Är rödklöver giftigt?

Etoile

Trådstartare
Hörde det av en i stallet igår.. Alltså att rödklöver skulle vara giftigt för hästen att äta.. Stämmer det? I ett av våra höer finns en del klöver (jag ger inte min häst det höet eftersom det är kohö och alldeles för mkt proteiner, men jag tänkte på de hästar som får det höet).. Ngn som vet :confused:
 
Sv: Är rödklöver giftigt?

Ena klöver jag vet är giftig är Alsikeklöver.

De totalt 10 hästar som gick på mitt förra bete, som innehöll en hel del rödklöver, fick iaf inga som helst problem av det. Och aldrig hört att det skulle vara farligt?

På mitt nuvarande bete finns det i delar av hagen rätt mycket rödklöver, och där har totalt 6 (borde det vara) hästar gått utan minsta problem (mer än att stoet mjölkade för bra och fölet växte för fort)
 
Senast ändrad:
Sv: Är rödklöver giftigt?

Det är ju väldigt kraftigt så personen kanske menade att det är t ex fång-risk? Men det är ju inte giftigt annars.
 
Sv: Är rödklöver giftigt?

I sommras gick Novan på ett proteinfattigt bete så jag tog ut henne för att beta henne lite utanför hagen. Det jag och Novan gjorde då var att leta efter just rödklöver. Hon stoppade i sig ganksa mycket sådant varje dag och dessutom koncentrerat utan att få några problem av det. Hon fick givetvis även andra proteintillskott klöver var mest ett komplement för att hont ycker det är gott.
Alsikeklöver däremot har jag också hört är giftig för hästar, vet däremot inte hur och Novan käkar gärna sådan också. Där har jag dock försökt hålla intaget på en låg nivå.
Till SaraochSabina proteiner ger inte fång.
 
Sv: Är rödklöver giftigt?

Rödklöver kan innehålla små mängder av ett ämne som an reagera med solljus och ge en reaktion. Emellertid mkt ovanligt att man ser det på häst med tanke på hur mkt rödklöver som konsumeras. Rödklöver innehåller östrogenliknande ämnen som i större mgd an störa brunst hos kor och får. Eftersom hästar sällan får stora mängder rödklöver pga dess höga stärkelsehalt och därmed fångrisk är brunststörning sannolikt inget problem på häst.
 
Sv: Är rödklöver giftigt?

Är Alsikeklöver samma som vitklöver? För vitklöver har ju nåt cyanidbildande ämne i sig som skydd mot betesdjur, men det är mer på vitklöver i södrare delar av Europa än i norra Sverige.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 425
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 694
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp