Äter inte längre stråfodret

Tillis

Trådstartare
Mitt fullblod har gått på en foderstat på 120 MJ hela vintern. Han är svårfödd och behöver sätta mer muskler och denna foderstat har funkat bra på honom. Han har tagit sig något i hull och musklerna är på god väg.
Men nu när det börjar komma upp lite ynkliga grässtrån i backen är han inte längre särskilt intresserad av sitt hö, vilket gör min foderstat totalhavererad :crazy:.
Tidigare gick han på
10 kg hö
2 kg krafft groov
0,75 kg Dodson & Horell Build up
0,4 kg betfor
2 dl majsolja
40 g Miner blå

Han har även gått på groov, havre och korn en period men funkar inte på havre.

Nu har problemet dock blivit att han inte äter sitt hö. Jag får i honom max 6 kg (53smrp, 8MJ) vilket är på tok för lite. Han är hungrig när han kommer in på kvällen – världens kurrande i magen och kastar sig över höet då, trots att det ligger kvar hö i högar ute som han inte rört.
Vad tusan ska jag göra? :confused:
Jag kan inte gärna smälla på honom mer kraftfoder.
Han äter inte lusern i någon form då han tycker det är dödsäckligt.
Ska jag tvingas till att bara se på när kilona faller av honom och be till högre makter att gräset ska komma fortast möjligt..? :cry:

Hjälp!
 
Ge mer hö inne då?
Om han äter det där?

Mitt fullblod äter aldrig upp höet på morgonen utan står och käkar på det på em när hon kommer in.
 
Det skulle innebära att jag måste plocka in honom tidigare. Som det är nu tar jag in honom vid ca 17:00 och så får han pilla lite i höet medan jag gör iordning allt annat.
Han får 6 kg över natten (som jag ger direkt när jag ridit på kvällen). Detta äter han inte upp till morgonen utan lämnar något kilo. Sedan får han nu lunchhöet redan på morgonen i hagen, så han ska ha hela dagen på sig att äta upp, men han rör det knappt.
Visst kunde jag plocka in honom redan vid tretiden, men det är inte särskilt schysst och jag tror inte att han skulle äta mer då heller när han är inne själv.
 
Du kan inte ta in honom nån timme och sen släppa ut honom igen? Om han inte äter när han är själv inne så kanske du kan få låna nån häst som sällskap medans han äter?
 
Det var ett dilemma. min gjorde så en gång, men jag tryckte i honom lusern då. Äter han upp det du lägger i krubban? Har du provat alla sorts lusern då? Det finns ju både kraffts (både strå och pellets) Hippo har väl någon slags pellets, hippo alfa? Sen finns ju green powern (strå lusern) som min åt när han inte ville ha någonting annat.
Lycka till.
 
Nej tyvärr :(... Jag jobbar själv till 16.30 och ska han komma in tidigare får jag be stallägaren plocka in honom. Däremot kan jag glömma att han släpps ut igen och sällskap av stallkompis. Stallägaren är ju ute på åkrarna mycket nu i och med vårbruket så han kan inte stå och vänta på att min häst äter tyvärr... Och de andra i stallet vill inte ha in sina hästar tidigare. Helst vill man ju att de ska få vara ute längre nu när det börjar bli vår... :crazy:
 
Han äter det han får i krubban nu. Men för ungefär en månad sen lade han av med det - troligtvis för att han inte heller längre drack sitt vatten. *suck*. Jag fick då börja om med att få honom att dricka (betforvatten hjälpte då), och sedan successivt lägga på kraftfoder igen.
Med andra ord är jag lite rädd för att smäcka på en massa mat i krubban också...

Han har fått lusernpellets och hackad strå från Krafft tidigare. Han ratar båda.
Någon annan sort har jag däremot inte provat. Kanske skulle kolla om Dodson & Horell har någon..? :idea:
 
Ja det kan vara svårt att få vissa hästar att äta hö så här års när gräset kommer. Du skriver att han äter höt i boxen i alla fall, om du ger mer på kvällen äter han upp då? eller är 6kg det han hiner med på natten?,
vist är det tråkigt att hästarna går ner i vikt på våren, men man för glädjas åt att dom snart har en massa gräs i hagen.

kram
 
Hej.
Jag såg att du inte ger honom någon B-vitamin, det är aptithöjande och fungerar för en del hästar med dålig aptit, jag ger det till mitt fullblod utom på betesäsongen. Hon hade enorma problem med att äta hö för drygt ett år sedan, nu äter hon runt 14 kg dygnet. Jag har också märkt att om hon får mer kraftfoder eller krubbmat, så minskar aptiten på hö mycket. Hon har ju som tävlingshäst ätit 8 kilo kraftfoder om dygnet, så att tugga hö tyckte hon första tiden hos mig, var ett onödigt ont.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 389
Senast: Nominous
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 827
Senast: Lindon
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 572
Senast: Elin_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp