Ägaren ångrat sig angånde säljande av häst till er!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gullan86

Trådstartare
hej har någon mer än bara jag varit med om att äagren ångrat sig att sälja hästen till er.

min historia(kraftigt förkortad)
jag hittade min drömhäst innan jul för 25 000kr född 2001.
när vi skulle besiktiga honom var han halt. väntade en vecka. halt fortfarande men bara i traven. väntade 2veckor då åkte ägaren slutligen till en klinik och det visade sig vara hovböld helt plötsligt föräldrandes ägaren HELT.
från att ha varit hur snäll som helt och en jättebra vän och t.o.m låtit mig ledas runt barbacka på den underbara hästen till att bara säja att "hoppas du inte blir lessen men jag vill att hovbölden ska läka ut ordentiligt, kanse blir han till salu i höst" öhh vad jag visste så tar det inte ett halvår att läka ut hovböld!? det är väl väldigt vanligt på unghästar!!?? vadå inte blir lessen....va???såklart jag blir lessen jag har väntat på den hästen i 2månader(en månad innan jul oxå). så otroligt känslokallt.
ägaren kom med massor av konsigta bortförklaringar om varför hon inte ville sälja honom så plötsligt men det viktigaste va iallafall att det INTE berodde på mig. nåt som känns bra iaf. jag skulle tydligen passat bäst me honom iaf. :(

känns så himla hemskt=( hade t.o.m köpt allt till honom och det var inte billigt.

har ni oxå varit med om detta? hoppas jag inte är ensamen om att stå här med brustet hjärta och aldrig mer kunna lite på folk. det var ju min allra första häst *snyft* :cry:

Sv: Ägaren ångrat sig angånde säljande av häst till er!!!

Jag tycker att hon verkar vara väldigt ansvarsfull som inte säljer hästen nu när den är halt.
Kan inte allt om just hovböld men varför vill du köpa en häst som är halt?

Jag har varit med om samma sak men när besvikelsen gått över inser man nog att man vill ha en frisk fungerande häst utan massa vet.kostnader den första tiden.

Man kan aldrig garantera att en frisk häst man köper,för blir så. Man har större chans kanske

Jag lider verkligen med dig :( .....men det finns fler hästar där ute även om det inte känns så just nu....

Med risk att låta hård.
Köper du tillbehör till en häst du inte ens äger - skyll dig själv.
Nästa gång så ser du till att inte "kära ner dig" innan den passerat besiktningen och du står med påskrivet kontrakt i hand.

Sv: har ni oxå varit med om att säljaren ångrat sig?och tagit tillbaka hästen?

Jag skulle inte heller sälja en unghäst med hovbölder.
Som säljare kan man råka riktigt illa ut om man säljer en häst med "dolda fel".
Så man vill nog helst veta om det finns något mera problem med hästen.
Och det går inte att veterinärbesiktiga en häst med en sönderskuren hov.

Inte_Ung skrev:
Jag skulle inte heller sälja en unghäst med hovbölder.
Som säljare kan man råka riktigt illa ut om man säljer en häst med "dolda fel".
Så man vill nog helst veta om det finns något mera problem med hästen.
Och det går inte att veterinärbesiktiga en häst med en sönderskuren hov.

Håller med om detta Ansvarsfullt av säljaren!!

Jepp! :mad:
Selgeren ringte kvelden før han skulle komme med hesten, og sa at de hadde ombestemt seg. Jeg stod der med stallplass og alt... :cry: Heldigvis kjenner jeg stalleieren godt, så jeg slapp og betale for plassen.

Og heldigvis hadde jeg ikke begynt å shoppe utstyr heller, da jeg hadde en vond "magefølelse". Noen ganger lurer jeg på om jeg er litt synsk...

Nej men jag har ångrat mig angående en av mina egna hästar som inte gick igenom besiktningen - jag vill inte sälja en häst som inte är 100% frisk. Jag skulle nog råda att besikta hästen i n n a n man köper utrustning. Det är inte så enkelt som man skulle önska att hitta hästar som går igenom utan fel.

Det tar ofta ett halvår innan du kan verka bort det trasiga området efter en hovböld och veta att hästen är helt återställd och det inte blir problem vid skoning etc.

Seriöst av säljaren att vänta med försäljning tycker jag. Det som är olyckligt är att du har räknat med att affären var klar fast hästen var halt. Inget hästköp är klart förrän hästen är besiktigad och betald :cool:

plus en annan sak. det var inte det att hon inte ville sälja en skadad häst det var det att jag var ju beredd att vänta på att hästen skulle bli frisk.

Nu är det att han är dålig o jag varken vill/kan inte sälja honom. Den förra hästen har jag haft i 8 år o aldrig varit sjuk eller halt.Ca 2 mån efter att jag hade sålt henne blev hon så dålig att hon hamnade på djursjukhus. Jag var tvungen att åka ner o hämta hem fölet pga att vi inte visst om hon skulle överleva. Den känslan som jag fick då vill jag inte uppleva igen. Jag säljer inte en häst som är till 110% frisk. Så är det bara.

Jag förstår att du blev ledsen för att du inte fick köpa "din" häst, om jag kommer ihåg rätt så fick dom röntga hoven innan dom hittade hovbölden. Ingen har ju vetat om vad det var för något innan ni tog hästen till klinik och ägarens hjärta kanske fick sig en törn när hon såg att han blev sjuk.

Jag hade inte sålt en hästen innan hovbölden läkt och det kommer ju att kosta ägaren ett x antal tusen att få hästen frisk så om det är möjligt så skulle jag försöka få bättre betalt för hästen senare då den är frisk och lite äldre och inridningen ev är påbörjad.

Tyvärr så resulterar det i att du står där ledsen och utan häst.

Kramar Anneli

Alltså, är svadde den som skulle ha sålt hästen till Gullan86??
Tycker det är bra att man tar sitt ansvar som ägare att göra vad man kan för sitt djur, se till att den får bli bra i den miljö den är van vid, men man kan kanske va lite smidigare och förklara det bättre för den blivande ägaren. Kanske att man håller kontakten och avvaktar tills hästen blir bra, sen får man se hur det blir..Inte bara gå från att vara hur positiv till försäljning som helst och sen tvärändra sig.

Jag tycker fortfarande att det är seriöst att inte vilja sälja en häst förrän den är helt frisk.

Sedan skulle jag nog personligen dra mig för att sälja en häst till en person som skriver den typen av inlägg som du gör här.

Du vinner knappast något på att försöka svartmåla säljaren offentligt, särskilt inte som det är du som har ropat hej innan du är över bäcken och h*n som har rätten på sin sida.

stall banal skrev:
Alltså, är svadde den som skulle ha sålt hästen till Gullan86??
Tycker det är bra att man tar sitt ansvar som ägare att göra vad man kan för sitt djur, se till att den får bli bra i den miljö den är van vid, men man kan kanske va lite smidigare och förklara det bättre för den blivande ägaren. Kanske att man håller kontakten och avvaktar tills hästen blir bra, sen får man se hur det blir..Inte bara gå från att vara hur positiv till försäljning som helst och sen tvärändra sig.

TACK det var det bästa svaret någonsin. japp svadde var den som skulle sålt hästen till mig.

Silverkedjan skrev:
Jag tycker fortfarande att det är seriöst att inte vilja sälja en häst förrän den är helt frisk.

Sedan skulle jag nog personligen dra mig för att sälja en häst till en person som skriver den typen av inlägg som du gör här.

Du vinner knappast något på att försöka svartmåla säljaren offentligt, särskilt inte som det är du som har ropat hej innan du är över bäcken och h*n som har rätten på sin sida.

okej jag förstår att ni uppfödare och försäljare förstår varandra och jag tycker verkligen att det är otroligt dumt att sälja en häst som är sjuk den är mkt bra gjort av "svadde" att inte vilja sälja hästen till mig då men det känns så himla hemskt att bara gått från att allt var perfekt och klart och alla va lyckliga till att helt avbryta kontakten.
jag vill absolut inte svartmåla någon mitt syfte med denna tråd var att prata med andra som råkat ut för detta inte diskutera mitt öde vidare hoppas ni förstår detta.
problemet var ju bara att jag blev trodd att det inte var så farligt med hästennde vara lugn, hästen hade inget farligt fel.
men jag hoppas ingen missförstått detta och eftersom ägaren inte verkar vilja ha någon kontakt med mig så säjer vi punkt här eller?

hädanefter tror jag att jag drar mig lite för att skriva om råd m.m på ett sånt här ställe blir bara bråk och folk attackerar m.m hoppas ni förstår än en gång mitt syfte med tråden och jag orkar verkligen inte att alla ska gå in på detaljer om mitt öde. det var inte meningen. vill säja tack till alla som förstod syftet och stöttade mig tack.
och något vi alla lärt hos här "sälja aldrig en häst som är sjuk men det betyder inte att kontakten måste brytas"
och ett bra inlägg=) jag har hittat en annan drömhäst så snart kommer han hem till mig, min lille Thengill=)
ha det toppen allihopa.

Man kan ju vara på din sida också.
Han/hon som skulle sälja hästen trodde att det var ett större fel på hästen och ville sälja. Men sedan när det "bara" var en hovböld så ångrade sig säljaren.

Det finns ju så många olika personer här så man kan få vilka svar som helst.

Sedan tycker jag att alla tar i lite grand. En hovböld brukar läka rätt så snabbt ett par veckor bara.
Så hade hon/han verkligen velat sälja hästen så hade ni ju kunnat skriva kontrakt. Tex att hästen har en hovböld och att det snart läker ut. Om inte, så går köpet tillbaka osv...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur