Ägarbyte/Fel i passet?

Entita

Trådstartare
Hej! Jag har läst och läst i en massa trådar nu, men inte hittat mitt svar, så nu gör jag en tråd i förhoppning om att någon kan hjälpa mig!

Jag har köpt en häst, har köpekontrakt och hästens pass. Hästen är importerad från Polen och har ett polskt pass. Människan jag köpte hästen av importerade och sålde sedan till mig efter någon månad, han har alltså inte stått som ägare i passet.

Sista sidan i mitt pass är ett papper man fyller i för ägarbyte, den sidan sitter alltså fast och är inget löst papper man kan skicka in. Den förra ägaren i Polen har fyllt i allt och även skrivit under. Ska jag då fylla i mina uppgifter och skicka in passet till den myndighet som har utfärdat passet?
Hur viktigt är det att man står som ägare i passet? Jag tycker det känns lite läskigt att skicka iväg hela passet till Polen...

Sedan är det ett fel i passet, kanske inte så stort men det är inte utritat att han har vita ballar på hö fram. Det är bara ytterst lite vitt men det finns ju ändå där.

Förvirrad tjej, första hästköpet. :o
 
Sv: Ägarbyte/Fel i passet?

Vad är det för ras?
Ta reda på ditt hästsrasförbund här i Sverige och ring till dom och fråga.
Du bör väl ha ett köpekontrakt på hästen och då är det ditt ägarbevis som väger tyngre än vad som står i passet.
 
Sv: Ägarbyte/Fel i passet?

Tror inte det finns något förbund här i sverige, då får jag ringa till Polen och fråga antar jag? Så sålänge jag håller hårt i köpekontraktet så är det lugnt då? :D Jag vill ju inte ha några problem senare om jag skulle få för mig att sälja hästen.
 
Sv: Ägarbyte/Fel i passet?

Om det är en sida som man själv skriver på så räcker det att du fyller i dina uppgifter. Förr gjorde man så med de flesta raser även i Sverige så det är först på senare år som det har börjat registreras hos förbunden vem som är ägare till en häst här i Sverige. Tror inte det finns någon polsk passutfärdare som är intresserad av att du äger hästen idag.
 
Sv: Ägarbyte/Fel i passet?

Tror som föregående att intresset i Polen är ganska litet :D
Finns det ingen rasförening som passar så vänder man sig till Svenska hästavelsförbundet.
Dom har varit väldigt trevliga och tillmötesgående när jag ringt dit.
 
Sv: Ägarbyte/Fel i passet?

Säger som många andra, ring svenska hästavels förbundet och rådfråga.
De är mycket hjälpsamma och svarar mer än gärna på dina frågor...:laugh:

Tyvärr kan det vara svårt att hitta engelsktalade i polen på rasförbunden, så den vägen kan nog bli knepigare...

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: dobbis
·
Islandshäst Någon som varit med om det och vet vad jag bör göra? Försöker få tag på SIF Avel men det är liksom fler än jag som ringer nu i dessa...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp