Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte varför man drar in andra rasföreningar när frågan gäller Ägarbyte i ASVH ?Jag vet att ATG-klinikerna fakturerade registrerad ägare när det gäller travhästar. Så om man inte sett till att det blivit gjort har man riskerat att få en saftig räkning på halsen.
Om du har missat det så har det i tråden efterhand kommit upp frågor om andra raser och ägarbyte, så visst kan det vara relevant att tala om vad hänt ett antal hästägare till travhästar som slarvat med ägarbyte.Vet inte varför man drar in andra rasföreningar när frågan gäller Ägarbyte i ASVH ?
ASVH har inte krav/ regler på att man måste ändra Ägarbyte ...
Den dagen man vill och har köpt en häst som har hoppat över tidigare ägare så skickar man in köpekvitto/ sitt kontrakt till ASVH så fixar de ägarbytet men det är inget bevis som ägare om man inte har kvitto/ kontrakt på att man är ägare på hästen inte för att man fått en klistelapp från ASVH för 350kr bevisar inte att man ägar hästen utan det är köpehandlingarna som gäller .
Och du menar att det då inte går att skicka in kvitto eller kontraktet för att bevisa att man är ägare till stoet ....Om du har missat det så har det i tråden efterhand kommit upp frågor om andra raser och ägarbyte, så visst kan det vara relevant att tala om vad hänt ett antal hästägare till travhästar som slarvat med ägarbyte.
När det gäller ASVH kan jag säga att den som betäcker ett sto, betalar allt och ska registrera fölet får en överraskning om dom inte står som ägare på stoet det datum fölet föds.
Har du överhuvudtaget varit med om den situationen ? Det har jag ...Beror ju helt på vad det står på kvittot eller för den delen vem som skrivit på det. Om det är så att t ex hästen står kvar på uppfödaren hos ASVH och den sedan varit såld ett par gånger innan den betäcks utan ägarbyte är det inte själv klart att ett kvitt mellan två personer som inte har någon anknytning till hästen kommer att godkännas. OM det godkänns rakt av skulle vem som helst kunna ta vilken häst som helst och skriva ett kvitto på mellan två olika personer och säga till ASVH den här min nu.
I registreringspapperna för föl står att registrerad ägare ska godkänna att någon annan får stå som uppfödare med underskrift på blanketten alt att ett avtal mellan registrerad ägare och den som ska ha fölet skickas in.
När jag köpte min häst var det uppfödaren som fortfarande stod som ägare (jag köpte av annan än uppfödaren) men den biten var inga problem, bara att skicka in kopia på köpeavtalet. Sen tycker jag också att alla borde göra detta, då det blir mycket roligare när man sitter och kikar runt på blup, precis som någon annan skrev.
@Masse har du inte läst hela tråden ?Jag har gjort ägarbyte hos ASVH där det varit ett led som inte gjort ägarbyte. Bara skickat kontrakt som visar på att hästen är såld och nya personen som ska registreras är ägaren, var inga problem alls.