äter och lyfter benet??

Sv: äter och lyfter benet??

Mmmm... d gör våran oxå!jag har oxå funderat på varför?

Mitt arabsto "kammar" med frambenen när hon är nervös, ivrig, eller hungrig. Det har hon gjort sen vi köpte henne men ingen annan av hästarna.. Det beror nog lite på vilken sorts häst det är, liksom... Om dom är ivriga och har bråttom med saker och ting...

jag tror att de gör det för att de tycker om det, men det är nog olika, beroende på hur de lyfter. så gör i allafall min häst

Mitt halvblod gör också det... Hon gör även det på vintern när hon ska gå in i stallet från hagen och är hungrig. Kommer jag inte tillräckligt snabbt eller med det samma så krafsar hon. Så det är säkert för att det inte går tillräckligt snabbt kan jag tro....

Ett numera sålt nsv sto vevade alltid med frambenet när hon fick mat, gjort det sedan hon var föl. Det jag kan tänka mig är att hon tiggde. När hon ville ha mammans mat vevade hon med frambenet till hinken for omkull och maten for ut på marken. Samma sak gjorde hon även med sin egen hink, äta och veta samtidigt tills hon råkade sätta benet i hinken och välta den. Rent tiggeri och otålighet enligt mig.

Har själv trott att det handlade om tiggeri och en olat hos hästarna. Men har hört att det har något med deras natur att göra så.

Ingen som vet hur det ligger till?

jag läste om samma problem i en hästtidning för många år sedan, då svaret var att hästen får många känslor i kroppen och "viftar" på frambenet för att få "ut" känslorna. Det hade även med att göra hästars grävbeteende. Hästar gräver ju efter mat när dom inte hittar det över mark så beteendet blir kopplat till maten den serveras.
kanske du/ni ger hästen kraftfoder efter ridning? då kanske den är lite hungrig samtidigt som den vet att det vankas god mat =)

Om det är så att hästen inte viftar eller krafsar kanske det kan vara att den helt enkelt når ner bättre och kommer lite längre ner om den lyfter lite på ena frambenet.
Tycker att det ser ut som det iallafall.:rofl:

som sagt, många hästar står med ena benet upp och ibland sparkar med det också. jag har alltid fått höra att det är gamla instinkter, att gräva fram maten. och i moderna tider kan man ju tänka sig "få fram maten snabbare"... hehe

:rofl: :rofl: :rofl:
det låter ju väldigt trovärdigt iaf.....

Det är väl dessutom inte riktigt naturligt för en häst att stå still och äta en massa mat, hästar på bete äter ju gående!

Utom de riktiga matvraken förstås, som ligger med en totalt renäten halvcirkel runt sig, när det inte finns ett grässtrå/halmstrå inom räckhåll kan det vara dax att resa på sig...

Får ställa ett rullband vid krubban, då slipper man skrapandet o hästen är nöjd när den får gå och äta samtidigt :rofl:

beteendet att veva med frambenet har hästen redan som föl. när fölet ska dia så buffar den ganska hårdhänt på juvret (det tar en stund innan mjölken rinner till) och under tiden händer det att otåliga fölungar boxar till mamma med frambenen. en del föl kan vara riktigt aggressiva på sina mödrar. stona är ett under av tålighet! :bow:
det kanske är ett drag av barnslighet som finns kvar hos de hästar som är lite otåliga även som vuxna. :banana: :bump: :banana:

Min min häst gör likadant, lyfter benet och vevar med det uppe, när hon står på gången för att bli borstad före ritt (aldrig efter) och bara när hon är ensam i stallet. Hon får aldrig godis på stallgången heller så det är inte bara i samband med mat de gör så här.
Jag försöker vara konsekvent och ber henne ställa ner så fort ett ben åker upp och det gör att det ibland tar en faslig tid bara att borsta av henne för ett ben hinner oftast bara ner i golvet och direkt åker det andra upp. Jag är helt på "Sammets" linje, att det är otålighet eller stress, för min häst tycker inte om att vara ensam i stallet men efter ridning när hon arbetad och lugn och då stannar fötterna i golvet. Hon gör för övrigt likadant när hon ska åka transport och det gillar hon inte heller.

Senast ändrad:

En ponny på min förra praktikplats stegrade alltid när han fick sin mat, det var fler än en gång han fastnade med hovarna i krubban..

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 291
Senast: Badger
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam