Äter bajs

H

hotrodder

Vet att kaniner som äter sitt eget bajs har brist på B-vitamin är det samma för hästar?

Malin
 
Vitamin-brist kan det ju vara i a f. Vet några fall där hästen slutade äta bjaset efter tillskott av B-vitamin, och det var oftast i samband med pälsändringar.

Men har för mig att det kan bara brist på annat också, men kommer inte ihåg just nu...
 
Hästar äter ottast bajs vid mineralbrist. Titta över hästens foderstat och "täpp till" eventuella hål i den så kommer den sluta äta bajs.
 
Nej, det är inte samma sak med kaniner. Alla kaniner äter sin egen avföring, vilket är normalt.

mvh Jessica
 
min häst åt också bajs men så sa min tränare att vi skulle börja ge han minneraler o det hjälpte men jag vet också att det finns hästar som bara gör det utan nån egetligen andledning :bow:
 
kaniner äter inte sitt bajs utan en speciell del av avföringen som en led i matsmältningingsprocessen, det kallas koprofagi och beror inte på b-vitaminbrist.
 
90 % av de hästar som äter träck gör det p.g.a. för lite grovfoder.
Källa: M Rundgren, 2003
 
Nä kaninen käkar bajs så får den i sig de vitaminer som den behöver....
Men jag vet ej om den saken är om hästar?
 
Häst: grovfoder eller proteinbrist, ev. annan störning i näringsintag eller helt enkelt sysselsättningsbrist (=grovfoderbrist)
Kanin: tillverkar speciella träckbollar som de äter för att återvinna mikroorganismerna i tarmen (alla kaniner gör det)
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
855
Senast: Lejd
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 986
Senast: Görel
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp