ägare i nöd!

M

Magnifik

hej jag behöver alla råd och tips jag kan få nu.:)
min häst är en lite knasboll som har sina sidor om man säger så:laugh:fast ja älskar han ändå... dem senaste tre somrarna har han fått för sig att inte bli fången när han står på bete. vi kan vara upp till 4 pers som försöker men han hittar alltid ett hål o springa ut från (han verkar tycka det är jättekul by the way). men iaf, det känns som att de skulle kunna vara mitt fel pga av att ja inte orkar åka dit efs han springer iväg. Nu ber ja om råd från er om hur ni skulle kunna göra, för får ja inte bukt på den där sötnosen så måste ja ta bort honom:cry: för de kostar en del som ja eg inte har pengar till

Sv: ägare i nöd!

Haar du provat att bara åka och försöka umgås med honom..?
Inget tvång eller så.. Alltså att du inte ska fånga honom utan bara
vara i närheten.

Ja, de brukar funka men sen blir de samma sak om igen

Vadå, måste du ta bort honom om du inte kan fånga in honom på betet?

Prova att bara åka dit och umgås i hagen.. klia, ge godis och sen gå igen, utan att fånga in.

lycka till.

Varför måste du ta bort honom om du inte kan fånga honom:confused: han kostar väl inte mer pengar för att du inte kan fånga honom:confused:

Ta med dej något gott i en hink och ropa på honom vid grinden, gå inte efter eller jaga honom, det är han som ska komma till dej och inte du till honom.

När han kommer så gosa med honom och ge honom det goda i hinken och gå sedan.

Visst kan det ta ett tag så ta med dej en bok eller något och sätt dej vid hagen, ropa då och då på honom.

Gör om det här varje dag och gör det till något positivt, om han inte vill komma så fundera på varför, tycker han det du gör med honom är tråkigt?

Tar du alltid ut honom själv eller följer en kompis med?

Hur är han på vintern att fånga?

Precis, tålamod heter den bästa egenskapen, om man ska ha med hästar att göra :)

Jag hade försökt åka dit och sätta mig i hagen och vänta tills han ger upp :o Ta med en bunk med havre eller något. Lycka till ;)

han var så hemma vid stallet men sen blev det bättre. ja har tänkt mycket på om de kunnat vara tråkigt o rida för de brukar oftast vara vi två efs de andra brukar jobba när jag har tid. men de har blvit bättre på den fronten oxå:)

klart ja aldrig skulle ta bort min egen skatt, men hade du/ni träffat honom så hade ni märkt att han har sin egen personlighet vad gäller ridning och beteende i stallet och ja lovar er att du/ni skulle inte vilja ha honom så tålamod det har jag.
visst han kostar pengar om ja hade fått tag på honom men nu står han bara där tills det är dags o flytta till ett annat bete o det vil jag inte för honom och ja vill inte sälja honom för ja har flyttat honom till andra stall och ja märker på honom att han trivs bäst hemma.

tack för era råd:)

Senast ändrad av en moderator:

Är det många hästar i hagen ? Om man hämtar de andra då följer han väl med ?? Många hästar uppskattar betet och lite vila och stannar gärna du får väl prova lite mera.

Godis och lite bachdroppar tex kan göra han mer intresserad.

Bachdroppar kan du köpa på hälsokosten. Det finns olika sorter för olika problem . Det är örter som man kan ta för att ändra ett beteende.

Beteenden som kommer från en jobbig upplevelse tex ett trauma, rädsla, panik men också ex trötthet mm.

Det är örter. Det funkar ungefär som när man tar ex kamomillte för att varva ner mm.

Det kan ges i en period eller vid ett fåtal tillfällen tex .

Du kan ju anlita och be ex en häst kinesiolog eller hästterapeut komma och kolla på din häst och se om det är något som behövs åtgärdas. Om det finns nån smärta på hästen eller om utrustningen kanske behöver ändras.

Vad har du mer för problem hemma då. ?

Många får problem men det går oftast att lösa bara man hör sig omkring lite. Här på buke finns mycket folk som har lösningar på allt möjligt.

men hade du/ni träffat honom så hade ni märkt att han har sin egen personlighet vad gäller ridning och beteende i stallet och ja lovar er att du/ni skulle inte vilja ha honom så tålamod det har jag.

tack för era råd:)

Finns fler som har liknande eller värre problem, så du är inte ensam.
Hur länge har du haft honom?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 383
Senast: KSF
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix