jag lättlurad????? aha??? bara för att jag är 19år. så är jag en barnunge som sitter och grinar? var inte det ett påhopp?

Nej det var ett konstaterande att du inte kan acceptera ägarens beslut, och det lät också som om du var fullt beredd på att köpa hästen trots skadan. Så reagerar min dotter också när det inte går som hon har tänkt sig, därför känner jag igen det väldigt väl. Så om du tycker att det är påhopp, får det stå för dig.

Har för övrigt inte ens hört att någon i min hästkrets har haft sådana. Men visst finns det UNDANTAG och det är så löjligt att jag måste skratta. För ALLTID när någon skriver något så är det alltid någon som har varit med om det värsta, värsta tänkbara. Ja, t o m fått slakta för en hovböld. Det är nog inte många som har varit med om. Men alltid på detta forum. Förstår inte varför eg.

Antingen är det så att folk på Buke har mer otur än din hästkrets eller så beror det på att din krets är pytteliten i förhållande till Bukes. Kanske är det så att dina erfarenheter inte är så omfattande så att det du upplever som undantag tillhör vardagen för andra. När det gäller hovbölder så kan de flesta jag känner komma med hemska historier, komplikationer är relativt vanliga.

hm...varför känns det hela tiden som om ni två moderatorer försvarar stenehårt ägaren???hm..och går till attack mot de som råkar stå på min sida???jaja bara en tanke.

Det är bara att acceptera, i det här läget så HAR ägaren rätten på sin sida, hon har INTE gjort något fel.

Jag tycker synd om dig att du fäst dig så vid hästen - men verkligheten ÄR såhär.
Du har lärt dig en läxa den hårda vägen - och kan förhoppningvis ta tillvara på de råd du fått och gå vidare.

gejsa skrev:
Ja jag visste det! Det är alltid så på det här forumet och den här listan. Så fort man skriver om något vanligt såsom en vanlig hovböld tex så kommer ni alltid med att det finns visst undantag.
Ja, herregud visst finns det undantag. Men nu är jag inte den som direkt ser allt i svart. Jag är nog mer öppen och mer "det ordnar sig typen" än vad ni är.

Sedan så var det inte till dig som jag förklarade om hovbölden. Det råkade bara bli just till dig i samma text.
Det var faktist till Gullan som frågade om hovböld osv..hur man skötte den, hur farligt det var.

Jag ville berätta att mina hästar som INTE har haft extrema hovbölder utan helt vanliga som man har skurit bort och sedan läkt fint. Dom allra flesta hovbölder tar INTE 6 månader att läka ut. Har för övrigt inte ens hört att någon i min hästkrets har haft sådana. Men visst finns det UNDANTAG och det är så löjligt att jag måste skratta. För ALLTID när någon skriver något så är det alltid någon som har varit med om det värsta, värsta tänkbara. Ja, t o m fått slakta för en hovböld. Det är nog inte många som har varit med om. Men alltid på detta forum. Förstår inte varför eg.

Hmm...undantag?
Ärligt talat, jag ahr jobbat på ett större stuteri / skola.
Dom hade 110 hästar och flera hästar där drogs med hovbölder, vissa av dom mindre farliga andra riktigt allvarliga så som dom flera här beskriver.
Så min misstanke är att du är en av dom få som sluppit möta dessa svårare skador.
Själv har jag varit med om det mesta från brutna ben, föl märrar som dött i fölning, kastningar, ögon skador som gjort hästarna blinda, sår med dö kött som man varit tvungen att skära bort med skalpell varannan dag osv.

Så om du tycker det är väldigt mycket "hemska" historier bland oss här på buke kanske det beror på att det är så det är i hästvärlden.
Jag menar jag har nu varit involverad med hästar i 19 år och då hinner man se mycket.

I alla fall om man har otur.

/

Ann-Sofie

Visst är det synd om dig som hade hoppats på denna hästen.

men jag tycker ägaren ska ha en eloge för att h*n inte genomförde affären.

Det är förståeligt att man backar om hästen är dålig.

Men nu hade du väl hittat en annan häst eller?

Tänk då inte mer på det som hänt utan glädjs åt din nya pålle istället.

/

Ann-Sofie

Sv: har ni oxå varit med om att säljaren ångrat sig?och tagit tillbaka hästen?

Svadde skrev:
Nu är det att han är dålig o jag varken vill/kan inte sälja honom. Den förra hästen har jag haft i 8 år o aldrig varit sjuk eller halt.Ca 2 mån efter att jag hade sålt henne blev hon så dålig att hon hamnade på djursjukhus. Jag var tvungen att åka ner o hämta hem fölet pga att vi inte visst om hon skulle överleva. Den känslan som jag fick då vill jag inte uppleva igen. Jag säljer inte en häst som är till 110% frisk. Så är det bara.

Jag förstår hur du känner efter allt som varit.

hästen besiktigades en gång=blockhalt
hästen besiktigades igen efter en vecka=halt i traven
efter 2veckor(skulle besiktigat efter 3veckor det var bestämt med veterinären + att han skulle få en spruta influensa som jag köparen betalade) men när ägaren tog ut hästen på morgonom efter 2veckor efter andra besiktingen var hästen lika blockhalt som vid första besikitningen.

Det jag bara funderar på är hur man vill köpa en häst som är blockhalt vid besiktningen, hur kär man än blivit i hästen. Tycker det var bra av dåvarande ägaren att inte sälja då...

Eller så råkar vi endast ha samma åsikt (samma som majoriteten i den här tråden).

Svadde skrev:
Nu är det att han är dålig o jag varken vill/kan inte sälja honom. Den förra hästen har jag haft i 8 år o aldrig varit sjuk eller halt.Ca 2 mån efter att jag hade sålt henne blev hon så dålig att hon hamnade på djursjukhus. Jag var tvungen att åka ner o hämta hem fölet pga att vi inte visst om hon skulle överleva. Den känslan som jag fick då vill jag inte uppleva igen. Jag säljer inte en häst som är till 110% frisk. Så är det bara.

:bow: :bow: :bow:

Tycker du gör helt rätt.
Du ska ha en eloge som är en så bra säljare.
Finns tyvärr dom som bara tänkt på pengarna och inte på hästen.

/

Ann-Sofie

nä nu orkar jag inte diskutera detta längre med folk som inte fattar vad syftet var. SYFTET: ATT VI STACKARE SOM BLIVIT SVIKNA PÅ VÅRA DRÖMHÄSTAR SKA KUNNA PRATA OCH DELA EFTRENHETER OCH JAG VILLE HÖRA HUR DET GÅTT FÖR ANDRA OM DET OXÅ RÅKAT UT FÖR DET JAG RÅKAT UT FÖR!.
jag ville inte må dåligt av att alla står på ägarens sida och ni inte vet ett skit om hur det igentligen var. JAG FÅR JU INTE SKRIVA MED VAD ÄGAREN SKRIVIT TILL MIG DÅ TAS INLÄGGET BORT.
så tyck att jag är en grining 19ÅRIG unge som inte får som jag vill om det är er åsikt. tycker bara det är dumt att modergrjerna nåt som tar bort inläggen här hugger och gör personangrepp på mig. dålig stil. och det är ni som ska läsa vad jag MENADE med DET FÖRSTA INLÄGGET KANSKE.!!!

Jag tycker att kanske svadde såhär utan att veta nåt vidare är lite väl kritisk...
jag hade en häst till försäljning för några år sen (en travare) första gången tränare provkörde galopperade han 2 ggr och tränaren åkte in med hästen...och jag åkte hem med hästen...efter en vecka frågade samma tränare om han kunde få komma hem till mg och provköra...visst fick han det...det slutade med att hästen blev blockhalt:crazy:
Hästen var nyskodd och hade trampat på en sten.
efter ytterligare en vecka så ringde återigen samma tränare och frågade om han kumde få ha hästen i sitt eget stall i två veckor...visst sa jag..hästen åkte ner och affären blev av...han blev besiktigad och var ok....denna hästen begärde jag 120 000 för + moms....
Hade han haft en hovböld som varit åtgärdad så hade jag inte fäst mig nämvärt vid det...men jag hade påtalat detta för tränaren och sen är det ju upp till denne vad han vill.....är hästen besiktig OCH ev har några påpekanden och köparen ändå vill ha hästen så förstår jag inte varför man inte skulle kunna sälja...

det är ju lite skillnad om det är pålagringar/urkalkningar, hjärtfel eller andra skador av allvarligare art...så jag tror i detta fallet att det finns en räv bakom örat.....

Jag skrev faktiskt i mitt inlägg till dig att jag tyckte det var synd om dig.

Även om jag tycker att ägaren till hästen gjort rätt.

Det är alltid hemskt när man fäst sig vid någon och man "förlorar" denna på ett eller annat sätt.

martha skrev:
Jag tycker att kanske svadde såhär utan att veta nåt vidare är lite väl kritisk...
jag hade en häst till försäljning för några år sen (en travare) första gången tränare provkörde galopperade han 2 ggr och tränaren åkte in med hästen...och jag åkte hem med hästen...efter en vecka frågade samma tränare om han kunde få komma hem till mg och provköra...visst fick han det...det slutade med att hästen blev blockhalt:crazy:
Hästen var nyskodd och hade trampat på en sten.
efter ytterligare en vecka så ringde återigen samma tränare och frågade om han kumde få ha hästen i sitt eget stall i två veckor...visst sa jag..hästen åkte ner och affären blev av...han blev besiktigad och var ok....denna hästen begärde jag 120 000 för + moms....
Hade han haft en hovböld som varit åtgärdad så hade jag inte fäst mig nämvärt vid det...men jag hade påtalat detta för tränaren och sen är det ju upp till denne vad han vill.....är hästen besiktig OCH ev har några påpekanden och köparen ändå vill ha hästen så förstår jag inte varför man inte skulle kunna sälja...

det är ju lite skillnad om det är pålagringar/urkalkningar, hjärtfel eller andra skador av allvarligare art...så jag tror i detta fallet att det finns en räv bakom örat.....

tack för det svaret. exakt vad jag oxå tror verkar så konsigt annars. :bow:

Vala skrev:
Jag skrev faktiskt i mitt inlägg till dig att jag tyckte det var synd om dig.

Även om jag tycker att ägaren till hästen gjort rätt.

Det är alltid hemskt när man fäst sig vid någon och man "förlorar" denna på ett eller annat sätt.

tack försvaret och förlåt om jag läste fel. alla skrviver så olika :( .
känner mig så förvirrad. skulle inte skrivit här ju ångrar det men jag vill får fram detta i ljuset. då får man väl betala ett pris antar jag.
:cry: men men hoppas allt ordnar sig.

Jag förstår dig lika väl som ägaren till hästen i fråga.

Det är alltid svårt när man byggt upp förhoppningar.
Har själv gått miste om ett hästköp.
Det var i och för sig inte av samma anledning men det var väldigt ledsamt och tråkigt ändå.
Men visst hade du nu hittat en annan häst eller?

Du får tänka som så här, ödet ville annorlunda än vad du ville.
Det som hände var säkert till det bästa för alla inblandade parter.

Hoppas du om det nu var så att du hittat en annan häst därmed har hittat det som kommer vara din drömhäst i slutändan.

MvH

Ann-Sofie

Synd att du hade otur med den förra hästen. :cry:
Men tur för lilla "Vacker"! :) Jag ska ge honom en kram från dig i morgon. :love:

/Malin

Du ska inte ta det så personligt! Jag håller med om att ägaren var förnuftig som inte fullföljde men det betyder ju inte att man tycker illa om dig.

Det är synd att du inte fick köpa din drömhäst men som du märkt så finns det andra hästar. Lär dig istället något av det här och njut av den kommande tiden med din nya häst. Tänk om det kommer att gå illa med den här hovbölden då hade du stått där med åtskilliga merkostnader och ev en i framtiden obrukbar häst, då är det bättre att köpa sig en frisk häst som går igenom veterinärbesiktningen.

Ps var glad att moderatorena inte bits åtminstone ;) ( ta inte åt er det är menat som ett skämt, men jag är lite rädd för er om nätterna :D vissa av er har ju en förmåga att vara nakna på bussarna då )

Anneli

Eila skrev:
Synd att du hade otur med den förra hästen. :cry:
Men tur för lilla "Vacker"! :) Jag ska ge honom en kram från dig i morgon. :love:

/Malin

tack så himla mkt :cry: (glädjetårar) tack för att du förstår. tack...kommer bli så lycklig med vacker han tog mitt hjärta direkt när jag såg honom. världens underbaraste. :love:
tack ge honom en jättestor och lång kram från mej, saknar honom jättemkt. tack för ni finns och har den hästen= :love:
/Anna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka