Äga hästen i verksamheten

Lejonelle

Trådstartare
Hej - har en hästverksamhet (enskild firma) men äger inte hästar i verksamheten. Nu har jag fått för mig att ta ett föl på mitt sto. Det är ju inte direkt en avelsverksamhet jag sätter igång men skulle det vara smart att i det läget flytta över ägandet av min häst och den kommande avkomman i mitt företag, för att kunna dra momsen? För- och nackdelar?

mvh
Lejonelle

Sv: Äga hästen i verksamheten

Om du skulle kursa ingår ju då hästen i företaget och säljs ut.

Fördelar är väl att du får dra moms, men det kanske man får fastän hästarna inte står i företaget?

Jag fick lära mig på företagar kurs att man bara inte kan ta med alla hästar hursomhelst i ett företag.Har jag ett företag som avlar, får jag inte ta med mina valacker tex.Om du har en ridskola så tror ajg nite du får ta med avelshästar.Å andra sidan så tror jag inte heller ngn kollar upp att du "råkar" avla på en verksamhets häst men åker man dit är det inte kul alls.

psychogrrl skrev:
Om du skulle kursa ingår ju då hästen i företaget och säljs ut.

Hon har en enskild firma, kursar hon gör hon personlig konkurs och hästen kan komma att räknas som utmätningsbar egendom ändå.

chrysler skrev:
Jag fick lära mig på företagar kurs att man bara inte kan ta med alla hästar hursomhelst i ett företag.Har jag ett företag som avlar, får jag inte ta med mina valacker tex.Om du har en ridskola så tror ajg nite du får ta med avelshästar.Å andra sidan så tror jag inte heller ngn kollar upp att du "råkar" avla på en verksamhets häst men åker man dit är det inte kul alls.
Man kan inte generellt svara när man kan ta med hästar i verksamheten. Avelshästar är det som är lättast att motivera. En valack som du själv rider på är ju svårt att motivera. Ett motiv som jag själv tänker använda om skatteverket frågar är att jag har ett åtagande mot jordbruksverket att beta mina naturbeten och därför måste jag ha betesdjur.

Nej det har du ju rätt i, nu vet jag inte vad hon har för företag så jag kan inte ens gissa om det skulle ara möjligt, men jag tror som sagt inte att ngn kommer att kolla upp det hela.
Det är ju jättesmart om man kan använda motiveringen av betes djur när man har mark! :)

bildar du ett hästföretag så skriver du ju naturligvis in flera användningsområden än avel........dessutom kan man ha en valack ändå , bara "bokföra" den som lekfarbror åt unghästarna/hingstarna.

Haha!Men jag tror inte så många skulle gå på det där med lek farbror, sedan skulle nog skatteverket tycka att det var en högst onödig utgift jag skulle få stå för själv.Men testa går ju ;)

Kom just på att du var hästmassör :) ...då vet jag inte om du kan ta med ngn häst i företaget då det inte räknas som massage men varför inte uttöka företaget så du kanske bedriver en liten avel.Kanske går att göra det till ngn hobbyverksamhet?

Det blir fel om man UTGÅR från att folk försöker dra av sina privata kostnader på företaget. Titta istället på om det är en resers som behövs i rörelsen. I det här fallet: inte sällan behövs ju någon lekfarbror till unghinstarna och det kan bli snett att ta en äldre hingst som kanske är för skarp och vill stävja varje uppstickare. Alltså väljer man rätt valack. Enligt mig fullt motiverat för verksamheten.

men det är ju bara att registrera företaget som tävling och avel med hästar...svårare än så är det ju inte och det är absolut inget lurendrejeri....det finns massor av företag som bedriver både tävling o avel utan att det är nåt konstigt med det.

Jag skrev att man kan utöka företaget oxå...

jamen då så......då är det ju inget problem alls....de flesta som håller på med avel behåller väl alltid en del avkommor och för att dom sedan kanske ska in i avel igen så bör dom ju har prestationer/resultat för att man skall kunna fåå betalt för deras avkommor i sin tur...att registrera ett renodlat avelsföretag är ju hur korkat somhelst.....

Skriver man dessutom "och därmed förenlig verksamhet" så har man täckt in det mesta, inkl tävling av uppfödningar etc. Men i detta fallet var det dock fråga om en firma som redan finns va?

Sen vet jag att det finns de som fått motivera ordenligt för skatteverket att de haft valacker när de har avelsverksamhet, som om att de hingstar som föds måste in i avel då eller säljas som föl, eller vadå??

Och har man en massagefirma vet jag itne om det är helt självklart att plocka in hästar i verksamheten. Min kompis är dock hovis, och där tycker skatteverket att det är helt ok att ha en häst att träna på. Så hon har sin ridhäst till det. Sen har hon en kompis till honom också men den vet jag inte om hon drar av några kostnader för (det gör hon säkert i praktiken men inte på pappret kanske).

Hej allihop - tack för alla svar. Såhär är det ju: när man ansöker om F-skatt så beskriver man sin verksamhet som man söker F-skatt för, och då ska den uppfylla kraven att vara självständig (dvs ingen smyg-anställning), ha ett vinstsyfte och vara varaktig. Jag kan ju så klart inte ta in en häst i en massageverksamhet om jag inte kan hitta en klar koppling till den verksamhet som jag har F-skatt för. Däremot kan ju ett företag ha flera verksamheter där hästmassage kan vara en och avel en annan.

Det jag SKULLE vilja åstadkomma är att hitta en "bra" verksamhet där det är naturligt att företaget äger hästarna så jag får dra av en massa kostnader, men då måste jag ju också ha något vinstsyfte med den verksamheten. Hästutbildning/försäljning skulle kunna vara en sådan verksamhet. Då får jag dra kostnaderna för hästarna och om jag säljer dem får jag skatta för vinsten. En verksamhet som går med förlust är "bra" för mitt företag i och med att jag minskar skatten på min massageverksamhet men då å andra sidan är det svårt att övertyga skatteverket om att den bedrivs med vinstsyfte. Så att ha en saluhästverksamhet utan att sälja några hästar går nog inte i längden :)

Om en hovslagare får ha en häst i verksamheten för sin egen fortbildning, som athena skrev, så borde det i och för sig gälla en hästmassör också. I så fall borde jag kunna "sätta in" min häst som inventarie i rörelsen och dra av kostnader, moms, veterinärkostnader etc.

Men kom igen med tips. Vilka verksamheter skulle man kunna tänka sig där det är bra för företaget att äga ett sto och hennes avkomma utan krav på att de ska säljas för att vinstsyftet ska uppnås? Tävling/avel/unghästutbildning?

mvh
Lejonelle

Hmmm...vi som har travare kanske det är enklare för då vi förhoppningsvis får in pengare på dom , och pengar in betyder moms och skatt till staten :D ...istort sett ALLA som har travare idag har dom i företagsform......jag har aldrig tänkt på det som du gör.

Ja, det är klart, att ha en travare i träning för tävling borde ju alltid kvala in som vinstsyfte. Svårare att motivera hur vinstsyfte kan uppstå om man rider lätt klass dressyr på sin häst...
mvh
Lejonelle

Jag har gjort det lätt för mig. Jag beskriver min verksamhet som lantbruk och skogsbruk. Hur hästen sen används i lantbruket specificerar jag inte.

Men man måste väl ha en lantbruksfastighet för att bedriva lantbruk gissar jag.

Jo, det underlättar säkert :) Har tyvärr inte den möjligheten men nånting borde gå att hitta på. Mitt företag har ju väldigt små omkostnader i och med att jag jobbar ute i stallen och använder händerna, och därmed blir det väldigt lite moms att dra av och mycket går bort i skatt. Så att äga hästarna i verksamheten vore förmodligen smart rent ekonomiskt men det ska ju till en vettig affärsidé kring det hela också. Fler tips snälla...
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
P
Ekonomi & Juridik Hej. För två år sedan gav jag bort mitt varmblods sto till en kvinna och en man eller jag lämnade henne på foder för ett år. Kvinnan...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Grena83
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte riktigt hur jag ska bena upp min hästhållning eller vad man ska kalla det. Jag har ett halvblodssto som ska föla i juni...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?