Är ni hungrigare när ni ammar?

Cita

Trådstartare
Jag känner absolut ingen hungerkänsla, känns som jag hellre kan dricka mig mätt på mjölk och tex vatten. Trodde man skulle bli jättehungrig av att amma då mycket av kroppen reserver går åt till att producera mjölk.
Gick inte upp extremt mycket under grav (12kg) är nästan tillbaka på min ordinarie vikt så borde jag inte vara hungrig :confused::)

Hur blev ni när ni började amma?
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag har inte ammat så jag har inga egna erfarenheter. förutom att man går upp i vikt av att inte amma=(

Men jag har hört att det är jätteolika. en del har ingen aptit alls och en del äter massor och är hungrig hela tiden.
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag kände inte så stor skillnad, däremot så ville jag inte ha viss mat - köttfärs var döäckligt...

Det är inte så mycket energi som går åt till amningen som man kan tro, minns att BM sa att det kunde jämföras med en macka och ett glas mjölk per dag. Så man behöver inte äta för två. ;)
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag brukar inte heller känna mig särskilt hungrig när jag ammar, kan gå många timmar utan mat. MEN när jag väl äter, då finns det liksom ingen botten, då kan jag äta nästan hur mycket som helst och får helt enkelt vid någon punkt bestämma att "nej nu har jag ätit 2,5 portioner, nu får det nog räcka" :D

Det är som att jag är inställd på att inte ha tid att äta, för man måste tillfredsställa någon annans behov först. Men när man har möjlighet måste man passa på att äta upp sig :angel:

Alltså, jag är tvärtom mot när jag är gravid - då är jag hungrig hela tiden men kan inte äta så mycket åt gången.
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Det är inte så mycket energi som går åt till amningen som man kan tro, minns att BM sa att det kunde jämföras med en macka och ett glas mjölk per dag. Så man behöver inte äta för två. ;)
Fast nu tror jag du (eller hon) har blandat ihop det med hur mycket extra energi man behöver med ett barn i magen. Amningen kräver ungefär 600 kalorier om dagen tror jag, och det är ju mer som en extra lunch än en macka.
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Nej, jag är säker på att hon pratade om amningen. Det varierar nog beroende på hur stort barnet är, lite skillnad på en nyfödd och en ettåring, men jag antar hon pratade om en nyfödd.
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag är vrålhungrig dygnet runt och mår dåligt av att blivit av med alla grav kilon :( Jag äter 3 stora mål om dagen och ungefär lika mycket där imellan!

Jag äter nog 5 ggr så mycket nu som när jag var gravid, har ett kräk-barn som är regält rund och go och ökar regält i vikt :D
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Nu har jag konsulterat min källa :) (som jag redan hade lovat i en annan tråd tror jag)

Så här står det i "Kostråd vid graviditet och amning", en jättebra bok från Livsmedelsverket (jag citerar nästan ordagrant, lite förkortat bara):

Under de första sex månadernas amning producerar kvinnan ungefär 850 ml mjölk per dag, med ett genomsnittligt energiinnehåll av ca 0,7 kcal per ml. Detta ger en total energikostnad av 110 000 kcal under första halvåret. Man räknar med en 80-procentig verkningsgrad i mjölkproduktionen, vilket innebär att kvinnan behöver inta ca 138 000 kalorier under den perioden.

Det extra näringsbehovet per dag är ca 750 kalorier, men i början täcks en del av detta av fettreserven från graviditeten. Om man räknar bort den energi som fettreserven kan ge, kvarstår ett behov av 550 kalorier per dag, vilket innebär en 25-procentig ökning av energibehovet pga amningen.


Jag hade inte så mycket till fettreserv, jag gick upp ca nio kg med ett normalstort barn, så det är inte undra på att jag behövt käka mycket :D Och nu ammar jag ju en snart-ettåring ganska mycket medan jag dessutom tränar en hel del så man kan tänka sig att det går åt.
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Och jag kollade med min favorit Sjukvårdsrådgivningen. :D

Där sägs:
"Det går åt lite extra energi och näringsämnen för att tillverka bröstmjölk. Därför ska man försöka äta allsidigt och varierat och dricka mer än vanligt. Den extra näring som behövs varje dag motsvaras av ett glas mjölk, en smörgås med ost och en frukt."

Jag måste säga att jag inte vet hur många kalorier det motsvarar... men inte kan det vara så mycket som 750?

Självklart beror ju näringsbehovet på hur man i övrigt lever, om man rör sig mycket osv. Och hur fettreserven ser ut. Och som jag sa, en ettåring drar nog lite mer än en nyfödd. Så käka på om du är hungrig! :)
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag var konstant vrålhungrig när jag ammade. Har dessutom gått upp i vikt båda gångerna:angel: Det har inte bara berott på maten utan även på trötthet och svårigheter att komma ut. När jag började gå långpromenader med barnvagnen så gick jag ner. Men en ostmacka och ett glas mjölk är ju nästan en extra lunch så helt fel är det nog inte men 550 kalorier är jag tveksam till att det blir. En ostmacka med smör ka ju nästan jämföras med en mindre portion mat. Jag gillar inte smörgåsar och tar heldre en extra lunch:p. Min tumregel är att inte banta när man ammar och inte heller överdriva ätandet bara för att man ammar. Resten får man fixa efter ammningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

jag gick upp 14 kg, det är ju lite mer än normalt räknat, men jag gick ner allt på 10 dagar! Så min fettreserv måste försvunnit bra fort!

Och 850 ml mjölk, de är ju typ vad min son kräks på en dag :angel:
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Och 850 ml mjölk, de är ju typ vad min son kräks på en dag :angel:
Fast det ser ju alltid ut att vara mycket mer än det faktiskt är när de kräks. Det är lite samma fenomen som mensblod (om ni ursäktar ;)) - om man ber folk gissa hur mycket de blöder under ens mensperiod så tror de att de är ett par deciliter åtminstone, i själva verket handlar det om typ mindre än en halv deciliter sammanlagt. Men fem procent av ammande kvinnor producerar mer än 1200 ml mjölk per dag, du kanske är en av dem :D (du kanske ska donera mjölk förresten, eller är ditt barn redan tre månader? Det är ju ett skriande behov iaf :idea:)

Nu är ju värdena som jag presenterade uppmätta i en rad olika studier (som sagt, boken är jättespännande om man är intresserad, den är nog gratis från Livsmedelsverket skulle jag tro) så jag tvivlar inte på att de stämmer. Sjukvårdsrådgivningens råd kan ju också vara lite färgat av att många har en ganska stor fettreserv som det är hälsomässigt fördelaktigt att bli av med efter förlossningen ;)

Och visst, med en riktig feting till ostmacka kanske man kan komma upp i 550 kalorier :D
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag producerade mer än 850 ml mjölk per dag. Pumpade lätt ut 2 dl till dottern och hadde kvar att amma henne direkt efter. Sonen höll vikten ganska bra de första 6 månaderna. På bb pumpde jag ut 1,2 dl vid ett tillfälle när sonen var en dag gammal. Då var de inte intresserade av mjölk:smirk: 850 ml låter lågt. 5 måltider/dag och 200ml/måltid om man räknar modersmjölks ersättning.
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Citerar lite igen då:

Hos mödrar som ammar sina barn helt bildas i genomsnitt 750-850 ml bröstmjölk per dag under amningens första 4-6 månader. Här föreligger dock stora variationer mellan enskilda kvinnor och även mellan olika perioder hos en och samma kvinna. Svenska undersökningar har exempelvis funnit att fem procent av kvinnorna producerar mindre än 550 ml per dygn och fem procent mer än 1 200 ml under ett dygn.

Så det varierar ju så klart, men detta var genomsnittet för helammande mammor.

Jag vet att rekordet för mjölkdonation i Stockholm innehas av en mamma som donerade 100 LITER under tre månader - dvs typ en liter om dagen - och då helammade hon ju sitt barn samtidigt!

Men produktionen följer ju efterfrågan, tvillingmammor kan ju till exempel producera tillräckligt med mjölk till båda barnen.
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jisses vilka bröst hon måste haft. Det måste ju ha varit hemskt att ha så mycket mjölk. :crazy:
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag är inte så hungrig, innan va man ju konstant hungrig haha. Jag är inte alls sugen på snabbmat, vill ha nyttig mat och mkt grönsaker.

Därimot kan jag bli jättesugen på godis vissa kvällar...

Och törstig! Jag är sååå törstig hela tiden:rofl:
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag äter en hel del... Jag blir vrålhungrig och behöver verkligen rejäl frukost, lunch o middag...:) Så bli det lite mellanmål.
Gick inte upp så mycket under graviditeten, 12 kg ochgick ner 14 under bb-vistelsen, håller vikten + gått ner lite till, vilket bara var bra. Men som sagt visst äter jag mer men jag vill ha vara MAT och inte en massa snask :)
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Han blir 3 månader nästa vecka. I början tänkte jag donera men tänkte att om jag börjar pumpa så borde det bildas ännu mera mjölk!

När jag var på globen horse show så hade jag inte sonen med mig, han fick flaska och åt 150 ml med 2 timmars mellanrum. När jag kom hem var ju såklart brösten tvärfulla och för att lätta på trycket för att kunna somna handmjölkade jag ut totalt 2 dl ur varje bröst. Det tog ca 10 minuter.

Och jag lovar att jag dränkte stackars barnet när det sen blev dags för honom att äta på morgonen!
 
Sv: Är ni hungrigare när ni ammar?

Jag vet att rekordet för mjölkdonation i Stockholm innehas av en mamma som donerade 100 LITER under tre månader - dvs typ en liter om dagen - och då helammade hon ju sitt barn samtidigt!

Jisses ! :eek:
Och jag som tyckte att jag hade fått ut mycket med mina 18-19 l som jag sålde vid sidan av amningen efter min förra graviditet :o

Vet inte vart jag fick all min mjölk ifrån då?
Hade ju inte några fettreserver att tala om (vägde 43 kg).
Minns inte hur mycket mjölkflaskorna på pumpen rymde men lyckades iallafall fylla två flaskor under en pumpning vid ett flertal tillfällen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 497
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 466
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 058
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp