Ägare "försvunnen"!

A

Arrabella

För fem år sedan tog vi en vbltravare på foder. Det var hans dåvarande fodervärdar som visade honom i och med att han redan då var ca 20 mil från ägaren.

Allt var bra och fungerade så vi fick adress och telefonnummer till ägaren och hade viss telefonkontakt. Vi skickade fodervärdskontrakten till ägaren och det gick en tid men vi fick aldrig tillbaka våran kopia.
Vi ringde och bad honom skicka kopian och även kolla upp så han verkligen hade försäkring på hästen då han skulle stå för det. Vi bad även om papper till hästpass.

Ägaren försvann och för två år sedan sökte jag upp honom genom hästens information på travsport och med hjälp av Eniro. Han skulle ringa upp när han hade svar på mina frågor men ringde aldrig.

Nu är ägaren borta igen! De numrena jag fick fram på honom stämmer inte och travsport anger nu en helt annan ägare. Hon finns inte heller att få tag på genom eniro med namn och adress och jag vet inte om de båda har något samband.

Jag har haft hästen i 5,5 år nu och börjar känna mig orolig. Han används som ridhäst och är 16 år gammal. Tänk om någonting allvarligt händer och man tex. måste nödslakta?

Hur tusan ska jag göra för att få tag på ägaren eller över huvud taget lösa denna soppa? :crazy:

Bespara mig kommentarer om hur oansvariga och slarviga vi har varit osv. tack. :)

Sv: Ägare "försvunnen"!

Ett lite fult men ofta effektivt sätt är att ta in hästen till en ATG klinik och göra något litet. Kanske titta över tänderna eller till nästa vaccination. För ATG brukar fakturera registerad ägare till travhästar.
Är det något försvunna hästägare inte brukar vilja ha så kostnader för hästen. Så då brukar de höra av sig fortare än kvickt.

Du skriver det finns en ny ägare, testa och få tag i den och kolla vad den har för någon häst. Det är nog enda tipset jag har för tillfället.

Det hade ju varit ett riktigt bra alternativ. Nu är det så att han är ganska svårlastad. Stressar upp sig som sjutton när han väl är inne. :(

Patrik_citrus: Jag har försökt söka upp den nya ägaren. Travsport har ingen mer info att ge mig förutom namn och adress och på eniro har jag provat alla möjliga kombinationer för att få fram ett telefonnummer utan resultat.

Skickade dem ett långt mail om min situation och jag fick inte någon vidare respons från deras sida.

okej synd du har testat hitta också? Ibland skiljer det lite mellan dem.

Har du kollat på ratsit.se och birthday.se då?
Du kan ju skicka ett rekommenderat brev om du inte får tag på telnr.
Verkar ju konstigt att det står en ny ägare på STC...kanske förra ägaren sålt en annan häst med din fodervärdshästs papper :crazy:

Senast ändrad:

Prova med att ringa STC's jurist, numret finns på deras hemsida, och rådfråga, kostar inget mer än samtalet.
I en liknande situation skrevs hästen över på en fodervärd som bevisligen ansvarat och betalt alla omkostnader för hästen i flera år.
OM man inte får tag i ägare/fd ägare vid registrering av ägarskifte så går STC in och försöker finna dem. Finner inte de heller dem så görs ett ägarskifte ändå efter en tid OM du kan bevisa att du har det dagliga ansvaret för hästen.
Tilläggas bör att det endast fungerar så här med pensionerade individer som bevisligen genom löp/träningsstatistik ej har används som tävlingshästar på ett tag.
Blankett för hästpass beställer du själv enkelt från STC's hemsida, även bllanketten för ägarbyte.

Har den nya ägaren fler hästar registrerade enligt STC? Prova att leta rätt på ägaren via t ex upplysning.se, och gå den vägen.

I era skor hade jag ABSOLUT tecknat en försäkring på hästen, jag vill slå vad om att hästen är oförsäkrad idag, vilket kan bli en gigantisk kostnad för er om något händer.

Tilläggas bör att det endast fungerar så här med pensionerade individer som bevisligen genom löp/träningsstatistik ej har används som tävlingshästar på ett tag.
.

Just i detta fallet är ju det ett ickeproblem eftersom hästen par passerat tävlingsåldern. :)

Nu är ju hästen över 16 år. Går det att försäkra en så pass (enligt försäkringsbolagen) gammal häst? För det har jag ABSOLUT funderat på. Både för hästens och för min plånboks skull.

KL*

Tack för alla jättebra råd!
Jag kollade upp ägarens namn och adress och denna kvinna är 76 år gammal! Alltså inte den ägare som jag fick uppgift om när jag tog hem hästen då det var en medelålders man.

Det är så här. På travsports hemsida står det en ägare, en man, men jag mailade dem och då gav de mig uppgifter på en annan kvinnlig ägare. Alltså inte den man får upp om man söker på hästens namn.

Mystofflan: Tack! Jag ska prova att ringa denna jurist. Alternativet hade ju varit och skicka ett brev också men hur tusan ska jag veta säkert att jag får tag på personen på det sättet då de inte går att lita på?

Jag kan självklart bevisa att jag haft fullt ansvar för hästen då han stått hos mig i över fem år, i samma stall och med samma hästkompis hela tiden. Han är heller aldrig startad och är pensionerad sedan länge. :)

Jag får tacka dig igen. Nu har jag genom sidan du tipsade om hittat ägaren. Dick ingen telefonnummer till denne.
Däremot gick det att hitta alla som bodde på samma adress och telefonnummer.

Telefonnumret går till en kvinna som äger en uppfödning som kommer från mannen som ägde min häst då jag tog honom på foder.

Nu har jag äntligen ett telefonnummer att ringa. :banana:

Hoppas det löser sig för er!
Lycka till!:)

Ett lite fult men ofta effektivt sätt är att ta in hästen till en ATG klinik och göra något litet. Kanske titta över tänderna eller till nästa vaccination. För ATG brukar fakturera registerad ägare till travhästar.
Är det något försvunna hästägare inte brukar vilja ha så kostnader för hästen. Så då brukar de höra av sig fortare än kvickt.

smart tänkt..synd att det inte är så för ridhästar.. där frågar dom alltid vart man ska fakturera.. och dom (vad jag vet) brukar inte ta reda på vem som äger hästen.. men, smart tänkt.. det hade jag helt klart gjort om det funkar så..

Liten uppdatering bara.

Nu har jag fått hem papper från STC så jag kan ordna hästens pass. Lyckligtvis fanns det ett alternativ man kunde skriva i om passet skall skickas till någon annan än ägaren till hästen. På det viset vet jag att jag får hem passet så det kan följa hästen och att det inte fastnar uppe hos ägaren som foderkontraktet gjorde.

Jag har testat telefonnumret men har inte fått tag på rätt person än. Förmodligen var det ett barn eller så till personen jag ville få tag i som svarade och inte hade den rätta i närheten men nu vet jag som sagt vad jag ska slå för nummer.

Det här ska nog lösa sig! :)

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnat rätt... Vi hade en ponny på prov här för ungefär ett och ett halvt år sedan ponnyn var tänkt som...
Svar
6
· Visningar
1 271
M
Ekonomi & Juridik jag har ett haflingersto ståendes här hemma hos mig. hämtade henne sommaren -09. ägaren och jag skrev avtal, ägaren hade bara en...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 132
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar