Äga häst ihop med firma

Sv: Äga häst ihop med firma

jag ska så klart stå som företrädare.
har ingen koll på om jag är reg.(får hjälp med deklarationen),men jag drar ju momsen :angel: .

Menar du att firman ska äga hästen, eller att du och firman ska äga hälften var?

Jag äger en del,och firman en del skulle det bli i så fall. Det jag undrar över är hur det funkar med att skicka räkningen,med moms och så alltså.

Om du är momsregistrerad är det bara att "köra på". Om man tar in kvitton från en privatperson som inte är momsregad, får man inte dra av momsen i företaget.
Det förenklar om du har en F eller FA-skattsedel.

Undrar just om det inte är ngt "trams" med licensen?? el det kanske bara gäller om det är företag som tränaren är deläagre i... ähh kolla.

Jag äger en del,och firman en del skulle det bli i så fall. Det jag undrar över är hur det funkar med att skicka räkningen,med moms och så alltså.

Då blir det "som vanligt" fakturera bara med moms och allt...du har ju licens .

Hur blir det med ev. inkomster?Som företrädare kommer de väl betalas ut till mig? Jag vill ju inte skatta för mer än min del..

Ev insprugna pengar skall ju också faktureras
Säg att hästen springer in 10 000 och du har halva, så måste det ju in i bokföringen att den andra ägaren har fått sina 5000...så splittar du bara allt på var sin post så är det inga problem....

Gör inga AVDRAG..utan fakturera hyra och det du skall på en faktura och det andra på en annan...mycket lättare att hålla ordning på.

AB för sin del av pengarna ----- >du fakturerar alla extrakostnader + trän o hyra.

"Problemet" blir ju den innestående momsen STC tillhandahåller, den måste ju specifieras så att inte du drar all fördel av den, eller måste betala Exkl moms till den andra ägaren, men så har jag aldrig haft problem med själv men det beror ju på delägaren också förstås.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
884
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII